پارکینگ مزاحم و غیر مزاحم در ساختمان چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی معتقدند که داشتن پارکینگ مزاحم به دردسرهای آن نمی‌ارزد و ترجیح می‌دهند ملکی بخرند که در سند آن پارکینگ غیرمزاحم باشد. در نهایت همه چیز به خود شما بستگی دارد که با چه شرایطی سازگارتر هستید.
پارکینگ مزاحم و غیر مزاحم در ساختمان چیست؟

پارکینگ‌های هر ساختمانی توسط شهرداری به دو دسته مزاحم و غیرمزاحم تقسیم می‌شود. اگر خواهان پارک اتومبیل خود در جای پارک، بدون دردسر و ایجاد مشکل هستید، حدالامکان به دنبال پارکینگ غیرمزاحم باشید. با دلتا مگ همراه باشید تا تفاوت این دو را برای شما شرح دهیم.

پارکینگ مزاحم چیست؟

در صورتی که فردی خودروی خود را جوری پشت خودروی دیگری پارک کند که برای جا به جا شدن یکی از آن‌ها، نیاز به جا به جا کردن یکی از خودروها باشد، به آن «پارکینگ مزاحم» گفته می‌شود. معمولا پارکینگ مزاحم در آپارتمان‌هایی وجود دارد که علاوه بر فضای اصلی پارکینگ، فضایی اضافه برای عبور و پارک خودروها دارد.

پارکینگ مزاحم چیست؟

پارکینگ مزاحم در سند ملک

اگر در سند ملک، پارکینگ مزاحم لحاظ شود، قیمت ملک کمتر می‌شود، اما ممکن است برای هر بار خارج کردن خودرو از پارکینگ نیاز به هماهنگی با صاحب یک خودروی دیگر داشته باشید.

طبق قوانین مربوط به تملک ساختمان، قسمت‌هایی از ساختمان که شامل مشاعات می‌شوند، باید توسط تمامی ساکنین به شکل برابر استفاده شود. در نتیجه پارکینگ مزاحم باید یه صورت کاملا واضح و با همین عنوان در سند ذکر شده باشد، در غیر این صورت ساکنین آپارتمان می‌توانند شکایت کنند. پارکینگ‌های مزاحم باید با توافق همه اعضای ساختمان تقسیم شود و در غیر اینصورت، شهرداری بر اساس قراردادهای خریداران ساختمان، تقسیم پارکینگ مزاحم را انجام می‌دهد که در اکثر اوقات پارکینگ مزاحم به شخصی که آخرین قرارداد را بسته، تعلق می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  آیا عدم پرداخت نفقه زن جرم است؟

پارکینگ مزاحم در سند ملک

قیمت پارکینگ مزاحم

از آنجایی که داشتن پارکینگ مزاحم دردسرهای خودش را دارد، قیمت واحدهای آپارتمانی که در سند آن‌ها پارکینگ مزاحم وجود دارد، کمتر می‌باشد. دلیل نامگذاری به نام پارکینگ مزاحم این است که با وجود آن که فرد دارای حق پارکینگ است، اما برای سایر ساکنین مزاحمت ایجاد می‌کند.

پارکینگ مزاحم چه قوانینی دارد؟

طبق قوانین، ساکنین آپارتمان نباید خودروی خود را به گونه‌ای پارک کنند که در رفت و آمد سایرین اختلالی ایجاد کند. اگر فردی که ساکن آپارتمان است و در پارکینگ پارک کرده است اما حق پارکینگ ندارد، می‌توان از او شکایت کرد. به‌علاوه فردی که صاحب پارکینگ مزاحم است باید در هر زمانی که سایر ساکنین آپارتمان قصد ورود یا خروج به پارکینگ را داشته باشند، خودروی خود را جا به جا کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «چه کسانی می‌توانند از «فضای پارکینگ» استفاده کنند؟ » را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 383

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…