دریافت زمین دولتی با تولد فرزند چهارم

3
33
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اهمیت مسئله افزایش جمعیت بیان کرده است: خانواده‌هایی که فرزند چهارم به دنیا بیاورند، قطعه زمینی در شهر‌هایی که دولت زمین دارد، دریافت می‌کنند.
دریافت زمین دولتی

اظهارات پیرامون دریافت زمین دولتی با تولد فرزند چهارم توسط وزیر راه و شهرسازی با واکنش مثبتی از سوی مردم در فضای مجازی مواجه شد و همزمان سوالات بسیاری برای مردم در خصوص این مسئله مطرح است. بر همین اساس بیان جزئیات تصمیم وزارت راه و شهرسازی می‌تواند به روشن شدن پاسخ سوالات مردم کمک شایانی کند. همراه دلتامگ باشید.

اظهارات وزیر در راستا اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت 

به نظر می‌رسد، اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی پیرامون دریافت زمین دولتی به خانواده‌های دارای چهار فرزند در راستای تکلیفی است که مجلس شورای اسلامی در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مهر ماه سال ۱۴۰۰ بر عهده دولت قرار داد.

بعد از هشدار کارشناسان در خصوص جمعیت و تغییر ناگهانی ساختار سنی و حرکت جامعه به سوی پیری، تدوین طرحی موسوم به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون مشترک واگذار شد.

سرانجام این طرح در جلسه ۲۴ مهر ماه سال ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی نامه‌ای توسط رئیس مجلس به تاریخ ۲۴ آبان ماه سال جاری به رییس جمهور ابلاغ شد.

جزئیات دریافت زمین دولتی به فرزند چهارم

یکی از راه‌هایی که می‌توان یک جامعه را برای فرزندآوری مشتاق کرد، ارائه تسهیلات متعدد یا حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت است. بنابراین والدین می‌توانند از مزایای فرزند چهارم استفاده کنند و بعد از تولد فرزند خود، با ثبت‌نام در سایت اقدام به دریافت زمین یا مسکن دولتی نمایند.

براساس مستندات آئین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است، نسبت به تامین مسکن خانوار‌ها پس از تولد فرزند چهارم، در صورت عدم استفاده از امکانات دولتی تامین مسکن (فرم ج سبز) اقدام کند.

بر این اساس، تامین مسکن فرزند چهارم به این صورت است که یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ متر منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک به صورت مشترک به پدر و مادر در شهر محل سکونت واگذار می‌شود.

این طرح به هر خانوار فقط یک بار براساس قیمت کارشناسی روز و به صورت فروش اقساطی با بازپرداخت ۱۰ ساله بدون اعمال تخفیف و سود واگذار می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تغییر کاربری زمین در اراضی روستایی و شهری

همچنین بر اساس تبصره ۱ ماده ۱، واگذاری اراضی موضوع این ماده مشروط به ساخت واحد مسکونی است و در صورت عدم احداث مسکن، پس از ۲ سال، اراضی مورد واگذاری براساس ضوابط مورد عمل در وزارت راه و شهرسازی مسترد خواهد شد.

جزئیات دریافت زمین دولتی به فرزند چهارم

شرایط دریافت زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم

  • اولین شرط برای دریافت زمین و مسکن از سوی دولت در این آیین نامه، داشتن حداقل سه فرزند می‌باشد که فرزند سوم می‌بایست بعد از تاریخ 24 آبان ماه 1400 به دنیا آمده باشد.
  •  خانواده در زمان درخواست استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن باید مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی فاقد واحد مسکونی شناخته شود.
  • خانوار باید سابقه سکونت در شهر محل تقاضا را براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی داشته باشد.
  • همچنین این آیین نامه مشمول خانوارهایی می گردد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، براساس سرشماری نفوس و مسکن و با اعلام مرکز آمار ایران، بالای ۲/۵ نباشد.

نحوه ثبت‌نام برای دریافت زمین دولتی

نحوه ثبت‌نام برای دریافت زمین دولتی

وزارت راه و شهرسازی با توجه به تکلیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، بدین شرح مقرر کرده:

تا متقاضیانی که تاریخ تولد فرزند سوم و بیشتر آن‌ها، بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند با مراجعه به قسمت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir با انتخاب گزینه “متقاضیان دارای سه فرزند به بالا (قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) ” در بخش نوع سرپرستی، نسبت به ثبت‌نام برای دریافت زمین دولتی اقدام کنند. بدیهی است پس از ثبت‌نام از متقاضیان، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، سایر اقدامات حسب ضوابط و مقررات مربوطه انجام می‌شود.

3 دیدگاه

  1. یا زهرا

    20 اسفند 1401 در 8:36 ق.ظ

    خیلی مسخرست این قانونها، هم برای ماشین و هم برای زمین، فرزند چهارم ما فقط چند روز قبل از تصویب این قانون ها متولد شده، همون ابان ولی نه ۲۳ به بعد، تازه من یه دهه هفتادی با ۴ تا فرزندم

    پاسخ

  2. ک ش

    4 اردیبهشت 1402 در 1:30 ق.ظ

    سلام و عرض ادب به دولت و دولتمردان ایران بابت وام فرزند آوری که بنده حقیر بابت فرزند عزیزم ثبت نام کرده بودم در سایت وام فرزند آوری ثبت شد ممنون و تشکر همگی در پناه خدا باشی

    پاسخ

    • ناشناس

      11 آبان 1402 در 11:44 ب.ظ

      سلام بابت ثبت نام زمین برای فرزند چهارم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…