اهمیت سن ساختمان به هنگام خرید خانه در تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با بالا رفتن سن ساختمان شاهد افت قیمت ملک مورد نظر خواهیم بود. با این تفاسیر می‌توان این گونه بیان کرد که خانه‌های کلنگی کمترین قیمت را دارند و با ارزش زمین ملک، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
عمر مفید ساختمان

اولین موردی که در هنگام خرید، رهن یا اجاره‌ خانه باید به آن دقت کنید، سن ساختمان یا عمر مفید ساختمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص گزارش دلتا مگ را به خوبی بخوانید.

عمر مفید ساختمان مدت مشخص و محدودی دارد و پس از گذر این مدت، ملک مورد نظر در گروه ساختمان‌های قدیمی و کلنگی قرار خواهد گرفت. این موضوع در بازار املاک اهمیت بسیاری دارد. زیرا سن بنا علاوه بر تاثیرگذاری روی قیمت آن، برای دریافت تسهیلات مسکن و برنامه‌ریزی مالک برای سکونت در خانه هم مهم است.

سن واقعی ساختمان براساس نظر کارشناسان در واقع با اولین پی‌ریزی و تشکیل فوندانسیون آغاز شده است. تاریخ صدور جواز یا پروانه ساختمانی، یک معیار برای محاسبه سن واقعی ساختمان می‌باشد.

اگر ارزش خانه‌های نوساز را صد درصد بدانیم با گذشت یک سال، شاهد افت ارزش ملک به اندازه 2 تا 3 درصد ارزش اولیه آن خواهیم بود. این روند را می‌توان هر سال نسبت به سال گذشته انتظار داشت.

عمر مفید ساختمان چند سال است؟

عمر مفید ساختمان چند سال است؟

یکی از بحث‌های بین خریدار و فروشنده در بازار مسکن بر سر محاسبه سن ساختمان است. زیرا عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۳۰ سال است و طبیعی است که محاسبه‌ سن دقیق ملک در تصمیم‌گیری به خرید آن تاثیر خواهد داشت.

علاوه بر این برای دریافت بسیاری از تسهیلات ویژه‌ مسکن روی سن ساختمان مورد نظر محدودیت‌های وجود دارد. به همین دلیل سن ساختمان یکی از مباحث مهم در معاملات ملکی محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  صاحبان خانه‌های لاکچری نباید مالیات پرداخت کنند

اهمیت سن بنا برای دریافت تسهیلات بانکی

هنگامی که خریدار ملک قصد دارد از تسهیلات بانک‌ها برای خرید مسکن استفاده کند، باید بیش از چیز درباره سن بنا دقت کند. اگر سن ساختمان نادیده گرفته شود، خریدار خسارات مالی قابل توجهی خواهد دید.

به منظور پیشگیری از هر مشکلی باید تاریخ صدور پروانه ساخت بررسی شود. چراکه در دریافت تسهیلات بانکی تاریخ صدور پروانه ملاک سن ساختمان است. تاریخ صدور پروانه در گواهی پایان کار درج شده است.

برای برخورداری از بعضی تسهیلات بانکی سن بنای مورد نظر باید زیر ۱۵ سال، برخی دیگر زیر ۲۰ سال و در بعضی هم زیر ۳۵ سال باشد. بنابراین خریدار ملک پیش از امضای مبایعه‌‌نامه یا هر سند دیگر باید این گواهی را به دقت بررسی کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آیا کنترل اجاره‌بها توسط دولت موفقیت‌آمیز بود؟» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…