نحوه اثبات قانونی حریم املاک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مفهوم عامیانه حریم املاک همان محیط اطراف و پیرامون ملک می‌باشد که مالک از حق و حقوق خاصی نسبت به آن برخوردار است. محیط اطراف ملک جزء حریم شخصی به شمار می‌رود و اثبات آن نیاز به مراحل قانونی دارد.
حریم املاک

حریم املاک یکی از مباحث مهم و کاربردی در علم حقوق خصوصا حقوق مدنی به شمار می‌رود که قانون‌گذار شرایط و ضوابط مشخصی برای آن در نظر گرفته است. برای آشنایی بیشتر با نحوه اثبات قانونی حریم املاک با دلتا مگ همراه باشید.

طبق ماده 136 قانون مدنی، حریم ملک جزء حق قانونی مالک محسوب می‌شود و می‌تواند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند. هر ملکی دارای حریم مشخصی می‌باشد تا محدوده مالکیت به خوبی قابل تشخیص باشد.

هدف از ایجاد حریم در املاک این است که اشخاص مختلف اجازه تجاوز به املاک دیگران را نداشته باشند و به نوعی از ورود اشخاص بیگانه‌ای که ممکن است به پیرامون ملک ضرر و خسارت وارد کنند، جلوگیری شود.

به طور کلی تعیین مقدار حریم املاک باتوجه به عوامل مختلفی مانند موقعیت زمین یا عرف منطقه‌ی جغرافیایی و غیره صورت می‌گیرد. در واقع مشخص کردن حریم املاک در همه مناطق یکسان نیست و هر مکانی باتوجه به شرایط طبیعی خود سنجیده می‌شود.

نحوه اثبات قانونی حریم املاک

نحوه اثبات قانونی حریم املاک در مراجع قضایی

برای ارائه درخواست اثبات حریم املاک به دادگاه، وجود یکسری مدارک لازم و ضروری است و درصورت فقدان هر یک از این مدارک، معمولا مراجع قضایی رسیدگی به دعوا را به تاخیر می‌اندازند تا مستندات پرونده تکمیل شود.

مطلب پیشنهادی:  سکونت ۲ خانواده در یک واحد مسکونی!

بعد از ارائه دادخواست، دادگاه ابتدا اظهار نظر کارشناس رسمی در حوزه ثبتی را مدنظر قرار می‌دهد و سپس به بررسی اسناد و مدارک ارائه شده توسط طرفین دعوا می‌پردازد تا حکم مقتضی صادر شود.

طرح دعوا اثبات حریم ملکی مانند هر دعوا دیگری نیازمند ارائه دادخواست به دادگاه است تا مرجع قضایی به خواسته شما رسیدگی کند.

نکات مهم پیرامون حریم قانونی املاک

  1. بهره برداری در حریم ملک دیگران چنانچه با رضایت مالک صورت گیرد، مانعی ندارد. اما اگر تصرف در حریم ملک بدون اجازه و رضایت مالک انجام شود، به هیچ عنوان صحیح نمی باشد.
  2. ضابطه مقدار و میزان حریم مطابق قانون تعیین می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند برخلاف قانون برای ملک خود حریم خصوصی تعیین کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقوقی «نکات حقوقی فسخ قرارداد اجاره خانه» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…