تهران یا ترکیه؛ سوددهی املاک در کدام بیشتر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن در ترکیه طی یازدهمین ماه میلادی سال با رشد عجیب ۹ درصدی همراه شده است و در این مدت به طور متوسط به متر مربعی ۵۸۶۰ لیر رسیده است.
سوددهی املاک

به گزارش دلتا مگ به نقل از بورسان، دو عامل برای رشد سریع قیمت مسکن در تهران و عدم رشد تند و تیز قیمت مسکن در ترکیه وجود دارد. اما سوال اصلی اینجاست؛ تهران یا ترکیه؛ سوددهی املاک در کدام بیشتر است؟

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد: قیمت مسکن در ترکیه طی یازدهمین ماه میلادی سال با رشد عجیب ۹ درصدی همراه شده است و قیمت مسکن در ترکیه به طور متوسط به متر مربعی ۵۸۶۰ لیر رسیده است.

باید مد نظر داشت که رشد ماهانه ۹ درصدی قیمت مسکن در ترکیه، در شرایطی ایجاد شده که طی همین ماه قیمت دلار در ترکیه با جهش حدودا ۳۰ درصدی مواجه شده است. این اتفاق باعث شده تا قیمت حقیقی مسکن در ترکیه (قیمت دلاری) در این ماه با افت سنگین ۱۶ درصدی مواجه شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص دلاری قیمت مسکن در ترکیه از ابتدای سال ۹۶، یعنی طی حدود ۵ سال، با افت عجیب حدودا ۴۰ درصدی مواجه شده است.

این در حالی است که طی همین مدت، شاخص دلاری قیمت مسکن در تهران تقریبا تغییری نداشته است و از عدد ۱۰۰ در فروردین ۹۶ به ۹۸ واحد در آبان امسال رسیده است.

سوددهی املاک در تهران یا ترکیه؟

سوددهی املاک در تهران یا ترکیه؟

دو عامل برای رشد سریع قیمت مسکن در تهران و عدم رشد تند و تیز قیمت مسکن در ترکیه وجود دارد. عامل اول که به نظر می‌رسد منجر شده تا قیمت املاک در ترکیه پا به پای رشد نرخ ارز در این کشور افزایش نیابد، کاهش شدید قدرت خرید مردم در پی تورم‌های سنگین است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران

اما در ایران بازار مسکن اصلی‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری خانوارهای ایرانی است. به همین دلیل هنگام ایجاد تلاطمات اقتصادی و افزایش انتظارات تورمی، شاهد هجوم سرمایه‌گذاران به سمت این بازار و رشد تعداد معاملات هستیم.

به نظر می‌رسد تقاضاهای سنگین برای سرمایه‌گذاری، منجر شده تا قیمت مسکن در ایران پا به پای نرخ ارز رشد کند. اتفاقی که منجر به ایجاد فشاری سنگین بر مردم برای تامین هزینه مسکن شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «شهرهای جدید برای نام نویسی مسکن حمایتی اعلام شد» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …