همه چیز در مورد انتقال سند ملک

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در رابطه با انتقال سند ملک باید مراحلی طی گردد. ابتدا خریدار با توافق فروشنده، مبایعه نامه تنظیم می‌نماید. حتما می‌بایست خریدار، فروشنده و دو شاهد ذیل مبایعه‌نامه را امضا کنند. تنظیم مبایعه‌نامه باید توسط مشاوران املاک انجام شود. سپس مبایعه‌نامه می‌بایست در سیستم نرم‌افزاری جامع ثبت گردد.
نقل و انتقال ملک

معاملات املاک و انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دارای دو مرحله می‌باشد. مرحله اول تنظیم مبایعه‌نامه میان خریدار و فروشنده و مرحله دوم انتقال رسمی مالکیت آپارتمان به خریدار یا ثبت رسمی معامله از طریق صدور و ثبت در سند رسمی است.

اسناد عادی در قانون ایران اعتبار اسناد رسمی را ندارند لذا به مردم توصیه می‌گردد که حتما نسبت به ثبت ملک به نام خود و صدور سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی اقدام نمایند.

اگر به مطالب حقوقی و نکات معاملاتی پیرامون خرید آپارتمان علاقه‌مندید با ما در دلتا مگ همراه باشید.

تمدید خودکار قرارداد اجاره

سند زدن آپارتمان یکی از مهم‌ترین مراحل خرید و فروش املاک است. بنابراین باید به تمام جزئیات این امر دقت شود. در صورت بی‌توجهی به مسائل حقوقی و معاملاتی سند زدن ملک، عواقب ناگواری در انتظار خریدار و یا فروشنده خواهد بود.

در مبایعه‌نامه باید نحوه پرداخت و کلیه هزینه‌های انتقال سند درج شوند. پرداخت بعضی از این هزینه‌ها با فروشنده و برخی با خریدار خواهد بود. فروشنده باید تمامی بدهی‌های ملک را تا روز تحویل آن پرداخت کند و خانه را بدون هیچ‌گونه بدهی به خریدار تحویل دهد. ممکن است خریدار، خانه را در حال حاضر تحویل بگیرد اما بطور مثال یک‌ سال بعد سند صادر شود. به همین دلیل از روز تحویل ملک به خریدار، کلیه هزینه‌ها بر عهده خریدار خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  علت افزایش معاملات در بازار مسکن

مقاله مرتبط:

«نکات طلایی که قبل از خرید و فروش ملک باید بدانید»

قرارداد اجاره

نکات مهم در رابطه با انتقال سند ملک

فروشنده باید برای نقل و انتقال خانه با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند. دفترخانه لیست مدارک مورد نیاز را به فروشنده اعلام می‌کند.

  • اصل و تصویر سند مالکیت
  • اصل و تصویر بنچاق
  • آدرس جزئیات، متعلقات و مشخصات ملک و تمام هزینه‌هایی که طرفین انجام داده‌اند

لازم به ذکر است که دفترخانه یک نسخه از بنچاق را نگاه می‌دارد. اگر بنچاق موجود نباشد دفترخانه با دفترخانه‌ای که معامله قبلی ملک در آن صورت گرفته تماس گرفته و یک نسخه از سند قبلی و یا بنچاق را دریافت می‌نماید.

همچنین تصویر شناسنامه و کارت ملی طرفین، اصل و تصویر پایان‌کار و یا عدم خلافی شهرداری باید رویت گردد. صورت‌مجلس تفکیکی، اصل و تصویر حصر وراثت و فرم مالیات بر ارث؛ اگر ملک موروثی باشد نیز نیاز است.

پیشنهاد مطالعه:

«نکات طلایی معاملاتی در خرید آپارتمان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

محله کوی فراز تهران، امکانات + نمونه آگهی

کوی فراز در شمال غربی پایتخت و در منطقه 2 تهران واقع شده است که به دلیل دسترسی مناسب، آب‌و…