علت افزایش معاملات در بازار مسکن

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس اقتصاد مسکن گفت: نااطمینانی از سایر بازارها موجب شده است که سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار مسکن حرکت کند. در حال‌حاضر بازار سرمایه وضعیت نامساعدی دارد و قیمت دلار در ایران سیاسی است و همین مساله سرمایه‌های سرگردان مردم را به سمت بازار مسکن سوق داده است.
معاملات در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادآنلاین، شمار معاملات بازار مسکن به طور قابل توجهی افزایش داشته و بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، میزان معاملات مسکن در دی ماه امسال به ۹ هزار و ۸۱۶ واحد رسیده است.

شهریار شقاقی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره علت افزایش معاملات بازار مسکن می‌گوید که نااطمینانی از سایر بازارها موجب شده است که سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار مسکن حرکت کند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که وضعیت ساخت و ساز در ایران هم شرایط چندان مطلوبی ندارد و سیر نزولی در پیش گرفته است.

کاهش ساخت و ساز مسکن در شرایطی رخ می‌دهد که میزان عرضه سالهاست از تقاضا عقب افتاده است و در حالی‌که در بازار مسکن ایران سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز است، میزان عرضه حدود یک سوم این نیاز است.

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن هم پیش از این گفته بود که مهم‌ترین مشکل بازار مسکن کمبود عرضه نسبت به تقاضا و ساخت و ساز مسکن تقریبا حدود یک سوم تقاضا است.

دلیل رشد یکباره معاملات در بازار مسکن

دلیل رشد یکباره معاملات در بازار مسکن

بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن هم قبلا گفته بود که علت رشد یکباره قیمت مسکن در آبان امسال این است که در دو سال گذشته به دلیل جهش قیمت مسکن بسیاری از تقاضاهای خرید ملک انباشته شده و فنر تقاضای مسکن در مقطعی به ناگهان آزاد می‌شود.

شایان ذکر است، این موضوع به معنی خروج بازار از رکود نیست. بررسی حجم معاملات مسکن در آبان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که هر چند آبان ماه با جهش معاملات همراه بوده، اما تعداد معاملات آبان امسال نسبت به آبان سال ۹۵ که سال شروع دوره تورمی بازار مسکن بود، حجم معاملات بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته ‌است.

مطلب پیشنهادی:  بازار مسکن در خواب فرو رفت!

این کارشناس مسکن درباره چشم‌انداز آینده بازار مسکن هم توضیح داد: برای آینده بازار مسکن دو سناریو وجود دارد، که البته نتیجه هر دو سناریو افزایش قیمت مسکن بوده منتها در یک حالت کمتر و در حالت دیگر میزان افزایش قیمت بیشتر است.

ستاریان ادامه داد: اگر برجام احیا شود از آنجا که چشم‌انداز توسعه ایجاد می‌شود و بازار مسکن یکی از بسترهای توسعه است، افزایش قیمت همراه با رونق بازار و افزایش تقاضا خواهد بود.

البته با این وضعیت عرضه مسکن برخی کارشناسان این بازار اعتقاد دارند که نه تنها قیمت مسکن کاهشی نخواهد بود، بلکه به دلیل کمبود عرضه و همچنین رشد بی‌رویه نقدینگی و نرخ تورم، قیسمت مسکن همچنان صعودی خواهد ماند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «پدیده کانکس نشینی در پایتخت!» در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. صادق

    10 بهمن 1400 در 4:01 ب.ظ

    در ایران حدود ده میلیون خانه بدون مشتری چون تعداد خانوارهای ایرانی حدود بیست و چهار میلیون خانوار است و تعداد خانه های موجود در کشور حدود سی و سه میلیون واحد است که تعداد خانه های کشور حدود نه میلیون واحد بیشتر از خانوارها می باشد و از طرفی چهل درصد از خانوارها هیچ وقت توانایی خرید خانه را نخواهند داشت بدین ترتیب حدود ده میلیون خانه در ایران بدون مشتری خواهد بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …