تاثیر ساخت مسکن مهر در حاشیه شهرها

0
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن مهر را روستانشینان و مهاجرین تشکیل می‌دهند که در واقع، این انبوه‌سازی بی‌ضابطه به دامن زدن به موج مهاجرت منجر شده است.
ساخت مسکن مهر

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، تمرکز برای ساخت مسکن مهر در حاشیه شهرها و کلانشهرها تاثیر مستقیم بر روی مهاجرت روستاییان به شهرها و کلانشهرها گذاشت و یکبار دیگر شوک بزرگی به جمعیت شهری وارد کرد

صرف نظر از مسایل و مشکلات ریز و درشت مرتبط با موضوعات فوری، موضوع مهمتری در اینجا مطرح است که انتظار می‌رود، مغفول‌ نماند. مساله به فرسودگی بیش از حد خانه‌ها و ساختمان های روستایی برمی‌گردد که با کمترین لرزش و زلزله‌ای به کلی فرو می‌ریزند و آسیب‌هایی به انسانها و احشام در مقیاسی گسترده، به وجود می‌آورند.

در سیاست‌گذاری‌ها برای ایجاد واحدهای مسکونی و ساختمان‌سازی، باید به موضوع مهم خانه‌های روستایی، توجه بیشتری شود و به جای تلاش برای تولید شتابزده 4 میلیون مسکن در شهرها و کلانشهرها، توجه خاصی به «مقاوم‌سازی» و بازسازی و نوسازی مسکن روستایی صورت گیرد.

با بررسی روند مراجعات تاثیر ساخت مسکن مهر در حاشیه شهرها، بهتر مشخص می‌شود که بخش قابل توجهی از مراجعین را روستانشینان و مهاجرین تشکیل می‌دهند که در واقع، این انبوه‌سازی بی‌ضابطه به دامن زدن به موج مهاجرت منجر شده است.

مطلب پیشنهادی:  افزایش تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن

متاسفانه در این طرح های کلان، بررسی آثار و تبعات زیست محیطی ازجمله پیامد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه تاثیر مستقیم آن بر روی «مهاجرت»، پنهان مانده و از این موضوع اساسی غفلت شده است که این اقدامات پرشتاب چه تاثیرات برگشت‌ناپذیری بر روی جابجایی جمعیت انبوه میلیونی به همراه دارد.

عدم توجه به این مسایل کلیدی که ممکن است چندان جدی و مهم به نظر نیایند، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی سیاستهای اشتغال‌زایی، کارآمدی نظام و فاکتورهای اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی تاثیرات منفی و برگشت‌ناپذیری بجا می‌گذارند که آیندگان را برای جبران مافات به زحمت می‌اندازد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «10 میلیون خانوار در ایران زیر خط فقر مسکن هستند!» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…