افزایش تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شهر تهران باعث شد تا این بخش در سه ماه گذشته با رشد متوالی ۶.۱ درصد، ۸.۴ درصد و ۵.۸ درصدی قیمت مواجه شود.
سرمایه گذاری در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، سعید لطفی کارشناس بازار مسکن معتقد است که سفته‌بازی و سوداگری که هم‌اکنون در بازار خرید و فروش آپارتمان و ملک مشاهده می‌کنیم ناشی از عواملی همچون تورم، رشد قیمت ارز، تلاطمات بازارهای موازی و کمبود ساخت و ساز و عدم سرمایه گذاری در بازار مسکن به خصوص در هشت سال اخیر است.

وی در ادامه با بیان اینکه اقداماتی همچون مالیات خانه‌های خالی و مالیات برعایدی سرمایه می‌تواند تا حدودی جلوی سفته بازی را بگیرد، خاطرنشان کرد: اما قطعا این برنامه‌ها باید با مکمل عرضه متناسب با تقاضا تلفیق شود.

لطفی با بیان اینکه افزایش سرمایه گذاری در بازار مسکن منجر به تعادل در بازار مسکن خواهد شد، گفت: آنچه در کف بازار مسکن مشاهده می‌کنیم این است که فشار تقاضا در کلانشهرها به خصوص شهر تهران برای مسکن وجود دارد.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

او افزود: این تقاضا اگر به صورت خرید یا اجاره پاسخ داده نشود منجر به پدیده‌هایی مثل حاشیه‌نشینی، بدمسکنی، بافت‌های ناکارآمد، مهاجرت به حومه و غیره می‌شود. البته به نظر می‌رسد ظرفیت شهرهای اطراف هم تکمیل شده و قیمت مسکن در این مناطق نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

مطلب پیشنهادی:  قراردادهای دلاری اجاره خانه، پدیده جدید در بازار مسکن

به گفته لطفی، دولت طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد را برنامه‌ریزی کرده اما ظاهرا این برنامه با چالشهایی مواجه است که مهمترین آن به عدم واریز آورده ناشی از کمبود توان متقاضیان مربوط می‌شود. این در حالی است که با تورم بیش از ۵۰ درصدی در نهاده‌های ساختمانی مواجه هستیم. دولت اعلام کرده در ماه‌های آینده ۱۰۰ هزار واحد را به مرحله افتتاح می‌رساند اما شاید این تعداد جوابگوی تقاضای موثر در بازار مسکن نباشد.

سسرمایه گذاری در بازار مسکنرمایه‌گذاری در تهران

این کارشناس بازار مسکن با طرح این پیشنهاد که دولت تسهیلات مناسبی در اختیار بخش خصوصی به منظور تولید مسکن قرار دهد گفت: کاهش هزینه‌های صدور پروانه، کاهش مالیات بر ساخت و ساز، ایجاد مالیات بر سوداگری، کنترل قیمت نهاده‌های ساختمانی و ارایه مشوق‌هایی به سازندگان می‌تواند روند ساخت‌و‌ساز را از حالت نزولی به صعودی برساند. در آن صورت می‌توان امیدوار بود که در میان‌مدت، ثبات نسبی در بازار مسکن ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…