اثر تمهیدات کرونایی بر بازار اجاره مسکن

0
0
زمان مطالعه: 1 دقیقه
هم اکنون ردپای سه مورد از تمهیدات کرونایی در بازار اجاره مسکن به چشم می‌خورد.
تمهیدات کرونایی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، هر چند بنا بر شواهد و اذعان فعالان بازار اجاره مسکن در مناطق مصرفی و پرتقاضای شهر تهران، سطح اجاره بها در سال جاری در مقایسه با سال قبل افزایش محسوس داشته است اما تمهیدات کرونایی نقش موثری در کنترل شرایط و تنظیم این بازار از سوی دیگر ایفا کرده است.

تعیین سقف برای افزایش اجاره بها، عدم امکان اجبار مستاجرها به تخلیه ملک بدون دلیل موجه و افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن سه مورد از تمهیدات ضد کرونایی در بازار اجاره مسکن هستند.

مطابق با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا موجران در شهر تهران تنها تا سقف 25 درصد اجازه افزایش اجاره‌بها دارند. از سوی دیگر بدون دلیل موجه نمی‌توانند مستاجر را وادار به تخلیه ملک خود کنند.

این در حالی است که با قرار گرفتن در فصل پاییز و کاهش تقاضا در بازار اجاره در فصل‌جاری نیز همین افزایش 25 درصدی مبنای تمدید قراردادها خواهد بود.

از سوی‌دیگر در میان مستاجرها، استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن نیز افزایش یافته است. فعالان بازار اجاره می‌گویند با افزایش سقف تسهیلات ودیعه و اطلاع تعداد بیشتری از مستاجران از این امکان، امسال تعداد بیشتری از قراردادهای اجاره با استفاده از این تسهیلات نوشته شد.

مطلب پیشنهادی:  مسکن و بورس دو بازار جذاب در دولت آینده

فعالان بازار اجاره معتقدند لازم است با ادامه این مسیر حمایتی و ساده‌سازی دسترسی متقاضیان به تسهیلات اجاره مسکن، امکان استفاده افراد نیازمند از این تسهیلات بهتر فراهم شود.

با این حال شواهد در بازار اجاره مسکن در محلات مصرفی و پرتقاضای شهر تهران نشان می‌دهد کماکان سطح اجاره‌بهای پیشنهادی از سوی مالکان با توان مالی مستاجرها فاصله دارد و به‌رغم آغاز پاییز و کاهش تقاضا، همچنان برخی از مستاجرها در یافتن ملک مناسب و متناسب با توان مالی خود با دشواری مواجه‌اند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خروج ۷ میلیارددلار از کشور برای خرید ملک در ترکیه!» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…