مشاوران املاک خانه را گران کرده‌اند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مجلس با ارائه طرح «واقعی‌کردن تعرفه مشاوران املاک» قصد دارد، چالش‌های بازار مسکن را مدیریت کند.
مشاوران املاک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»،برخی کارشناسان معتقدند مشاوران املاک در کنار عواملی همچون نبود توازن در عرضه و تقاضا، کاهش قدرت خرید مردم، نوسان بازار‌های رقیب مانند ارز و طلا و بورس، سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در افزایش قیمت مسکن موثر بوده‌اند.

افزایش سرسام آور و غیر متعارف قیمت مسکن به دغدغه‌ای برای تمام مستأجران و کسانی که قصد خرید مسکن را دارند تبدیل شده است.

گرانی ماه‌های اخیر بازار مسکن، البته رکود را هم به دنبال داشته است، چون قیمت‌های درخواستی مالکان با برآورد و سرمایه خریداران، کمتر مطابقت دارد و کار در بیشتر مواقع به معامله نمی‌رسد.

یکی از فعالان این حوزه با تاکید بر کارشناسی بودن قیمت‌های اعلامی از جانب مشاوران املاک گفت: ما مولد مالیاتی و مولد اقتصادی هستیم و به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن کمک می‌کنیم، وقتی دفاتر املاک بسته باشند هرکس، هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خودش تعیین و در سایت‌ها درج می‌کند.

مشاوران املاک، یکی از ۱۰۰ متهم افزایش قیمت مسکن

رسول جهانگیری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: یکی از ۱۰۰ عامل تعیین کننده در قیمت املاک شاید مشاوران باشند که گاهی به صورت موردی روی بعضی از املاک تغییرات ایجاد کنند، اما کلیت تغییرات ملک و نوسان نرخ رهن و اجاره و خرید و فروش به وضع اقتصادی کشور باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: جالب است که حتی در یکی دو دهه گذشته کاهش قیمت بعضی از واحد‌های آپارتمانی را هم شاهد بودیم، اما قیمت سرسام آور و نجومیِ اکنون، دو دلیل اصلی دارد که اولین دلیل، کاهش ارزش پول ملی است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت فروش پشت بام تهران متری چند؟

جهانگیری ادامه داد: اگر ۱۰ واحد منزل نیاز باشد، اما ۲۰ واحد ساخته شود، آیا می‌توانید ملکتان را گران‌تر از عرف به فروش برسانید؟، خیر، اما زمانی که ۱۰ واحد نیاز باشد و فقط ۵ واحد ساخته شود، مسلماً قیمت‌ها افزایشی می‌شود، چون تقاضا بیشتر از عرضه است.

رحمت‌الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را درخصوص نقش مشاوران املاک در افزایش قیمت‌ها به دلیل وابستگی تعرفه آن‌ها به نرخ املاک به وجود آورده است.

او تصریح کرد: مجلس با ارائه طرح «واقعی‌کردن تعرفه مشاوران املاک» قصد دارد، چالش‌های بازار مسکن را مدیریت کند. البته اگر برخی افراد تخلف می‌کنند نباید همه صنف با همان نگاه دیده شود

به هر حال کارشناسان بسیاری معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن، برخی از مشاوران املاک و البته بسازبفروش‌ها و مالکانی هستند که با آن‌ها تبانی می‌کنند و به میل خود قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اخبار جدید از آغاز اخذ مالیات از خانه‌های لوکس» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…