پیش‌ فروش مسکن در پاییز با قیمت تابستان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحقیقات میدانی صورت گرفته از بازار معاملات پیش‌ فروش مسکن نشان می‌دهد، هم‌اکنون معدود فایل‌هایی که به این بازار عرضه شده با قیمت تابستان آگهی شده‌اند.
پیش‌ فروش مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در سال‌های گذشته واحدهای عرضه شده به بازار پیش‌ فروش مسکن با قیمتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت واحدهای نوساز و آماده سکونت به متقاضیان معرفی می‌شدند اما هم‌اکنون این واحدها با قیمت آپارتمان‌های نوساز برابری می‌کنند.

البته در سال‌های جهش قیمت مسکن به دلیل وجود انتظارات تورمی از سمت سازنده‌ها و استمرار افزایش هزینه‌های ساخت و همچنین ادامه تورم مسکن، این معادله در بسیاری از آگهی‌های پیش‌فروش مسکن تغییر کرده و واحدهای پیش‌فروشی اغلب با قیمتی بالاتر از قیمت واحدهای نوساز به متقاضیان عرضه می‌شد.

هم‌اکنون اما رسیدن قیمت واحدهای پیش‌فروشی به واحدهای نوساز و آماده، یک معنای مهم را در خود جای داده است و آن کاهش انتظارات تورمی سازنده‌ها است. صفر شدن فاصله قیمت واحدهای پیش‌فروشی با قیمت واحدهای نوساز و آماده سکونت نشان می‌دهد سازنده‌ها و معدود فعالان بازار پیش‌فروش احتمال کاهش یا دست‌کم ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آینده را دور از ذهن نمی‌دانند.

ریسک و فرصت پیش‌ خرید

بررسی‌های از آخرین تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد ورود به بازار پیش‌ فروش مسکن برای خریداران هم‌اکنون در‌بردارنده یک ریسک و دو فرصت مهم است که در مجموع ورود به این بازار را برای متقاضیان توجیه‌پذیر می‌کند. البته متقاضیان نباید این موضوع را فراموش کنند که در صورت ورود به این بازار باید درباره صحت و سلامت معامله خود از بابت کارنامه سازنده، رعایت همه مسائل حقوقی و فنی و…اطمینان لازم را به دست آورند تا در نهایت با ضرر و زیان مواجه نشوند.

ریسک مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که در صورت کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده ممکن است پیش‌خریداران واحد را با قیمتی بالاتر از قیمت واحد نوساز تحویل بگیرند. از سوی دیگر در این نوع معاملات هم‌اکنون دو فرصت مهم برای پیش‌خریداران نهفته است.

مطلب پیشنهادی:  احداث 4497 واحد در شهر جدید پرند

پیش‌ فروش مسکن

نخستین فرصت مربوط به شرایط حال حاضر متقاضیان خرید است. در شرایط فعلی متقاضیان مسکن از پس‌انداز کافی برای خرید مسکن‌- به‌ویژه واحد نوساز- برخوردار نیستند و پیش‌فروش مسکن فرصتی برای آنها محسوب می‌شود تا از طریق پرداخت تدریجی و به مرور زمان صاحب مسکن آن هم مسکن نوساز شوند.

از سوی دیگر با توجه به وجود یک گره ذهنی در سازنده‌ها که به دلیل تورم هزینه ساخت در برابر کاهش قیمت واحدهای مسکونی نوساز مقاومت می‌کنند، دور از ذهن نیست که حتی در صورت کاهش قیمت مسکن در گروه‌های سنی بالاتر، قیمت واحدهای مسکونی نوساز کاهش نیابد.

ریسک پیش خرید مسکن

از این رو ریسک پیش‌ خرید به دلیل احتمال کاهش قیمت مسکن در آینده عملا منتفی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون معدود پیش‌فروش‌های بازار مسکن به دو روش انجام می‌شود.

در روش اول واحدها روی خاک و در همان نخستین مراحل ساخت با دریافت ۵۰ درصد از ارزش معامله، با قیمتی حدود ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت واحدهای نوساز، به بازار عرضه می‌شوند. این پیش‌فروش‌ها در شرایط فعلی بسیار محدود و انگشت‌شمار هستند. در روش دوم، سازنده‌ها بعد از اتمام مرحله سفت‌کاری اقدام به پیش‌فروش می‌کنند که ارزش این واحدها در این مرحله تقریبا و در اغلب موارد برابر با قیمت واحدهای نوساز مشابه است.

مطالعه بیشتر: مطلب «دلایل رهاشدگی قیمت‌ مسکن» را در مجله ملکی بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …