دلایل رهاشدگی قیمت‌ مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روز‌ها تعجب کردن از صعود چندین برابری قیمت خریدوفروش و حتی نرخ اجاره املاک، موضوعی متداول محسوب می‌شود؛ به طوری که اکنون قیمت‌گذاری مسکن در برخی مناطق پایتخت تا ۱۹۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.
افزایش قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی در آخرین آمار خود در ابتدای سال ۱۳۹۹ اعلام کرد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت از مردادماه سال ۱۳۹۲ تا ۹۹، فقط ظرف مدت ۷ سال با افزایش ۶.۳ برابری به رقم ۲۱ میلیون تومان رسیده است. این در حالیست که امسال این وزراتخانه از تحولات بازار مسکن گزارشی منتشر نکرد و دلیل این اقدام را زمانبر بودن تهیه گزارش و تجزیه و تحلیل‌های آماری اعلام کرد.

در همین حال بانک مرکزی آذرماه سال ۱۳۹۹ با انتشار گزارشی تحلیلی درباره تحولات بازار مسکن اعلام کرد قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در تهران نسبت به آذرماه سال ۹۸، ۹۸.۹ درصد افزایش یافته است. شاخص اجاره بهای مسکن در شهر تهران نیز نشان از افزایش ۲۹.۴ درصدی نسبت به آبان و ۳۲.۴ درصد نسبت به آذر سال ۹۸ دارد.

رشد نجومی قیمت‌های مسکن درحالیست که در همین یک سال گذشته، مسئولان پیوسته از طرح‌هایی رونمایی کرده یا سیاست‌هایی را به اجرا گذاشته‌اند که نشان از اراده متولیان امر برای کنترل قیمت‌ها دارد. طرح اقدام ملی مسکن، سرعت بخشی به تکمیل و تحویل واحد‌های مسکن مهر، بازنگری در طرح جامع مسکن با هدف تدوین طرح جامع مسکن در افق ۱۴۱۰ و احیا و فعال‌سازی صندوق‌های زمین و ساختمان از جمله این اقدام‌ها است.

مطلب پیشنهادی:  اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع‌دستی

قیمت‌ مسکن

دلیل رشد قیمت مسکن چیست؟

از آنجا که رشد نقدینگی و انتظارات تورمی، دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن اعلام شده است. کارشناسان، تعیین قیمت کارشناسی مناطق مختلف را راهی برای ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن می‌دانند.

به گفته مدیر بخش فنی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، راه‌حل کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن مشخص و تجربه شده است. محمدرضا رحمانی می‌گوید: در برخی کشور‌ها دولت‌ها قیمت مبنای کارشناسی خانه‌ها را در مناطق مختلف تعیین می‌کنند؛ به این ترتیب تکلیف خریدار و سازنده و همه عوامل موثر در فرآیند مسکن مشخص است و کسی اجازه افزایش قیمت‌ها را ندارد.

او در پایان عنوان می‌کند: در حال حاضر در کشور ما، منشاء قیمت‌گذاری معلوم نیست و با این رها شدگی در بازار مسکن، هر کسی اعم از مالک و سازنده و امکان و اختیار ایجاد موج و تنش را دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «چشم‌انداز عرضه مسکن در ۱۴۰۰» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …