آخر هفته ای خنک در تهران!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنگه واشی از بهترین ییلاق‌های نزدیک پایتخت و مقصد مناسبی برای سفر کوتاه و گذراندن آخر هفته‌های گرم تابستانی است.
تنگه واشی تهران

تنگه واشی تهران یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک‌نیک آخر هفته ساکنان پایتخت و اطراف آن است. با دلتامگ همراه باشید تا این تنگه زیبا را به شما معرفی کنیم. این تنگه زیبا و آبشار انتهایی آن در نزدیکی شهر فیروزکوه قرار گرفته‌ است. برای رسیدن به آبشار انتهایی، باید از دو تنگه رد شوید. تنگه اول «واشی» و تنگه دوم «سا» نام دارند و به‌دلیل قرارگرفتن آبشار بعد از این تنگه‌ها، با نام آبشار «ساواشی» معروف شده‌است. آبشار ساواشی 15 متر ارتفاع دارد و حوضچه‌ای در زیر آن تشکیل‌شده‌است.

تنگه واشی تهران

در سفر یک روزه به این مکان، می‌توانید از طبیعت زیبا، ‌دشت زیبای ساواشی و منظره‌ای که آبشار به وجود آورده است، لذت ببرید. دشت ساواشی از حدود ۱۲۰ سال پیش ییلاق عشایر سنگسری بوده‌ است.

تنگه واشی

تنگه واشی در کجا قرار دارد؟

تنگه واشی در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد. بسته به اینکه کجای تهران هستید، بهترین مسیر را برای رفتن به خروجی شرق تهران انتخاب کنید. یکی از مناسب‌‌ترین دسترسی‌ها به شرق تهران، بزرگراه صدر و در ادامه آن بزرگراه بابایی است. در ادامه مسیر جاده دماوند به اتوبان تهران-پردیس می‌رسید و بعد از عبور از شهرهای بومهن و رودهن، وارد جاده فیروزکوه شوید. در جاده فیروزکوه به تهران،‌ مسیر فرعی به‌سمت روستای «جلیزجند» قرار گرفته‌است.

این روستا در ۱۰ کیلومتری این جاده فرعی، واقع شده‌است. با گذشتن از روستا و دشت وسیع کشاورزی و پس از آن باغ‌ میوه‌ها، به رودخانه‌ای می‌رسید که در طول مسیر تنگه واشی جریان دارد این رودخانه از آبشار ساواشی سرچشمه می‌گیرد. از این منطقه، چشم‌انداز مناسبی به کل تنگه و مسیر وجود ندارد. در ادامه مسیر به‌ترتیب تنگه‌ واشی، دشت ساواشی، تنگه سا و در انتهای مسیر، آبشار ساواشی قرار گرفته‌است. برای رسیدن به آبشار ساواشی، در بیشتر قسمت‌های مسیر، باید داخل رودخانه راه‌ بروید.

مطلب پیشنهادی:  ۵ تسکین فوری برای درد معده

اطراف تهران

بهترین فصل برای سفر به این مکان زیبا

بهترین زمان برای سفر به تنگه واشی تهران، گرم‌ترین فصل سال یعنی تابستان است. برای این سفر بهتر است از اواخر خرداد تا اواسط شهریورماه برای این سفر برنامه‌ریزی کنید. با این حال اگر قصد سفر به این تنگه در ماه‌های خرداد یا شهریور را دارید، قبل از حرکت، وضعیت جوی منطقه و دمای تنگه را استعلام بگیرید. چرا که در این منطقه امکان بارش‌های ناگهانی و شدید وجود دارد و به‌دلیل باریکی قسمت‌هایی از مسیر تنگه، در زمان بارش، مسیر سیلابی شده و خطرات جدی‌تری به دنبال دارد. به طور کلی سعی کنید، گرم‌ترین ماه‌های سال، یعنی تیر و مرداد را برای سفر یک روزه خود در نظر بگیرید.

نکته قابل‌توجه در سفر یک روزه به این تنگه برنامه‌ریزی دقیق زمانی است. با توجه به فاصله ۱۷۰ کیلومتری تهران تا فیروزکوه، به خاطر داشته‌باشید که حتما برای شروع سفر صبح زود را انتخاب کنید تا زمان کافی برای بهره بردن از طبیعت زیبا و تردد تا آبشار را داشته‌باشید.

پیشنهاد مطالعه: سفر به بهشت گیلان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

با این روش چین و چروک پوستتان را از بین ببرید

از بین بردن چین و چروک پوست خواسته اکثر افراد است و همواره برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند…