قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قانون طلاق در طول تاریخ تغییراتی زیادی کرده است. طلاق دارای انواع مختلفی بوده که در قانون از آن‌ها نام برده شده؛یکی از آن‌ها طلاق از طرف زن است.
قانون جدید طلاق از طرف زن

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟ و آیا طلاق برای زنان راحت‌تر شده است یا خیر؟ ما در این مطلب از دلتامگ به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

قانون جدید طلاق از طرف زن به چه صورت است؟

در قانون به‌صراحت بیان شده است که حق طلاق با مرد است. به همین جهت گرفتن طلاق از طرف زن دشوارتر از طلاق از طرف مرد به نظر می‌رسد؛ بنابراین اگر طلاق از طرف زن خواسته شده باشد در مقایسه با حالتی که دادخواست طلاق از طرف مرد ارسال می‌شود، زمان بیشتری طول کشیده و زن باید زمان زیادی را سپری کند.

در قانون جدید طلاق از طرف زن زوجه باید برای طلاق دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ارائه کند. به بیان دیگر قانون‌گذار تلاش کرده تا به زن درصورتی‌که ادامه زندگی واقعاً برای او مشقت‌بار شده است، حق طلاق بدهد و اگر امیدی به زندگی است زوجین به زندگی خود برگردند.

طبق قانون جدید طلاق از طرف زن مراجعه زوجه به دفتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه و سپس شرکت در جلسات مشاوره الزامی بوده و در نهایت بعد از وصول نظریه‌های صادره در شعبه ارجاع پرونده، حالا به دادخواست زن مبنی بر طلاق رسیدگی می‌شود.

قانون جدید طلاق از طرف زن به چه صورت است؟

اگر مرد راضی به طلاق‌دادن زن نباشد، دادگاه باتوجه‌به علت، سند، مشکلات و خطراتی که مرد برای زن ایجاد کرده است، می‌تواند طبق ماده 1130 قانون مدنی حکم طلاق زن را صادر کند.

طبق قانون جدید طلاق از طرف زن زوجه‌ای که بخواهد از همسر خود جدا شود باید دلایل مشخص و قابل‌قبولی به دادگاه ارائه کرده؛ زیرا در این صورت با مخالفت مرد روبه‌رو شده و بدون توافق او نمی‌تواند اقدام کند؛ یعنی اگر زندگی مشترک برای زن غیرقابل‌تحمل باشد او باید مطابق قانون، اسناد و مدارک و ادله محکمه‌پسند و کافی برای تقصیر مرد به دادگاه ارائه کرده و به دادگاه ثابت کند که ادامه زندگی برایش سخت و غیرقابل‌تحمل شده و دارای عسروحرج در این زندگی است.

مطلب پیشنهادی:  نحوه پرداخت عوارض شهری ساختمان

تغییرات قانون جدید طلاق از طرف زن در گذر زمان

قوانین طلاق از فقه شیعه و سیره اهل‌بیت (ع) گرفته شده است. در سال 1313 برای اولین بار قوانین مدون و منسجمی در رابطه با طلاق ارائه شده و به تصویب مجلس شورای ملی نیز رسید.

سپس در سال 1346 قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید و اختیارات مرد در زمینه طلاق محدودتر شد. طبق این قانون از دادگاه‌ها خواسته شد که فقط در مواقع و در شرایط خاصی به خواسته زوجین برای طلاق، گواهی عدم امکان سازش صادر کنند.

تغییرات قانون جدید طلاق از طرف زن در گذر زمان

در سال 1353 طرحی تصویب شد که طبق آن حق مطلق مرد برای طلاق زن لغو شده و بعد از آن هر یک از زوجین می‌توانند با مراجعه به دادگاه برای گرفتن طلاق مراحل خاصی را پیگیری کند.

در سال 1381 نیز آخرین تغییرات در قانون طلاق ایران شکل گرفت و اصلاحیه‌ای در آن انجام شد. طبق این اصلاحیه قانون طلاق و بنا بر ماده 1133 قانون مدنی مقرر شد که مرد می‌تواند با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون با مراجعه به دادگاه، درخواست طلاق زن را ارائه کند.

همچنین در اصلاحیه قانون جدید طلاق از طرف زن بیان شده است که زن می‌تواند در صورت داشتن دلایل محکمه‌پسند درخواست طلاق کند. این دلایل می‌تواند عدم رعایت شروط 12 گانه نکاح از طرف مرد یا عواملی باشد که زن را دچار عسر و حرج کرده است.

تعداد کلمات مطلب: 556

یک نظر

  1. ناشناس

    22 اسفند 1402 در 2:09 ب.ظ

    عالی وسودمند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…