آیا طبق قانون جدید زندان برای مهریه حذف شده است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهمی که با ازدواج زنان بدست می‌آورند، مهریه است. زوجه به محض عقد نکاح مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت است.
زندان برای مهریه طبق قانون جدید

همان‌طور که بیان کردیم آن است که مهریه حق زن است؛ اما یکی از نگرانی‌های آقایان زندان برای مهریه است. عدم پرداخت مهریه از سوی مرد عواقب سنگینی برای به او به همراه دارد. قانون‌گذار نیز در این مورد کاملاً جانب زن را گرفته و قوانین سخت‌گیرانه‌ای تنظیم نموده است؛ اما خبر خوبی که وجود دارد آن است که در برخی از شرایط مردان می‌توانند برای مهریه زندانی نشوند. همراه دلتامگ باشید.

زندان برای مهریه طبق قانون جدید

طبق قانون جدید مهریه در ایران که اگر میزان مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد و مرد آن را پرداخت نکند، زن نمی‌تواند بابت بیشتر از ۱۱۰ سکه حکم جلب بگیرد؛ اما اگر میزان مهریه کمتر از این مقدار باشد، مرد باید مهریه را پرداخت کند و در غیر این صورت ممکن است زندان برای مهریه محقق شود.

بنابراین، طبق قانون جدید مهریه، زندان برای مهریه وجود دارد؛ اما دارای محدودیت‌هایی است که بر اساس میزان مهریه تعیین می‌شود.

درصورتی‌که مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، زن نمی‌تواند همسرش را به زندان فرستاده و باید از راه‌های دیگری برای دریافت مهریه استفاده کند.

قانون جدید مهریه چه می‌گوید؟

قانون جدید مهریه در سال‌های اخیر در ایران تصویب شده است؛ بنابراین طبق این قانون، مهریه قبل از عقد طبق توافق طرفین مشخص شده و سپس در سند ازدواج ثبت می‌شود.

هر زمان که زن بخواهد، می‌تواند مهریه ثبت شده در سند ازدواج خود را دریافت کند. اگر زمان عقد مهریه‌ای برای زن مشخص نشده باشد و درعین‌حال زوجین قبل از طلاق نزدیکی (رابطه زناشویی) نداشته باشند، بر اساس شرایط مالی مرد، میزانی از مهریه به زن پرداخت خواهد شد.

دراین‌رابطه باید بگوییم که مهرالمتعه در صورت تمکن مالی مرد، باید به طور تمام‌وکمال پرداخت شود؛ اما در غیر این صورت، امکان پرداخت اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد.

در این حالت، اگر دادگاه با پرداخت اقساطی مهریه موافقت کند، پرداخت مهریه در زمان طلاق را ۱۱۰ سکه اعلام می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  آیا به زن در صیغه، نفقه تعلق می‌گیرد؟

قانون جدید مهریه چه می‌گوید؟

در سال ۱۴۰۱، طبق قانون و بخشنامه‌ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. اگر در زمان عقد برای زن مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف هستند تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی به دست آورند. حالا اگر مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت می‌کند. در غیر این صورت، سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می‌شود.

بنابراین، در قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ و حتی سال ۱۴۰۳، حبس مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه وجود ندارد. تنها درصورتی‌که مبلغ مهریه در نکاح دائم تا ۱۱۰ سکه بهارآزادی باشد و مرد آن را پرداخت نکند یا زن درخواست زندان برای مهریه را می‌کند یا مرد در دادگاه درخواست اعسار می‌کند و همین میزان مهریه را نیز قسطی می‌کند.

تفاوت قانون جدید مهریه با قانون قبلی در مورد زندان

تفاوت قانون جدید مهریه با قانون قبلی در مورد زندان

قانون جدید مهریه در مورد زندان تفاوت‌هایی با قانون قبلی دارد. طبق قانون جدید، در صورت عدم پرداخت مهریه عندالمطالبه، زن می‌تواند از مرد شکایت کرده و دادگاه مرد را به پرداخت مهریه محکوم کند. همچنین، مرد می‌تواند درصورتی‌که توانایی پرداخت کامل مهریه را نداشته باشد و این موضوع را به دادگاه اثبات کند، مجازات حبس را از طریق قانون مهریه حذف کند.

این تغییرات در قانون مهریه به‌منظور حمایت از حقوق زنان و تسهیل در فرایند پرداخت مهریه توسط مردان انجام شده است. قبل از این تغییرات، مردانی که نتوانستند مهریه تا هر میزانی را پرداخت کنند، ممکن بودند به دلیل عدم توانایی مالی به زندان محکوم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…