خانم‌ها باید برای دریافت مهریه مالیات بدهند

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه‌های سنگین و راهی زندان شدن بسیاری از مردان باعث شده است که قوه‌ قضاییه راهکارهای زیادی را برای جلوگیری از این مشکل ارائه دهد.
مالیات مهریه

مالیات مهریه جدیدترین راهکاری است که قوه قضاییه برای حل مشکل مهریه‌های زیاد در نظر گرفته است اما نکته مهمی که باید بدانید آن است که در حال حاضر، مالیاتی تحت عنوان مالیات مهریه در نظام حقوقی کشور ما وجود ندارد؛ اما در صورت تصویب و اجرایی شدن قانون مالیات مهریه باید از آن اطلاع داشته باشید. همراه دلتامگ باشید.

آیا مالیات مهریه در سال ۱۴۰۳ گرفته می‌شود؟

اگر بخواهیم به این سؤال که  آیا به مهریه ۱۴۰۳ مالیات تعلق می‌‌گیرد پاسخ دهیم، باید میان دو فرض تمایز قائل شد: تا قبل از تصویب و اجرایی‌شدن قانون جدید مالیات بر مهریه و بعد از تصویب و اجرایی‌شدن قانون جدید مالیات مهریه. در این مطلب تفاوت این دو مورد را برایتان بیان می‌کنیم.

مالیات مهریه در سال ۱۴۰۳ تا قبل از تصویب و اجرایی‌شدن این قانون

در حال حاضر، تا زمانی که قانون مالیات بر مهریه، در مجلس، تصویب و اجرایی نشده، بنابراین هیچ مالیاتی به مهریه 1403 تعلق نمی‌گیرد. البته نکته مهمی که باید بدانید آن است که این حکم تا زمانی جاری است که زن، برای گرفتن مهریه و خرید و فروش سکه‌های مهریه اقدام نکرده یا زوجین، سند نقل و انتقال مهریه غیر پولی، مانند ملک و خودرو را امضا نکرده باشند.

زیرا معاملات سکه و نقل و انتقال ملک و خودرو، به ترتیب مشمول مالیات سکه و مالیات نقل و انتقال ملک و خودرو می‌شوند.

مالیات مهریه 1403 پس از تصویب و اجرایی شدن قانون 

مالیات مهریه 1403 پس از تصویب و اجرایی شدن قانون 

طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌‌های مالی و مهریه، موسوم به قانون جدید مالیات بر مهریه که در حال حاضر در مجلس در دست بررسی و مذاکره است، تغییرات و تحولات زیادی را دررابطه‌با مهریه در بر دارد.

یکی از این تغییرات، وضع مالیات بر مهریه‌های سنگین بوده که در هنگام ثبت مهریه، از زوجین دریافت می‌شود. به‌این‌ترتیب، طبق قانون مالیات بر مهریه، زن‌وشوهری که اقدام به توافق بر میزان مشخصی از مهریه و درج آن در سند ازدواج می‌کنند، تنها زمانی قادر به دریافت سند ازدواج خود هستند که درصد مشخصی از میزان مهریه تعیین شده را به‌عنوان مالیات ثبت مهریه، به‌حساب دولت واریز کنند؛

مطلب پیشنهادی:  مسائل حقوقی مهم که قبل از خرید خانه باید بدانید!

در غیر این صورت امکان دریافت سند ازدواج یا رونوشت آن را نداشته و البته، تبعات منفی این امر، مانند عدم امکان دریافت مهریه و عدم امکان طرح دعاوی در دادگاه خانواده، مانند دعاوی طلاق، مهریه، نفقه و… متوجه زوجین می‌شود.

میزان و نحوه محاسبه مالیات ثبت مهریه

موضوع مالیات بر مهریه و مشخص‌کردن میزان آن در مهریه‌های سنگین، برای اولین‌بار، در قانون مالیات بر مهریه ۱۴۰۳ بیان شده است. هرچند این قانون هنوز به طور قطعی تصویب نشده و به مرحله اجرا نرسیده؛ اما ازآنجاکه در صورت اجرای طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌‌های مالی و مهریه، طرح اخذ مالیات مهریه از مهریه‌های سنگین، به طور رسمی آغاز خواهد شد، در این بخش، به این سؤال پاسخ خواهیم داد که میزان و نحوه محاسبه مالیات ثبت مهریه، مطابق قانون مالیات مهریه 1403، به چه صورت است؟

میزان و نحوه محاسبه مالیات ثبت مهریه

  • مهریه تا سقف 14 سکه، مهر تعیین شده، از مالیات ثبت مهریه معاف است.
  • از 15 تا 100 سکه، میزان مالیات مهریه یک و یک دهم درصد مهریه توافق شده خواهد بود.
  • میزان مالیات ثبت مهریه مهرهای 101 تا 200 سکه، 2 درصد مهر تعیین شده است.
  • برای مهریه‌های بیش از 200 سکه، نرخ مالیات 15 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…