آیا گرفتن مهریه بیش از 110 سکه ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعاتی که بسیاری از زوجین هنگام طلاق با آن روبه‌رو می‌شوند، موضوع مهریه است که قوانین متعددی پیرامون آن وجود دارد.
گرفتن مهریه بیش از 110 سکه

یکی از موضوعاتی که بسیاری از افراد جدیدا پیرامون آن سوال می‌کنند آن است که آیا گرفتن مهریه بیش از 110 سکه ممکن است؟ ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم شما را از این موضوع بسیار مهم آگاه کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم تا هنگام درخواست طلاق و دریافت مهریه دچار مشکل نشوید.

آیا گرفتن مهریه بیش از 110 سکه ممکن است؟

یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که در قانون و شرع مقدار مشخص و معینی برای مهریه تعیین نشده و زوجین، خود در این مورد به توافق می‌رسند.

بنابراین تعیین نوع مهریه نیز توسط زن و مرد انتخاب شده و هر چیزی که دارای ارزش مالی باشد مانند طلا، سکه، نقره، ملک، پول نقد و غیره م‌تواند به عنوان مهریه انتخاب شود.

در پاسخ به این سوال که آیا گرفتن مهریه بیش از 110 سکه ممکن است؟ باید بگوییم طبق قانون حمایت از خانواده، قانون برای گرفتن مهریه بیش از 110 سکه از زوجه حمایت کرده و مطالبه بیش از این مقدار به توانایی مرد بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

آیا گرفتن مهریه بیش از 110 سکه ممکن است؟

  • برای مهریه به میزان 110 سکه نیاز نیست که زن توانایی مالی مرد را در دادگاه اثبات کند، اگر مرد توانایی در پرداخت این میزان مهریه را نداشته باشد خود باید برای اثبات عدم استطاعت در پرداخت مهریه اقدام و مدارک لازم را به دادگاه ارائه کند.
  • در مهریه‌های بیش‌تر از 110 سکه زن باید با ارائه ادله و مدارک قابل اثبات، توانالی مالی مرد در پرداخت این میزان از مهریه را اثبات کند.
  • اگر زن بتواند استطاعت مالی مرد در پرداخت بیش از 110 سکه را اثبات کند، مرد ملزم به پرداخت است.
  • اگر مرد برای عدم پرداخت مهریه از روش‌های فریبکارانه و متقلبانه استفاده کند یا این که بخشی از درآمد خود را از دادگاه مخفی کند در صورت اثبات این مورد مشمول حمایت قانون نمی‌شود.
مطلب پیشنهادی:  شرایط وثیقه گذاشتن برای آزادی متهم

حکم حبس مرد برای مهریه بیش از 110 سکه

در مورد این که آیا مهریه بیشتر از 110 سکه را می‌توان گرفت؟ باید بگوییم طبق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اگر مرد از پرداخت مهریه سرباز بزند، زن می‌تواند تا زمان پرداخت کامل مهریه یا قبول شدن تقاضای اعسار مرد، تقاضای حبس مرد را داشته ولی اگر مرد بتواند عدم استطاعت مالی خود را ثابت کرده و با تقاضای اعسار او موافق شود امکان حبس وجود نخواهد داشت.

در رابطه با مهریه بیش از 110 سکه باید بگوییم که مهم‌ترین تفاوت میان مهریه تا 110 سکه و بیش از این میزان در امکان جلب مرد است. به این معنا که قانون تنها برای عدم پرداخت مهریه تا 110 سکه با حکم جلب مرد موافقت می‌کند.

برای مثال اگر مهریه 300 سکه باشد و مرد 110 سکه آن را پرداخت کند دیگر حکم حبس برای او صادر نشده ولی اگر کمتر از 110 سکه به زن پرداخت شده و فاقد حکم اعسار باشد حکم جلب او به تقاضای زن صادر و حبس خواهد شد.

حکم حبس مرد برای مهریه بیش از 110 سکه

سخن آخر

اگرچه طبق قانون جدید مهریه، تلاش برای گرفتن مهریه‌های سنگین در طی چندین سال گذشته مرسوم شده ولی طبق آمار طلاق، خانم‌هایی که مبلغ بالایی را به عنوان مهریه تعیین کرده بودند تنها برای پایان دادن به مشکلاتی که با همسر خود داشته‌اند و دریافت حکم طلاق مجبور به بخشش مهریه خود شده‌اند لذا مهریه بالا عاملی برای خوشبختی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…