قلعه قورتان، جاذبه عجیب و باورنکردنی اصفهان!

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معمولا تا نام اصفهان به میان می‌آید همه یاد میدان نقش‌جهان، کاخ چهل‌ستون و سی‌وسه پل می‌افتند؛ اما شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که در نزدیکی اصفهان و در شهر ورزنه این استان زیبای ایران ارگی وجود دارد که بعد از ارگ بم دومین بنای خشتی عظیم ایران است!
قلعه قورتان

قلعه قورتان یا ارگ قورتان نامی است که با آن این بنای خشتی عظیم را می‌شناسند. بنایی که از حدود سال 400 میلادی و هم‌عصر با ساسانیان در این نقطه ایران ساخته شد و هنوز هم پابرجاست. همراه دلتامگ سفر دیگری به یکی از جاهای دیدنی اصفهان داشته باشید.

قلعه قورتان، شهر تاریخی ورزنه

خیلی‌ها وقتی نام این قلعه را می‌شنوند تصورشان این است که با یک قلعه کوچک تاریخی مواجه هستند درحالی‌که قلعه قورتان در واقع یک شهر عظیم تاریخی است که تماما از خشت ساخته شده است! وقتی وارد این بنای خشتی باشکوه می‌شوید سه مسجد، یک حمام، دو قلعه خان‌نشین و یک بازار تاریخی را خواهید دید. این در حالی است که بخش عظیمی از این ارگ به‌مرور زمان از بین رفته است. بومیان منطقه شهادت می‌دهند که در گذشته کاروان‌سرا، آسیاب و بناهای دیگری نیز در ارگ قورتان وجود داشته است. جالب است بدانید که در این بنای خشتی کهن هنوز هم زندگی جریان دارد که آن را به یکی از معدود قلعه‌های خشتی جهان تبدیل کرده که در آن هنوز کسانی اقامت دارند.

قلعه قورتان، شهر تاریخی ورزنه

چرا به اینجا قلعه قورتان گفته می‌‌شود؟

منطقه قورتان یکی از قلمروها و شکارگاه‌های بهرام گور بوده است. اگر بهرام گور را نمی‌شناسید باید بگوییم وی بهرام پنجم ساسانی بوده که به خاطر مهارتش در شکار گورخر به بهرام گور مشهور شده است. منطقه قورتان زمانی مملو از گورخر بوده و به آن گورتان می‌گفتند. این واژه در طول زمان تغییر کرده و به قورتان مشهور شده است. از طرف دیگر، برخی نیز قورتان را برگرفته از واژه قورخانه به معنای اسلحه‌خانه یا انبار مهمات به کار برده‌‌اند و بر این عقیده‌اند که از این مکان برای انبار سلاح استفاده می‌شده است.

مطلب پیشنهادی:  3 مورد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سمرقند

چرا به اینجا قلعه قورتان گفته می‌‌شود؟

قدمت قلعه قورتان چقدر است؟

باستان‌شناسان بر اساس بقایای ظروف سفالی‌ای که در کاوش‌های این منطقه یافت کرده‌اند معتقدند که قدمت این قلعه به زمان حاکمیت بهرام پنجم و قرن چهارم برمی‌گردد. هرچند ظروفی نیز از دوره هخامنشیان در این منطقه پیدا شده؛ اما به‌احتمال زیاد این قلعه که یکی از قلعه‌های نظامی ساسانیان بوده و 50 خانوار را در دل خود جا می‌داده به دستور بهرام گور ساخته شده است.

قدمت قلعه قورتان چقدر است؟

قلعه قورتان کجاست؟

این قلعه تاریخی در نزدیکی شهر ورزنه و در جوار روستایی با همین نام در مرکز دهستان گاوخونی واقع شده است. برای دیدن قلعه قورتان باید به فاصله 100 کیلومتری شرق اصفهان و به شهر ورزنه بروید. از این شهر تا قلعه تنها 10 کیلومتر مسافت پیش روی شماست.

یک نظر

  1. همراه با شما

    20 فروردین 1403 در 0:47 ق.ظ

    خواندنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…