همه چیز را درباره حمله پانیک بدانید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر شما هم این روز ها دچار اضطراب های شدید می‌شوید و می‌خواهید بدانید که آیا اضطراب شما طبیعی است یا جزو اختلالات اضطرابی است، این مطلب برای شماست.
پانیک

پانیک نوعی حمله اضطرابی است که  می‌تواند ابعاد بسیار زیادی از زندگی شما را تحت شعاع قرار دهد. همه انسان ها در طول دوران زندگی خود دچار اضطراب، استرس و فشار های ناشی از آن ها می‌شوند اما حمله پانیک با این نوع اضطراب و تنش ها تفاوت بسیار زیادی دارد. با دلتامگ همراه باشید تا همه چیز را درباره حملات پانیک بدانید.

حمله پانیک چیست؟

پنیک یک نوع اختلال اضطرابی است که معنای لغوی آن حملات وحشت زدگی می‌باشد. این حملات ناگهانی رخ می‌دهند و زمان وقوع مشخصی ندارند. از این رو افرادی که دچار این اختلال هستند اغلب نگرانی دارند که چه زمانی حمله به آن ها دست خواهد داد. برخی علائم حمله پانیک به شرح زیر است:

اضطراب شدید، تنگی نفس شدید، تپش قلب، لرزش بدن، درد یا فشار در قفسه سینه، عرق سرد، سرگیجه و احساس ضعف بدنی

 

پانیک

این حملات هربار معمولا بین 10تا30 دقیقه طول می‌کشد. معمولا افرادی که دچار این حملات می‌شوند، احساس می‌کنند در حال مرگ هستند و کنترلی روی خود ندارند. آن ها از اینکه در مکان های عمومی، محل کار یا تحصیل دچار حمله شوند و نتوانند خود را مدریت کنند هراس دارند و همین هراس باعث بروز اضطراب در آن ها می‌شود و احتمال رخ دادن حمله اضطرابی را در آنان بالا می‌برد. گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند دچار حملات یا سکته قلبی شده اند. این اختلال معمولا در اواخر دوران نوجوانی و اوایل دوره بزرگسالی آغاز می‌شود. اما گاها موارد نادری هم از ابتلای کودکان دیده شده است. نمی‌توان تعداد مشخصی را برای حملات پنیک در نظر گرفت. ممکن است برخی افراد هفته ای یکبار و گاها برخی افراد هر روز حملات را تجربه کنند. شیوع این اختلال در زن ها دو برابر مردان است. عوامل و فشار های اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی در بزور این اختلال دارند.

سبب شناسی حمله پانیک

این حملات دلایل زیستی، وراثتی و روانی اجتماعی دارد. و گاهی ممکن است یک فرد هر سه عامل را داشته باشد. نمی‌توان بین دلایل بروز این اختلال تفکیک قائل شد و گفت که کدام دلیل چشمپیر تر است.

مطلب پیشنهادی:  ۵ نکته برای ساخت معجزه بزرگ در سود مشاوران املاک

عوامل زیستی پانیک

از نتایج پژوهش های بدست آمده از این اختلال، گفته شده که این حملات می‌توانند ناشی از نارسایی های مغزی باشند. افرادی که از طریق نقص کارکرد در مغز خود دچار این حملات می‌شوند در لوب گیجگاهی خود دچار اختلال هستند. همچنین پزشکان گفته اند که افتادگی دریچه میترال قلب نیز می‌تواند تاثیراتی منفی بر این حملات داشته باشد.

پانیک

 

عوامل وراثتی

پژوهش های اخیر نشان داده اند که حملات پنیک کاملا وراثتی است. این نتیجه با انجام تحقیقات دقیق بر روی دو قلو ها بدست آمده و بسیار دقیق است. معمولا افرادی که به این اختلال دچار هستند در بستگان درجه یک خود نیز افرادی مبتلا به این اختلال را دارند.

عوامل روانی اجتماعی

روانشناسان علت حملات اضطرابی را مکانیسم های دفاعی ناپخته در برابر عوامل استرس و اضطراب زای بیرونی یا درونی می‌دانند. در واقع معتقدند وقتی فرد نمی‌تواند در برابر استرس و فشار ها از خود دفاع کند و خود را ناتوان می‌بیند، دچار این حملات می‌شود. عوامل اجتماعی نیز بسیار اثرگزار است و می‌تواند حملات را تشدید کند.

پانیک

دیگز علل حملات اضطرابی

بیماری هایی مانند کم کاری یا پرکاری و دیابت نیز می‌تواند در بزور این اختلال تاثیر داشته باشند. استفاده از مواد مخدر و بی خوابی شدید هم تاثیرات بسیار منفی در بروز و شیوع ایت اختلال دارد.

درمان حملات اضطرابی

دارو درمانی و روان درمانی شناختی رذفتاری از موثر ترین درمان ها برای این اختلال است. همچنین خورد غذاهایی که باعث تشدید اضطراب در شما هم می‌شود تا حدودی باعث بهبودی خواهد شد. برای مثال از نوشیدنی ها با کافئین بالا مانند قهوه و چای خودداری کنید. در خوردن فست فود و غذاهایی با ادویه های زیاد و تند نیز پرهیز کنید.

یک نظر

  1. متین

    18 فروردین 1403 در 1:04 ب.ظ

    من تجربه حمله پانیک داشتم. توصیه میکنم حتما به روانشناس مراجعه کنید که کمکتون کنند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…