با رعایت این نکات با فرزندانتان راحت تر صحبت کنید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صحبت والدین با فرزندان بسیار مهم است و می تواند در زندگی و آینده آن ها تاثیرگذار باشید پس باید بدانید که برخی موارد را اگر در صحبتتان استفاده نکنید، فرزندتان راحت تر می توانند به شما اعتماد کنند و راحت تر با هم گفتگو کنید.
صحبت

ما همواره در حال صحبت کردن با اطرافیان خود هستیم. اگر طرف مقابل صحبت ما، فرزندمان باشد باید توجه داشته باشیم که او هم یک انسان کامل است. پس در هنگام صحبت با فرزندمان باید به برخی از موارد توجه بیشتری داشته باشیم پس برای فرزندتان شخصیت قائل باشید و تعادل را رعایت کنید و هرگز آن را به ابزاری برای تخریب شخصیت فرزندتان تبدیل نکنید. خب در ادامه مواردی را که لازم است با توجه به توصیه روانشناسان از زبان والدین حذف شود، بیان شده است پس با دلتامگ همراه باشید.

نکات مهم برای صحبت کردن

کارشناسان معتقدند که ارتباط کلامی یا همان صحبت کردن بین والدین و فرزندانشان نقطه شروع موفقیت یا شکست است. به عبارت دیگر این تعاملات والدین و فرزندان است که زمینه شکل گیری شخصیت و متعاقب آن آینده فرزندان را فراهم می کند. در این زمینه نقش والدین پیچیده‌تر، حساس‌تر و دشوارتر است، زیرا آنها فرزندان زبان و گوش هستند. بنابراین همیشه توصیه می شود والدین سعی کنند مهارت های کلامی خود را تقویت کنند تا آسیب کمتری به فرزندان خود وارد کنند، هرچند که بسیاری از والدین ناآگاهانه و به دلیل نداشتن مهارت های کلامی آسیب های جبران ناپذیری به فرزندان خود وارد می کنند.

توصیه های تکراری در صحبت

حتما با این کلمه آشنا هستید. برای تعیین اینکه چند بار یک مورد را برای فرزندتان تکرار می کنید به خودتان مراجعه کنید. البته نمی گوییم آنها را به حال خود رها کنید، بلکه باور کنید اگر نصیحت همراه با مهارت باشد; بچه ها را خسته نمی کند و تاثیر بیشتری خواهد داشت. اگر شما جای فرزندتان بودید و مدام حرف های سریالی برایتان تکرار می شد، قطعا خیلی مطلوب نبود. باهوش باشید، دغدغه های آموزشی خود را به روش های مختلف و در مکان های مختلف و حتی جذاب بیان کنید، نه اینکه مدام به اتاق فرزندتان بروید و توصیه های معمولی بدهید!

صحبت

تذکر دائمی در صحبت

این واقعا آزاردهنده است. کمی به فرزندان خود اعتماد کنید و به آنها فرصت دهید تا در مورد اشتباهات یا رفتارهای نادرست خود تصمیم بگیرند. معمولاً والدین نگران برای از بین بردن برخی رفتارهای نامناسب، رگباری از هشدارها را به فرزندان خود می دهند و حتی فرصت بهبودی و تلاش برای اصلاح را به آنها نمی دهند. این رفتار نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث می شود، کودک در برابر تغییر رفتار مقاومت کند.

مطلب پیشنهادی:  جار کیک شکلاتی یک کیک بی‌نظیر خانگی

سرزنش کردن در صحبت

فراموش نکنیم طرف مقابل ما یک انسان کامل است. آیا دوست دارید کسی مدام شما را سرزنش کند؟ به شخصیت او احترام بگذارید. تعادل را در سرزنش رعایت کنیم و آن را به ابزاری برای تخریب شخصیت او تبدیل نکنیم.

مقایسه کردن در صحبت

یکی از بدترین رویکردهای صحبت و گفتگو والدین استفاده از موقعیت مقایسه ای برای فرزندان است. قطعا دوست ندارید همسرتان شما را با دیگران مقایسه کند! پس کمی به فرزندتان رحم کنید و این عادت را از گفتار و رفتار خود حذف کنید.

صحبت

بحث کردن در صحیت

به گفته روانشناسان، والدینی که در مقابل فرزندان خود مجادله می کنند، در واقع کلاس آموزشی مخربی را برای فرزندان خود برگزار می کنند و این زمینه باعث رشد بداخلاقی و خشونت در فرزندانشان برای آینده خواهد شد. همیشه آرام باشید و بزرگترین مشکلات را با کلمات و منطق و صبر حل کنید.

برچسب و پیش بینی منفی در صحبت

همیشه می گویند انسان با امید زندگی می کند، بنابراین اگر فردی ریشه امید را به فرد مقابلش بدهد، عملاً حاضر است آن فرد را از بین ببرد. حالا تصور کنید که دائماً یک دیدگاه تیره و تار را در مقابل فرزندان خود قرار دهید و مدام به آنها برچسب های منفی بچسبانید. قضاوت با شماست!

متهم کردن در صحبت

همیشه سعی کنید در تربیت فرزندان خود یک قاضی منصف باشید. اگر بر اثر عصبانیت کنترل خود را از دست بدهیم و بدون تحقیق و تفحص فرزندان خود را هدف تهمت های کلامی قرار دهیم، در واقع با این کار روح و روان آنها را به سمت نابودی می کشانیم.

سخن پایانی

توصیه می کنیم با تکرار و تمرین سعی کنیم نوع و سبک گفتار و صحبت خود را تغییر دهیم. فهرست بالا را روزانه بخوانید تا همیشه به یاد داشته باشید که توانایی صحبت کردن ما با چه چالش هایی ممکن است، مواجه شود. همواره سعی کنید منطقی، آرام، مهربانانه و مسئولانه با فرزندانمان صحبت کنیم تا در آینده بتوانیم از موفقیت های آنها احساس رضایت داشته یاشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…