والدین آگاه اینگونه رفتار می کنند

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر فرزند دارید و می خواهید نکاتی کلی در مورد تربیت فرزند خود بدانید، این مقاله برای شما مناسب است.
والدین آگاه

والدین آگاه در تربیت فرزند بسیار تاثیر گذار هستند. زوج ها دوست دارند صاحب فرزند شوند که همه دوست دارند آن را تجربه کنند، اما داشتن فرزند با همه فواید وصف ناپذیرش چالش هایی هم دارد که نیاز به آموزش صحیح و اصولی از سوی زن و مرد در جایگاه والدین دارد. با دلتامگ همراه باشید تا چند رهنمود برای والدین آگاه در رابطه با تربیت مؤثر و صحیح کودکان یاد بگیریم.

رفتار والدین آگاه

خانم ها و آقایان جوانی که صاحب فرزند می شوند، فکر نکنید بچه دار شدن با لحظات شاد و شیرین کاری های سال های اول زندگی فرزندتان تمام می شود، بلکه در یک چشم به هم زدن بچه ها بزرگ می شوند و به سنی می رسند که پر از چالش و سردرگمی برای والدین  می گردند. والدین باید سعی کنند آگاهی خود را بالا ببرند تا بتوانند با آموزش هدفمند و صحیح، فردی مفید به جامعه تحویل دهند. حتی گاهی در روایات می بینیم که تربیت فرزند از همان لحظات اولیه بارداری شکل می گیرد و توجه و عنایت خاص خود را دارد.

از فرزندتان توقع زیادی نداشته باشید!

«من خودم دکتر نشدم، اما فرزندم باید پزشکی بخواند تا من رویاپرداز نشوم» این جمله ای است که برخی از والدین به فرزندانشان می گویند و مدام به آنها یادآوری می کنند که مرا به آرزوی خود برسانند! من می خواهم به والدین عزیز بگویم: «لطفاً از فرزندتان انتظارات برآورده نشده خود را نخواهید. اجبار و تحمیل خواسته های خود به فرزندتان باعث می شود که او اشتباه کند، شکست بخورد، زندگی اش را از دست بدهد و مهمتر از همه از خواسته های درونی خود کناره گیری کند. این را بدانید، اگر فرزندتان به سمت هدف و خواسته شما برود، احتمال شکست بسیار زیاد است. پس این اجبار شما نتیجه ای جز این نخواهد داشت که فرزندتان شما را عامل تمام شکست های زندگی خود بداند.

والدین آگاه

به کودک خود اعتماد به نفس بدهید!

همه ما می دانیم که بچه ها قسمت زیادی از اعتماد به نفس خود را از والدین خود می گیرند و اصولاً والدینی که فرزندان خود را جدی نمی گیرند و از توصیه های آنها در مسائل خانوادگی استفاده نمی کنند، حس بی ارزشی را به فرزندان خود منتقل می کنند و این در نهایت باعث از دست دادن اعتماد به نفس آنها می شود. والدین آگاه هرگز خود را دانای کل نمی دانند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، در برخی زمینه ها ممکن است فرزند شما اطلاعات بیشتری از شما داشته باشد، با زیر سوال بردن دانش و تجربه، او را تحقیر نکنید، اعتماد به نفس او را نگیرید و او را از خود دور نکنید.

مطلب پیشنهادی:  بازار شیخ علاءالدوله؛ محلی برای تردد مردگان!

فرزندتان را به خاطر اشتباهش سرزنش نکنید!

من به تو گفتم … شرم و سرزنش شما بزرگترین مانع برای ایجاد صمیمیت بین شما و فرزندتان است. او هم حق دارد آزمایش کند و تلاش کند، درست مثل شما که بی تجربه بودید و اشتباه کردید. با سرزنش باعث می‌شوید فرزندتان از خود متنفر باشد. کار شما هیچ تاثیری ندارد جز اینکه تمام راه های ارتباطی بین شما و فرزندتان بسته است و ممکن است فرزندتان دیگر شما را به عنوان حامی، دوست و همدرد خود نبیند.

شنونده خوبی برای درد دل او باشید!

برخی از کودکان نمی توانند به راحتی با والدین خود بحث کنند زیرا از قضاوت والدین خود می ترسند. نکته ای که در اینجا می خواهم به والدین بگویم این است که به احساسات و نگرانی های فرزندشان برچسب نزنند. نگرانی های مختلف احساسات متفاوتی را به همراه دارد. با تمسخر، زیر سوال بردن و بی ارزش کردن احساسات فرزندتان، با آنها در جنگ هستید. اگر نمی توانید آن را تأیید کنید، حداقل شنونده خوبی باشید. به صحبت های او در مورد مشکلاتش به عنوان فردی که در زندگی اش به او اعتماد دارد، گوش دهید، نه غریبه ها! با فراهم کردن محیطی امن و بدون قضاوت، راه را برای طرح مسائل برای فرزندتان باز کنید.

والدین آگاه

به حریم خصوصی او احترام بگذارید!

در پرسیدن سوال زیاده روی نکنید. هیچ کس دوست ندارد مورد قضاوت قرار بگیرد. بی تفاوت نباشید، بالاخره این حق شماست که از زندگی فرزندتان بدانید، اما به حریم خصوصی او نیز احترام بگذارید. البته در مواردی که احساس می کنید، خطری جدی در انتظار فرزندتان است و او ناآگاهانه مرتکب اشتباه بزرگی می شود، قطعاً حق دارید در مورد آن حادثه از فرزندتان سوال کنید.

اعتدال را فراموش نکنید!

زیاد مهربان نباشید و در همه امور اعتدال را رعایت کنید. طوری رفتار نکنید که فرزندتان این نگرش را داشته باشد که وظیفه والدین است که همه کارهایش را انجام دهند و مسئولیت اشتباهاتش را بر عهده نگیرد.

سخن پایانی

والدین آگاه می توانند با تربیت درست، فرزندان سالم و موفق بار بیاورند تا والدین با دیدن آنها افتخار کنند و به همین ترتیب یک نسل سالم و موفق به دنیا اهدا کرده باشند.

تعداد کلمات مطلب: 794

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

پیشگیری از زوال عقل با خوردن این 5 میوه خوشمزه

برخی از میوه‌ها به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به پیشگیری از زوال عقل…