بازار شیخ علاءالدوله؛ محلی برای تردد مردگان!

4
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سمنان شهر با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان که یادگارهای بسیاری را از دوره‌های مختلف تاریخی ایران در دل خود حفظ کرده است. یکی از این جاذبه‌ها بازاری است که مردم معتقدند مرده‌ها در آن تردد دارند!
بازار شیخ علاءالدوله

بازار شیخ علاءالدوله تنها یکی از جاهای دیدنی سمنان است که نه‌تنها با معماری خاص و ویژه خود؛ بلکه به خاطر اتفاقات عجیبی که در آن رخ می‌دهد بسیار شناخته شده و مشهور است. با دلتامگ با این بازار عجیب و تاریخی بیشتر آشنا شوید.

بازار شیخ علاءالدوله یا بازار مرده‌ها

بگذارید از ابتدا شروع کنیم! قدمت این بازار عجیب به قرن هفتم و هشتم هجری قمری یعنی به دوره ایلخانیان برمی‌گردد و تقریبا هم‌زمان با مسجد جامع سمنان و شبستان شیخ علاءالدوله این مسجد ساخته شده است. سازنده این بازار شخصی به نام شیخ علاءالدوله سمنانی از عرفای معروف قرن هفتم و هشتم هجری بوده است.

بازار شیخ علاءالدوله یا بازار مرده‌ها

معماری بازار شیخ علاءالدوله

از آنجایی که این بازار قدمت بسیاری دارد همانند سایر بازارهای تاریخی ایران سرپوشیده است. بازارهای کهن ایران همگی سقف‌های خشتی و آجری دارند تا در طول روز شدت تابش آفتاب برای کسانی که به بازار وارد می‌شدند آزاردهنده نباشد. در زمستان پناهی برای فرار از بارش‌ها بودند و در تابستان با فراهم کردن فضایی خنک محیطی دلپذیر را برای کاسبان و مردم فراهم می‌کردند. تقریبا تمامی بازارهای سنتی ایران به‌خصوص در مناطق کویری از معماری یکسانی برخوردارند. این بازارهای اصلی‌ترین منطقه برای دادوستد و تجارت بودند.

بازار شیخ علاءالدوله کجاست؟

این بازار که در امتداد بازار اصلی سمنان واقع شده از جنوب شرق خیابان امام در شهر سمنان شروع می‌شود و تا گورستان قدیمی علمدار که به سنادره معروف است و در غرب میدان امام قرار گرفته، ادامه می‌یابد. طول این بازار 1600 متر است. متاسفانه در زمان احداث خیابان امام بسیاری از بافت‌های این بازار از بین رفت و تنها قسمت کوچکی از آن باقی ماند که از ابتدای بازار جنوبی شروع می‌شود و تا ابتدای خیابان امامزاده یحیی ادامه می‌یابد.

مطلب پیشنهادی:  آنچه نباید همزمان با شیر بخوریم

بازار شیخ علاءالدوله کجاست؟

چرا به بازار شیخ علاءالدوله بازار مرده‌ها می‌گویند؟

از آنجایی که انتهای این بازار به قبرستان تاریخی سنادره می‌رسد، از قدیم مرسوم بوده که مردم به‌خصوص بازاریان، مردگان خود را در این بازار تشیع کنند و از مسیر این بازار عبور کنند تا به قبرستان برسند به همین دلیل به بازار مرده‌ها مشهور شده و شایعات و داستان‌های زیادی نیز درباره آن شکل گرفته است. برخی از مردم هنوز هم معتقدند که روح مردگانی که در این بازار تشیع شده‌اند، همچنان در این بازار پرسه می‌زنند.

4 دیدگاه

  1. درسا

    13 اسفند 1402 در 8:22 ب.ظ

    خسته نباشید

    پاسخ

  2. ناشناس

    14 اسفند 1402 در 1:04 ق.ظ

    شهر احمدی نژاد هم هست

    پاسخ

  3. سارا

    14 اسفند 1402 در 10:35 ق.ظ

    حالا نمیشد برای د ست کردن راه ،نقشه رو طوری طراحی میکردن که به این بنای باشکوه آسیبی نرسه؟ متاسفانه فقط در ایرانه که به تاریخ گذشتگان و آثارشان توجهی نمیشود

    پاسخ

    • زینب پروانه

      14 اسفند 1402 در 11:13 ق.ظ

      متاسفانه …

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…