آیا دریافت مهریه با ازدواج مجدد زن قطع می‌شود؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زنان با ازدواج است. به محض عقد نکاح، زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است.
دریافت مهریه با ازدواج مجدد زن

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه با ازدواج مجدد زن ممکن است یا خیر؟ معمولاً مهریه در زمان عقد یا طلاق مطرح می‌شود. سؤالات بسیار زیادی درباره مهریه و نحوه پرداخت و شرایط آن وجود دارد که ما در این مطلب به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

مهریه و شرایط پرداخت آن

طبق قانون دریافت مهریه دارای شرایط مهمی است که اطلاع از آن برای افراد لازم و ضروری است. برای تعیین نحوه اجرا گذاشتن مهریه و دریافت آن، لازم است که انواع مهریه و شرایط پرداخت آن را بشناسید. در حالت کلی، مهریه به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود.

دررابطه‌با مهریه عندالمطالبه باید بدانید که به‌محض اجرا گذاشتن مهریه عندالمطالبه مرد موظف است مالی که مشخص شده را از دارایی‌هایی که دارد بپردازد.

اما این موضوع در مهریه عندالاستطاعه این‌گونه نیست، در این مهریه زن تنها درصورتی‌که همسرش استطاعت پرداخت مبلغ تعیین شده را داشته باشد می‌تواند او را برای دریافت مهریه تحت‌فشار بگذارد.

طبق ماده 1082 قانون مدنی، برای تعیین مهریه سقف مشخصی در نظر گرفته نشده است. این مبلغ می‌تواند شامل طلا، وجه نقد، اموال منقول و اموال غیرمنقول مانند ملک باشد.

تکلیف مهریه زن با ازدواج مجدد

دریافت مهریه با ازدواج مجدد زن

حالا در پاسخ به این سؤال که آیا دریافت مهریه با ازدواج مجدد زن باید بگوییم که اگر زن مهریه خودش را نبخشیده باشد می‌تواند حتی در صورت ازدواج مجدد نیز مهریه خودش یا اقساط آن را از همسرش دریافت کند.

به بیان دیگر ازدواج مجدد زن مانع از دریافت مهریه توسط او نشده و مرد  درهرصورت موظف است مهریه تعیین شده برای همسرش را بپردازد.

حالا نکته مهمی که باید بگوییم آن است که اگر ازدواج دوم فرد نیز موفقت آمیز نباشد، زن می‌تواند از همسر سابقش و همسر جدیدش با هم مهریه دریافت کند و مانعی برای دریافت مهریه او از هر دو ازدواجش وجود ندارد مگر اینکه زن با رضایت خودش از دریافت مهریه انصراف داده و از همسر اول یا دومش مهریه‌اش را دریافت نکند.

مطلب پیشنهادی:  تفاوت پلاک ثبتی و تفکیکی

اگر زوجین به‌صورت توافقی از هم جدا شده و زن و مرد برای دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی سازش کرده باشند، پرداخت مهریه بعد از طلاق و ازدواج مجدد زن طبق‌سازش بین زوجین انجام خواهد شد؛ یعنی اگر زوجین با هم به توافق رسیده‌اند که مرد ماهانه یک سکه به همسرش بپردازد، بعد از پایان عده و ازدواج مجدد زن نیز مرد باید این مهریه را به همسر سابقش بپردازد.

 در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

 در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

اگر زن و مرد به دلیل عیوبی که از آن‌ها پنهان شده مانند تدلیس در ازدواج و… برای فسخ نکاح اقدام کنند، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. در واقع اگر فسخ نکاح یا بطلان نکاح انجام شود، زن نمی‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند.

حالا اگر زن و مرد برای تعیین مهریه توافقی نکرده و یکی از آن‌ها قبل از رابطه زناشویی فوت کند، مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد؛ اما در صورت وجود رابطه زناشویی بین زوجین و فوت زن، ورثه زن می‌توانند برای دریافت مهرالمثل از مرد اقدام کنند.

اگر زن و مرد برای طلاق و بخشش مهریه به توافق رسیده باشند یا اینکه زن در دوران عقد و باکرگی برای طلاق اقدام کند نیز زن واجد شرایط کل مهریه نیست.

مهریه‌ای که برای دوران عقد در نظر گرفته شده برابر با نیمی از مهریه تعیین شده توسط زوجین موقع نکاح است و زن تنها می‌تواند برای دریافت این مقدار اقدام کند.

یک نظر

  1. ناشناس

    27 اسفند 1402 در 5:37 ب.ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…