رودخانه دو رنگ آمازون؛ مکانی رازآلود و عجیب روی زمین!

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دریاچه‌های عجیب زیادی در دنیا وجود دارند که با رنگ‌های خاص و منحصربه‌فرد خود آدمیان را شگفت‌زده می‌کنند؛ اما پدیده رودخانه‌ای که دو رنگ باشد کمی عجیب‌تر است!
رودخانه دو رنگ آمازون

آمازون یکی از عجیب‌ترین مناطق روی زمین است که هنوز بخش‌های کشف نشده بسیاری دارد؛ اما رودخانه دو رنگ آمازون شاید یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های زمین باشد. همراه دلتامگ با یکی از رازآلودترین مکان های روی زمین آشنا شوید.

رودخانه دو رنگ آمازون چیست؟

در منطقه آمازون رودخانه‌های بی‌شماری وجود دارد؛ اما ماهیت آب این رودخانه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود که آن‌ها را با نام‌های وایت واتر یا آب سفید و بلک واتر یا آب سیاه می‌شناسند. مردم محلی به این رودخانه‌ها ریو نگرو و ریو سولیمیس می‌گویند. تا اینجا چیز عجیبی وجود ندارد؛ اما زمانی همه چیز عجیب می‌شود که بفهمید در آمازون این رودها در کنار هم جریان دارند بدون اینکه آب آن‌ها با یکدیگر ترکیب شود.

ریو نگرو رودخانه سیاه آمازون

یکی از رودخانه دو رنگ آمازون ریو نگرو است. این رودخانه که در ۲۳۰۰ کیلومتری کلمبیا جریان دارد و از دل صخره‌های باستانی سپر گویان سرچشمه می‌گیرد. ریو نگرو مشهورترین رودخانه آب سیاه جهان و یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های دنیا است. رنگ تیره این رودخانه به دلیل برگ‌ها و مواد گیاهی‌ای است که در آب آن حل شده و در حال تجزیه شدن هستند.

رودخانه دو رنگ آمازون چیست؟

ریونگرو یکی از پاک‌ترین آب‌های دنیا را دارد!

شاید برایتان عجیب باشد؛ ولی PH بالای آب این رودخانه که به دلیل وجود تانن‌های زیاد در آن است سبب شده که انگل‌ها و باکتری‌ها نتوانند در آن زنده بمانند و به همین دلیل یکی از پاک‌ترین آب‌های دنیا را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  متفاوت‌ترین دستور پخت خورشت به با گوشت

ریو سولیمیس رودخانه سفید آمازون

آن یکی رودخانه دو رنگ آمازون ریو سولیمیس که به رودخانه سفید شهرت دارد؛ اما برخلاف نامش اصلا سفید نیست؛ بلکه رنگ آن قهوه‌ای روشن است! با این حال آب این رود نیز پاکیزه است و رنگ آن تنها به دلیل رسوبات سنگین آب آن است. باران‌های شدید استوایی رسوبات را کوه‌ها و مناطق جنگلی به سمت این رود سرازیر می‌کنند. سرچشمه این رود جایی در میان کوه‌های پر پیچ و خم آند است.

چگونه آب دو رودخانه سفید و سیاه ترکیب نمی‌شود؟

چگونه آب دو رودخانه سفید و سیاه ترکیب نمی‌شود؟

جایی که رودخانه دو رنگ آمازون یکدیگر را ملاقات می‌کنند یکی از عجیب‌ترین جاهای روی زمین است! قطعا هرکسی انتظار دارد وقتی‌که این دو رودخانه یکدیگر را ملاقات می‌کنند باهم ترکیب شوند؛ اما در کمال تعجب این دو رود اصلا باهم ترکیب نمی‌شوند. تفاوت PH این دو رود و تفاوت سختی و نرمی مواد معدنی موجود در آن‌ها سبب شده که آب آن‌ها نتوانند باهم ترکیب شوند و جریان رود به شکل دو رنگ به مسیر خود ادامه دهد! محل تلاقی این دو رود مانائوس در برزیل است و تفاوت رنگ آن‌ها بسیار واضح و مشهود است!

یک نظر

  1. همراه با شما

    26 اسفند 1402 در 9:46 ب.ظ

    خسته نباشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…