مجازات مردی که به همسر خود خیانت می‌کند، چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جمله مواردی که باعث از هم پاشیده شدن زندگی زناشویی می‌شود، خیانت کردن یکی از زوجنین است. حالا خیانت کردن مجازاتش چیست؟
مجازات خیانت کردن مرد به زن

مجازات خیانت کردن مرد به زن از آن موضوعاتی است که خیلی از افراد به دنبال آن هستند. خیانت زوجین نسبت به همدیگر معنا و مصادیق گسترده‌ای داشته و مواردی اعم از زنا به‌عنوان بالاترین آنها تا هم کلامی و ارسال پیامک را در برمی‌گیرد. همراه دلتامگ باشید.

راه‌های اثبات خیانت مرد

دلایل و ادله اثبات جرم در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. طبق ماده 160 قانون مجازات اسلامی: ادله اثبات جرم شامل: اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و از همه مهم‌تر علم قاضی است.

در خصوص اثبات خیانت مرد و مجازات خیانت ‌کردن مرد به زن ادله اثبات جرمی که زن به آنها می‌تواند استناد کند، شامل اقرار مرد، شهادت شهود و علم قاضی است.

از محکم‌ترین دلایلی که می‌توان خیانت را با آن اثبات کرد، اقرار خود مرد به خیانت به همسرش است. حتی اگر مرد سفیه باشد، با وجود چنین اقراری نیاز به استناد به سایر ادله نیست.

در خصوص شهادت شهود باید گفت که تعداد شهود برای اثبات خیانت مرد برخلاف سایر جرائم متغیر بوده و در خصوص جرم زنای محصنه تعداد شهود باید 4 مرد و یا 3 مرد و 2 زن باشد.

راه‌های اثبات خیانت مرد

نکته: اگر ادعای زن برای اثبات خیانت مرد، پیام یا مکالمه باشد می‌تواند اسکرین‌شات یا محتوای ضبط شده را در اختیار قاضی رسیدگی‌کننده قرار داده، درست است که این مدارک دلیل نیستند؛ اما به‌عنوان اماره قانونی می‌توانند در علم قاضی و صدور حکم توسط وی مؤثر باشند.

نکته: بر اساس ماده 172 قانون مجازات اسلامی در خصوص اقرار مرتکب جهت اثبات جرم زنا، باید گفت که برخلاف سایر جرائم یک بار اقرار کافی نبوده و مرتکب باید 4 بار اقرار کند و در صورتی که کمتر از حد مذکور اقرار نماید حد ساقط می شود و 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 برای وی درنظر گرفته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را بدانیم

مجازات خیانت کردن مرد به زن

زمانی که مردی به همسرش خیانت کند علاوه بر اینکه ممکن است چنین خیانتی زندگی مشترک آنها را خراب و تمام کند، از نظر قانونی نیز قابل مجازات است. برای اینکه مرد خیانت‌کار مجازات شود باید خیانت او نسبت به همسرش مشمول مصادیق جرم رابطه نامشروع که اعم از زنا و مادون زنا باشد، قرار بگیرد. مجازات خیانت مرد دارای همسر از قرار ذیل است:

مجازات خیانت کردن مرد به زن

  • سنگسار: زمانی که مرد متأهل مرتکب زنا شود؛ چون زنای وی محصنه  بوده محکوم به سنگسار است. معنی از محصنه این است که مرد دارای زن بوده و هر زمان که بخواهد بتواند نسبت به برقراری ارتباط جنسی با همسرش اقدام نماید.
  • حد جلد، تبعید و تراشیدن موی سر: درصورتی‌که مردی که دارای زن بوده و در دوره عقد و قبل از رابطه زناشویی با همسر دائمش، زنا کند، جرم وی زنای محصنه نبوده و به مجازات سنگسار محکوم نمی‌شود؛ بلکه برابر قانون و شرع به صد ضربه شلاق حدی، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یکسال قمری محکوم می‌شود.
  • شلاق تعزیری: اگر مردی که دارای همسر دائم  بوده مرتکب رابطه نامشروع مادون زنا اعم از بغل‌کردن، بوسیدن، لمس‌کردن و… شود مجازات وی تا 99 ضربه شلاق تعزیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …