مجازات مزاحمت برای بانوان چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایجاد مزاحمت برای بانوان و اطفال در تمام جوامع کم و بیش وجود داشته و با توجه به این که حضور در جامعه نیاز به امنیت روانی دارد، قانون‌گذار باید امنیت بانوان را تامین کند. به همین جهت قانون‌گذار حمایت ویژه‌‌ای نسبت به زنان داشته است.
جرم ایجاد مزاحمت برای بانوان

مجازات مزاحمت برای بانوان از جمله مواردی است که در قانون بیان شده است تا زنان بدون ترس از آزارهای جسمانی و غیرجسمانی بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند. همراه دلتامگ باشید.

جرم ایجاد مزاحمت برای بانوان

برای تحقق و ایجاد جرم مزاحمت برای بانوان حتماً لازم نیست صرفاً الفاظ توهین‌آمیز گفته شود؛ بلکه تنها رفتارهایی که در واقع مصداق توهین یا مزاحمت باشد، برای تحقق این جرم کافی است.

برای مثال اگر کسی زنی را تعقیب کرده به شکلی که ایجاد مزاحمت تلقی شود، این جرم محقق شده و همچنین اگر فرد با حرکات بدن یا دست رفتاری کند که معنای توهین‌آمیز داشته باشد، مصداق این جرم است.

بنابراین، نکته مهمی که باید بدانید آن است که به‌کاربردن الفاظ رکیک برای تحقق این جرم شرط نیست، بلکه صرف اعمال مزاحمت‌آمیز، مصداق رفتار مجرمانه است.

رفتارهایی مثل بستن راه عبور زنان، تعقیب آن‌ها، حمله به زنان با وسایل نقلیه موتوری، متلک‌پرانی، تنه زدن، دستمالی و … نمونه‌هایی از این اعمال مجرمانه و این جرم هستند؛ بنابراین به طور خلاصه باید گفت که اموری که در ادامه بیان می‌کنیم می‌تواند باعث وقوع این جرم باشد:

  • توهین لفظی یا رفتاری
  • اعمال مزاحمت‌آمیز

مزاحمت برای بانوان در معابر و اماکن عمومی

مزاحمت برای بانوان در معابر و اماکن عمومی

مزاحمت برای بانوان در اماکن عمومی و معابر در قانون ایران جرم‌انگاری شده است. مقصود و هدف از معابر و اماکن عمومی، کوچه‌ها، خیابان‌ها و اماکنی است که محل عبور و مرور عموم مردم بوده و مردم به طور عادی بتوانند در آنها گذر و تردد کنند. در واقع هر مکانی که خصوصی نباشد، می‌تواند در این ماده به‌عنوان مکان عمومی تلقی شده و اگر در آن چنین جرمی محقق شود، مشمول ماده گردد.

آیا مزاحمت برای زنان صرفاً توسط مردان جرم است؟

اگرچه در جامعه اغلب مزاحمت برای زنان و اطفال توسط مردان رخ می‌دهد، اما ممکن است این جرم توسط زنان نیز اتفاق افتد؛ بنابراین اگر زنی در معابر عمومی نسبت به زنی دیگر از الفاظ و حرکات توهین‌آمیز استفاده کند، مرتکب چنین جرمی شده و فرد باید به مجازات این جرم محکوم گردد.

مطلب پیشنهادی:  در هنگام انعقاد قرارداد ملکی به این 3 شرط مهم توجه کنید

مزاحمت برای بانوان توسط خویشان نزدیک

باتوجه‌به فلسفه این ماده‌قانونی که جلوگیری از تعرض به زنان در جامعه توسط افراد غریبه است، بعضی از افراد معتقدند که چنین جرمی از افراد نزدیک مانند همسر، فرزندان یا پدر و دیگران قابل‌تصور نیست.

باتوجه‌به لزوم حمایت از زنان و تعریف ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، باید گفت که نسبت فرد توهین‌کننده با زن یا طفل، ملاک عمل نخواهد بود؛ بنابراین نکته مهمی که باید بدانید آن است که اگر پدر یا برادر یا همسر زن به او در اماکن عمومی توهین کند، مشمول این ماده بوده و قابل مجازات است.

مزاحمت برای بانوان توسط خویشان نزدیک

مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان

مجازات مزاحمت برای بانوان و اطفال در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. طبق این ماده: «هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

باتوجه‌به این ماده مجازات این جرم را باید اشد از مجازات توهین ساده و نیز توهین به مقامات دولتی بیان کرد، چرا که به‌صورت توأمان شامل حبس و نیز شلاق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…