زنای محصنه چیست و چه مجازاتی دارد؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قوانین کیفری برای روابط بین افراد احکامی مشخص شده که بسیار سخت‌گیرانه است. مانند مجازات‌هایی که برای روابط نامشروع در نظر گرفته شده است.
زنای محصنه

طبق قانون زنا انواع مختلفی دارد. یکی از این انواع، زنای محصنه بوده که از نظر مجازات تعیین شده، متفاوت از انواع دیگر زنا است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با این زنا آشنا کرده و مجازاتش را برایتان بیان کنیم.

زنای محصنه چیست؟

زنای محصنه یکی از انواع زنا است که در آن زن و مردی که هیچ رابطه و علقه زوجیتی بین آن‌ها نیست با هم رابطه جنسی دارند البته یکی از آن‌ها باید متأهل بوده باشد. به‌این‌ترتیب این افراد می‌توانند هر زمانی که بخواهند با همسر خود نزدیکی کنند؛ اما باز هم اقدام به این عمل غیرشرعی می‌کنند.

به زنی که شوهر دارد و زنا می‌کند محصنه و به مردی که زن داشته و زنا می‌کند، محصن می‌گویند و به همین دلیل است که مجازات رابطه جنسی و رابطه مرد متأهل، همان حکم زنای محصنه است.

زنای محصنه

البته نکته‌ای که باید توجه کرد آن است که اگر مرد یا زن زناکار، از همسر خود دور بوده یا همسرش دچار بیماری باشد یا به هر نحو دیگر امکان رابطه جنسی با همسرش را نداشته باشد، دیگر زنای محصنه محسوب نشده و حکم زنای محصنه شامل آن نمی‌شود؛ بنابراین این شرط که زن یا مرد از همسر خود دور نبوده و به وی دسترسی داشته باشد باید در این جرم وجود داشته باشد در غیر این صورت مجازات این جرم که بسیار سنگین هست قابل‌اجرا نخواهد بود.

حکم زنای محصنه

درباره مجازات و حکم زنای محصنه باید گفت که علاوه بر عقوبت اخروی، مجازات آن در قانون مجازات اسلامی مجازات حدی بیان شده است. طبق ماده 225 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، حکم زنا برای زانی محصن یا زانیه محصنه، رجم یا سنگسار است.
بنابراین طبق ماده مذکور، حکم زنای مردی که همسر دائم داشته و عاقل است با زن دیگر و همچنین، حکم زنای زنی که همسر دائم داشته با مرد دیگر، رجم یا همان سنگسار خواهد بود.
البته حکم رجم یا سنگسار برای زمانی است که بتوان زنا را اثبات کرد. در واقع دانستن این نکته بسیار ضروری است که این جرم را باید اثبات کرد در غیر این صورت مجازاتی برای عاملان آن در نظر گفته نشده است.

مطلب پیشنهادی:  راه های اثبات خیانت مرد به زن چیست؟

حال اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد، دادگاه صادرکننده حکم قطعی بعد از موافقت رئیس قوه قضاییه، درصورتی‌که جرم با بینه ثابت شده باشد، مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد، در غیر این صورت (اگر نتوان حکم سنگسار را اجرا کرد و شرایطی که برای اجرای حکم اعدام نیز لازم است وجود نداشته باشد) مجازات، صد ضربه شلاق خواهد بود.

اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد حکم زنای محصنه چه خواهد بود؟

اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد دادگاه درصورتی‌که جرم با بینه ثابت شده باشد مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد و در غیر این صورت مجازات صد ضربه شلاق خواهد بود.

تفاوت رابطه نامشروع با زنا چیست؟

تفاوت رابطه نامشروع با زنا چیست؟

درواقع این موضوع را می‌توان بیان کرد که زنا هم نوعی رابطه نامشروع است؛ اما تعاریف قانونی و مجازات آن‌ها کاملاً فرق دارد. در زنا صرفاً رابطه برقرار شده باید منتهی به رابطه زناشویی شود؛ اما در رابطه نامشروع، هیچ‌گونه برقراری یا تماس مستقیم انجام نمی‌شود. هر یک از این دو رابطه، احکام و مجازات‌های خاص خود را دارند و مرتکبین به مجازات اعدام، شلاق و غیره محکوم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…