تقسیم ناعادلانه ارث توسط پدر

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به محض اینکه فردی فوت می‌کند روال تقسیم ارث وی شروع شده و اموال او به وراث می‌رسد. بعد از فوت، دیگر شخص دخل و تصرفی در اموالش نداشته و اگر کسی بخواهد در اموال خود بعد از مرگ تصمیمی بگیرد فقط باید وصیت کند.
تقسیم ناعادلانه ارث توسط پدر

تقسیم ناعادلانه ارث یکی از مواردی است که ممکن است افراد با آن روبه‌رو شوند. گاهی پدر و مادری قصد دارند همه اموال خود را تنها به یکی از فرزندان بدهند یا یکی از فرزندان را از ارث محروم کنند. در این شرایط تکلیف چیست؟ همراه دلتامگ باشید.

گاهی متوفی مشخص می‌کند مقداری از اموال خودش را صرف امور خیریه کرده یا کل اموالش را به یکی از فرزندانش بدهد و بعد از فوت این فرزند صاحب کل اموال او شود. همان‌طور که می‌دانیم، طبق قانون مدنی ایران هر فرد می‌تواند فقط در یک‌سوم از اموال به نفع خودش وصیت کرده و فقط در صورتی متوفی می‌تواند در بیشتر از یک‌سوم نظر بدهد که تمامی وراث راضی باشند.

همچنین دراین‌رابطه باید توضیح دهیم که اگر تمام وراث به بخشیدن و رسیدن اموال متوفی به یکی از ورثه رضایت بدهند، این موضوع بلااشکال است.

بنابراین، وقتی شخصی وصیت می‌کند که یک فرزند خود را از ارث محروم کند، فقط تا میزان ثلث اموال این وصیت نافذ و مورد قبول بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند با وصیت، ورثه خود را کلاً از ارث محروم کند.

تقسیم ناعادلانه ارث توسط پدر

حتماً تاکنون عبارت «محرومیت از ارث» را از اشخاص مختلف شنیده‌اید؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا واقعاً می‌شود یکی از اولاد را از ارث محروم کرد؟

طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی، محرومیت از ارث به این شکل است که اگر فردی به‌موجب وصیتی، یک یا چند نفر از ورثه‌ خود را از ارث محروم کند، وصیت او نافذ نیست.

محرومیت از ارث با وصیت، فقط تا ثلث اموال نافذ و صحیح بوده و از نظر قانون، محرومیت وراث از کل اموال مورد قبول و صحیح نیست.

وصیت و میزان اعتبار آن

وصیت و میزان اعتبار آن

همان‌طور که در قانون بر لزوم وجود وصیت‌نامه تأکید شده، در عرف نیز وصیت‌کردن یکی از واجبات زندگی هر فردی است. هر فرد باید وضعیت دارایی، اموال، بدهی، دیون و تکالیف دینی و مالی که بر گردنش است را معین و مشخص کرده و رسیدگی به این امور را به بازماندگان خود بسپارد تا بازماندگان بعد از فوت وی بدانند که چه اقداماتی باید انجام دهند.

مطلب پیشنهادی:  در چه مواردی مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند؟

زمانی که وصیت‌نامه هیچ‌یک از شرایط وصیت‌نامه‌های قانونی را نداشته باشد، می‌توان با طرح دعوای تنفیذ وصیت‌نامه، به آن اعتبار داد. فردی که وصیت می‌کند، باید هنگام تنظیم وصیت‌نامه اهلیت داشته باشد.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که حتی اگر بعد از تنظیم وصیت‌نامه فرد دچار جنون شود، مانعی برای اجرای وصیت‌نامه نخواهد بود و وصیت‌نامه همچنان معتبر است و قابلیت اجرا دارد.

اما فردی که قصد خودکشی داشته و وصیت‌نامه از خود باقی می‌گذارد، وصیت‌نامه او معتبر و قابل‌اجرا نیست؛ زیرا این فرد اهلیت تنظیم وصیت‌نامه را ندارد.

آیا محرومیت از ارث توسط مادر ممکن است؟

آیا محرومیت از ارث توسط مادر ممکن است؟

طبق ماده ۸۴۱ قانون مدنی، موصی یا شخص وصیت‌کننده (مادر)، تنها در مورد اموال متعلق به خود می‌تواند وصیت کرده و در مورد اموال دیگران حتی با اجازه مالک آن‌ها، نمی‌تواند وصیت کند.

وصیت‌کننده اگر وارثی نداشته باشد، می‌تواند هر کسی را به‌عنوان وارث خود معرفی کرده و این تنها در مورد یک‌سوم اموال قابل اجراست و بقیه اموال طبق قانون تقسیم می‌شوند.

روش‌های جلوگیری محرومیت از ارث

همان‌طور که بیان کردیم طبق سیستم حقوقی ایران، محرومیت از ارث غیرممکن است. مورث اگر بخواهد برای اموال تعیین تکلیف کند، باید در زمان حیاتش این کار را انجام دهد. مورث فقط می‌تواند در قالب عقود مختلف و قبل از زمان مرگ با انتقال اموال خود نیت خود را جهت محرومیت از ارث یکی از فرزندان یا چند نفر، اعمال کند.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    22 اسفند 1402 در 3:22 ق.ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    22 اسفند 1402 در 2:01 ب.ظ

    عالی ازتلاشتان برای آگاهی رسانی کمال تشکردارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…