آریو برزن، گمنام‌ترین سردار دلیر ایرانی در تاریخ!

3
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ایران همیشه بزرگ‌مردانی بوده‌اند که برای محافظت از آب‌وخاک این سرزمین از همه‌چیز خود گذشته‌اند. حتی از هزاران سال پیش دلیرمردانی مانند آریو برزن بوده‌اند که پای متجاوزان را از قدم گذاشتن بر روی خاک این سرزمین قطع کرده‌اند!
آریو برزن

آرامگاه آریو برزن سردار بزرگ ایرانی که با رشادت‌های خود و یارانش تا جایی که توانست در مقابل سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد یکی از گمنام‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران است! دلتامگ در این مقاله به سراغ یکی دیگر از وطن‌پرستان شجاع ایرانی همانند یعقوب لیث رفته تا برگ دیگری از تاریخ ایران را ورق بزند.

آریو برزن که بود؟

در دوره هخامنشیان سرداران دلیر و بزرگ بسیاری وجود داشتند که ایران به آن‌ها می‌بالید؛ اما یکی از بزرگ‌ترین سرداران ایرانی که اشراف‌زاده‌ای در لشکر داریوش سوم بود، آریو برزن نام داشت. در بسیاری از منابع او را بانام آخرین سردار شجاع ایرانی نام برده‌اند که با شجاعت وصف‌ناپذیری در مقابل تجاوز مقدونیان و اسکندر مقدونی ایستاد تا خاک این کشور دست بیگانگان نیفتد.

آریو برزن که بود؟

داستان آریو برزن چیست؟

درباره این سردار بزرگ حدس‌ها و نظریه‌های مختلفی وجود دارد. برخی او را یکی از سرداران لشکر داریوش سوم و برخی دیگر یکی از سرداران سپاه خشایار شاه می‌دانند. برخی از تاریخ‌نگاران امروزه در واقعی بودن شخصیتی به نام الکساندر مقدونی شک دارند و معتقدند چنین شخصی اصلا در تاریخ وجود نداشته است! بااین‌حال موثق‌ترین داستان درباره این شخصیت اسطوره‌ای از شجاعت بی‌مثال او در برابر حمله رومی‌ها به ایران می‌گوید.

جنگ آریو برزن با اسکندر مقدونی

جنگ آریو برزن با اسکندر مقدونی

در سال 331 قبل از میلاد آریو برزن آخرین نبرد دلاورانه خود را با 25 هزار سپاهی در مقابل سپاه اسکندر به نمایش گذاشت. او با لشکرش به دربند پارس می‌رود، در آنجا دیواری عظیم می‌سازد و منتظر رومی‌ها می‌ماند. وقتی ارتش روم به این منطقه می‌رسد، سپاه آریو سنگ‌های بزرگ از بالای کوه به پایین می‌غلتانند و بر سر رومی‌ها می‌ریزند و سپس از هر طرف شروع به تیرباران ارتش متجاوز رومی می‌کنند.

اسکندر اوضاع را وخیم می‌بیند. دستور عقب‌نشینی می‌دهد، از اسیران دربندش کمک می‌خواهد که راه عبور از کوهستان و دور زدن آریو را به او نشان دهند و درنهایت با خیانت و هدایت یک فرد محلی، اسکندر آریو را از سه طرف مورد هجوم قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  رزرو بلیط قطار و هتل به صورت همزمان در فلای‌تودی

با تمام این‌ها آریو و یارانش دست از مقاومت برنمی‌دارند. آریوبرزن با چهل سوار و پنج هزار پیاده خود را بی‌پروا به سپاه مقدونی می‌زند و تلفات زیادی از آن‌ها می‌گیرد و با این کار بالاخره از محاصره بیرون می‌رود. سپس درحالی‌که بخشی از سپاه اسکندر در پی او بودند به سمت پرسپولیس می‌شتابد؛ اما سپاه مقدونی زودتر از او پایتخت را اشغال کرده‌ بودند.

آریو برزن چگونه کشته شد؟

آریو برزن چگونه کشته شد؟

آریو در جنگ با دشمن آن‌قدر پافشاری می‌کند تا یارانش یکی‌یکی از پا می‌افتند و بالاخره با افتاده آخرین سرباز پارسی، جنگ پایان می‌یابد. آریو تنها در حلقه محاصره مقدونیان گرفتار می‌شود. اسکندر با دیدن استقامت آریوبرزن دستور می‌دهد او را آن‌قدر با نیزه و تیر بزنند تا هیچ نقطه سالمی در بدن وی نماند. یوتاب، خواهر آریوبرزن که فرماندهی بخشی از سپاه برادر خود را به عهده داشت، همراه برادر خود می‌جنگد تا بالاخره باهم کشته می‌شوند و در همان محل دفن می‌شوند. اسکندر سپس چوپانی که راه تنگه را به او نشان داده بود را به جرم خیانت به ایرانیان به قتل رساند.

آریو برزن اهل کجا بود؟

آریو برزن اهل کجا بود؟

باشت نام شهرستانی در استان کهکیلویه و بویراحمد است که برخی از مورخان معتقدند زادگاه و محل زندگی این سردار دلیر ایرانی بوده است. مجسمه باشکوه این سردار بزرگ در میدانی به نام او در شهر یاسوج نصب شده است.

آرامگاه آریو برزن در کدام شهر است؟

دخمه‌ای به نام دخمه سنگی داو و دختر در منطقه حسین‌آباد و مراس خان رستم ممسنی، در دامنه کوه آنا در استان فارس قرار دارد که برخی معتقدند آرامگاه آریو برزن است. برخی دیگر نیز آرامگاه سنگی کوچکی در 24 کیلومتری شهرستان بهبهان در استان خوزستان را آرامگاه این دلیرمرد ایرانی می‌دانند!

تعداد کلمات مطلب: 603

3 دیدگاه

  1. همراه با شما

    20 اسفند 1402 در 1:26 ق.ظ

    مثل همیشه مطالبتان جالب وخواندنی

    پاسخ

    • زینب پروانه

      20 اسفند 1402 در 8:48 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    20 اسفند 1402 در 1:59 ق.ظ

    شاید یک روزی خواندن تاریخ بزرگ مردان مرد ایران زمین افسانه مینمود ولی سرداری بزرگ بنام سلیمانی ثابت کرد تاریخ ایران مهد انسانهای آزاده ای است که سرو جان برای این خاک میدهند همانگونه که آریو برزن اولین نبود سردار سلیمانی نیز آخرین نخواهد بود .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

این 5 علت مانع ازدواج کردن پسران است

علت ازدواج نکردن پسران از نظر شما چیست؟ درست است که علل زیادی وجود دارد که ممکن است مردان …