دریاچه فیروزه‌ای گهر، گنج مخفی لرستان

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفری لذت‌بخش را تصور کنید که در آن بعد از یک پیاده‌روی طولانی و یک کوهنوردی بی‌نظیر به نگین فیروزه‌ای خواهید رسید که بر بلندای رشته‌کوه‌های خوش قامت زاگرس، طنازی می‌کند!
دریاچه گهر

دریاچه گهر نامدارترین دریاچه لرستان است که پوشش منحصربه‌فرد گیاهی‌اش، آن را به شهرت جهانی رسانده است. با این حال زیبایی این دریاچه چنان بی‌نظیر است که همه مدهوش و شیفته آن می‌شوند. دلتامگ در این مقاله سفری به یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان خواهد داشت، با ما همراه باشید.

دریاچه گهر، نگین اشترانکوه

در میان رشته‌کوه‌های بلندقامت زاگرس در منطقه اشترانکوه دریاچه‌ای فیروزه‌ای و منحصربه‌فردی وجود دارد که اگر بتوانید خود را به آن برسانید، یکی از زیباترین جلوه‌های خلقت را خواهید داد. جالب است بدانید که این دریاچه خیره‎‌کننده بر اثر زمین‌لرزه‌ای بزرگ بر روی گسل اصلی زاگرس قرار گرفته است. برخی از زمین‌شناسان معتقدند که به احتمال قوی جنبش گسل و بسته شدن دره توسط یک سنگ‌ریزش عظیم، عامل شکل‌گیری این دریاچه بوده است.

دریاچه گهر، نگین اشترانکوه

چرا باید به دیدن دریاچه گهر رفت؟

اینکه این دریاچه به یک مکان جذاب توریستی با امکانات رفاهی خوبی تبدیل شده تنها دلیل محبوبیت آن نیست. در اطراف این دریاچه مناظر خیره‌کننده‌ای وجود دارد که عکاسی و فیلم‌برداری از آن‌ها بسیار جذاب است. اگر دنبال یک مکان بکر و شگفت‌انگیز هستید، طبیعت این دریاچه هرچه بخواهید را به شما هدیه می‌دهد. اگر اهل پیاده‌روی، کوهنوردی، ماهیگیری یا قایق‌سواری باشید لحظات خوبی را می‌توانید در اینجا برای خود رقم بزنید.

دریاچه گهر لرستان

ویژگی‌های جذاب دریاچه گهر

جالب است بدانید که این دریاچه در واقع از دو آبگیر تشکیل شده است. گهر کوچک بانام کره گهر و گهر بزرگ بانام کله گهر است. عمق دریاچه گهر بزرگ در نقاط مختلف متفاوت است. ژرفای این دریاچه بین 4 تا 28 متر در عمیق‌ترین نقطه، عرض دریاچه بین 400 تا 800 متر و طول آن نزدیک به 1700 متر است.

مطلب پیشنهادی:  بهترین رستوران‌ها و جاهای دیدنی تبریز

پوشش گیاهی و جانوری این دریاچه بسیار منحصربه‌فرد است. آهو، قوچ، بز، پلنگ، کل، گراز، گرگ، کفتار، خرس قهوه‌ای، شغال، روباه، خرگوش، انواع پرندگان چون کبک، عقاب، شاهین، تیهو و آبزیانی از قبیل لاک‌پشت، مارماهی، قورباغه، ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و خال قرمز از جمله حیوانات دریاچه گهر هستند.

درختان بید، بلوط، بادام، پسته وحشی، نارون، چنار، گلابی وحشی، بلوط مازو، انجیر، گردو، زبان گنجشک، زالزالک، ارژن، سیب، انار، کنار کهور، گز و موی وحشی نیز درختان و درختچه‌هایی هستند که در اطراف دریاچه روییده‌اند.

ویژگی‌های جذاب دریاچه گهر

دریاچه گهر کجاست؟

این دریاچه تماشایی در فاصله 120 کیلومتری از خرم‌آباد واقع شده و نزدیک‌ترین شهر به آن درود است که تنها 35 کیلومتر با دریاچه فاصله دارد. دریاچه گهر یک دریاچه دائمی است که از شمال شرق با کوه سرسبز و از جنوب با گردنه پنبه کال و تنگه تاپاله احاطه شده است. اشترانکوه در شرق این دریاچه قرار گرفته است. به یاد داشته باشید که مسیر دریاچه گهر حداقل 40 دقیقه پیاده‌روی و کوهنوردی نیاز دارد.

دریاچه گهر کجاست؟

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر چه موقع است؟

اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر دانست؛ هرچند که دریاچه‌ شب‌های سردی دارد. با این حال اینجا تابستان‌ها بسیار شلوغ است. اگر قصد سفر به این دریاچه را دارید، اردیبهشت‌ماه بهترین زمان دیدن دریاچه است.

یک نظر

  1. همراه با شما

    12 فروردین 1403 در 2:31 ب.ظ

    مرحبا به این خالق طبیعت زیبا وبا تشکر از این مجله به خاطر معرفی چنین جاها

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …