کانال پاناما یکی از عجایب هفتگانه جهان مدرن!

4
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انسان از زمانی که پایش را روی زمین گذاشته همیشه در حال ساختن شاهکارهای مهندسی بوده است. یکی از عجیب‌ترین سازه‌های دست بشر پل‌ها هستند، سازه‌هایی که محل اتصال خشکی‌ها هستند؛ اما درباره اقیانوس‌ها چه‌کاری می‌توان کرد؟ آیا راهی وجود دارد که اقیانوس‌ها را هم مانند خشکی‌ها به هم پیوند زد به‌گونه‌ای که بزرگ‌ترین کشتی‌های دنیا بتوانند از آن عبور کنند؟
کانال پاناما

کانال پاناما یک سازه عجیب و منحصربه‌فرد و یک شاهکار مهندسی بی‌نظیر در دنیا است که دو اقیانوس آرام و اطلس را به یکدیگر وصل می‌کند. همراه دلتامگ با یکی از عجیب‌ترین سازه‌های جهان آشنا شوید.

کانال پاناما آبراه حیاتی اقیانوس اطلس و آرام

یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های جهان که محموله‌های عظیم تجاری با کشتی‌های غول‌پیکر از طریق آن بین دو اقیانوس اطلس و آرام جابه‌جا می‌شوند، کانال پاناما است. ساخت این کانال چنان سخت و چالش‌برانگیز بود که لقب یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی جهان را از آن خود کرده است.

داستان عجیب کانال پاناما

تلاش برای ساخت این کانال از قرن شانزدهم میلادی و توسط فرانسوی‌ها شروع شد. در هنگام ساخت کانال توسط فرانسوی‌ها حداقل 20 هزار کارگر جان خود را از دست دادند. بعد از مرگ کارگرهای بی‌شمار ساخت این کانال تا سال 1900 متوقف شد. پانزده سال هم آمریکایی‌ها روی این کانال کار کردند و باعث شدند 7 هزار کارگر دیگر جان خود را از دست بدهند! در سال 1977 کنترل این کانال از چنگال آمریکا درآمد و به دولت پاناما واگذار شد.

کانال پاناما آبراه حیاتی اقیانوس اطلس و آرام

عجایب کانال پاناما

در انتهای این کانال، آبشار نهراگوا قرار دارد که ارتفاع آن تقریباً ۲۴ متر است. این آبشار بخشی از چشم‌انداز طبیعی کانال پاناما است و جذابیت زیادی دارد.

در هنگام ساخت این کانال در مجموع 27 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

بعد از ساخت این کانال فاصله بین نیویورک و سان‌فرانسیسکو از 22500 کیلومتر به 9500 کیلومتر کاهش یافت!

طول این کانال تنها 82 کیلومتر و عرض آن 150 متر است و یکی از مشهورترین کانال‌های حمل‌ونقل دریایی است.

مطلب پیشنهادی:  روش‌های سریع و ارزان برای درمان بوی بد دهان!

این کانال به‌طور مداوم و بدون توقف کار می‌کند. با استفاده از سیستم‌های نورافکن و تجهیزات پیشرفته، حتی در شب‌های تاریک، کشتی‌ها می‌توانند از این کانال عبور کنند.

چگونگی انتقال کشتی‌ها در این کانال یکی دیگر از عجایب آن است.

کشتی‌ها در این کانال چگونه جابه‌جا می‌شوند؟

جالب است بدانید که در دو طرف این کانال قفل‌هایی وجود دارد که مانند یک آسانسور عمل می‌کنند. کشتی‌ها از یک طرف وارد شده و توسط یک بالابر غول‌پیکر به بالا و دریاچه مصنوعی گاتن که 26 متر بالاتر از سطح دریاست وارد می‌شوند. سپس دوباره توسط یک بالابر دیگر به پایین آورده شده و از سمت دیگر وارد کانال خارج می‌شوند. برای جلوگیری از تناوب ناخواسته آب در کانال و نیز کاهش نیاز به دستگاه‌های حفاری بزرگ، یک سیستم ترولی به نام موله در سال ۲۰۱۶ در کانال پاناما نصب شد. این سیستم انتقال کشتی‌ها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.

کشتی‌ها در این کانال چگونه جابه‌جا می‌شوند؟

سخن پایانی

کانال پاناما تاثیر بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد. با این کانال مسیرهای ترابری کوتاه‌تر شده است و به همین دلیل صرفه‌جویی عظیمی در زمان و هزینه ترابری کالاها صورت گرفته است. در حال حاضر 3 آبگیر بالابر و و 3 آبگیر پایین‌بر برای ترانزیت کشتی‌هاست.

4 دیدگاه

  1. همراه با شما

    16 اسفند 1402 در 9:33 ب.ظ

    اینم جالب

    پاسخ

  2. همراه با شما

    16 اسفند 1402 در 9:42 ب.ظ

    واقعا عجیب ومنحصر به فرد ممنون امعرفی چنین جاهای

    پاسخ

  3. ناشناس

    18 اسفند 1402 در 3:00 ق.ظ

    از نظر سیاسی تحت سلطه کامل آمریکا

    پاسخ

  4. ناشناس

    19 اسفند 1402 در 0:52 ق.ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…