جاهای دیدنی نیشابور، شهری با قدمتی بیش از 7000 سال!

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نیشابور یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی دارای طبیعتی زیبا و حیرت‌انگیز است.
جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور از آرامگاه عمر خیام تا روستای چوبی نیشابور همگی در زیبایی مثال‌زدنی هستند. اگر تابه‌حال سفری به این شهر تاریخی و سرسبز نداشته‌اید، همراه دلتامگ یک سفر فوق‌العاده را به جاهای دیدنی مشهد تجربه کنید.

آرامگاه عمر خیام از جاهای دیدنی نیشابور

ایران بزرگ‌مردانی دارد که در عرصه‌های مختلف علم و فلسفه‌ها نظیری در دنیا ندارند. خیام نیشابوری شاعر، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و فیلسوف بزرگ ایرانی قرن پنجم است که از او آثار زیادی به‌جامانده است. رباعیات خیام از جمله آثار برجسته و محبوب او محسوب می‌شود. آرامگاه زیبای این شاعر بزرگ ایرانی با معماری خاص و منحصربه‌فردش در بلوار شهدای نیشابور واقع شده است.

گنبدهای شه میر از جاهای دیدنی نیشابور در زمستان

در ده کیلومتری جنوب نیشابور و در میانه جاده نیشابور به کاشمر در آن‌سوی گورستانی قدیمی یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور واقع شده که یکی از شاهکارهای معماری ایران هستند. در اینجا دو بنای آجری به فاصله کمی از یکدیگر واقع شده‌اند که در اندازه و ساختار باهم متفاوت‌اند؛ اما هر دو زیبا هستند. در زمستان وقتی‌که برف دشت اطراف این بناهای آجری را سفیدپوش می‌کند، نمایی زیباتر نیز پیدا می‌کنند. قدمت این بناها به دوره ایلخانی برمی‌گردد.

گنبدهای شه میر از جاهای دیدنی نیشابور در زمستان

 چنار کهن‌سال روستای درخت جوز

یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور که بازدید از آن خالی از لطف نیست، روستای درخت جوز است که در فاصله 50 کیلومتری از شمال غرب نیشابور واقع شده است. در این روستا چشمه‌ای وجود دارد که در کنار آن یک درخت چنار بسیار کهن‌سال زندگی می‌کند. عمر این چنار بیش از 400 سال تخمین زده شده و قطر تنه آن بیش از 9 متر است. روستای درخت به دلیل وجود درختان بسیار گردو شاید زیباترین روستای نیشابور باشد.

مطلب پیشنهادی:  شروع بدنسازی از چه سنی مناسب است؟

شهر تاریخی شادیاخ

یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور شهر تاریخی شادیاخ است که آن را بانام شادی کاخ هم می‌شناسند. این شهر که قدمت آن به اوایل قرن سوم هجری برمی‌گردد در نزدیکی یکی از محله‌های قدیمی نیشابور واقع شده است. در سال 669 هجری زمین‌لرزه‌ای مهیب این شهر باستانی را ویران کرد. در کاوش‌های باستان‌شناسی اسکلت‌های بسیاری از زیر آوارهای این شهر بیرون کشیده شد. معماری خانه‌های این شهر در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

مقبره کمال‌الملک یکی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور

مقبره کمال‌الملک یکی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور

بدون شک آرامگاه کمال‌الملک برای تمام کسانی که به هنر در ایران علاقه دارند یکی از زیباترین جاذبه‌های کشور محسوب می‌شود. مقبره این نقاش بزرگ ایرانی که معماری خاص و ویژه‌ای دارد و در منطقه‌ای بسیار باصفا و زیبا در نزدیکی آرامگاه عطار واقع شده، یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی نیشابور است که در سفر به این شهر باید آن را از نزدیک ببینید. قدم زدن در این باغ بزرگ و سرسبز میان این دو آرامگاه جان تازه‌ای به روح شما می‌بخشد.

2 دیدگاه

  1. دورسا

    13 اسفند 1402 در 8:24 ب.ظ

    واقعا شهر زیباست

    پاسخ

  2. ناشناس

    14 اسفند 1402 در 1:01 ق.ظ

    یاد قاضی شارح افتادم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

این 3 مدل کیف جدید را هر خانمی باید داشته باشد + عکس

کیف‌های کاربردی برای خانم‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در هر شرایط و استایلی کیف مناسب را انت…