دریافت این مهریه غیرممکن است

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه از جمله مهم‌ترین حقوقی است که با ازدواج به زن تعلق می‌گیرد. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد باید آن را بپردازد.
دریافت مهریه از مرد

دریافت مهریه از مرد به یک مشکل بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شده است. امروزه زندگی‌های عجیبی با مهریه‌های عجیب‌تر در حال شکل گرفتن هستند، مهریه‌هایی که نه می‌توان داد، نه می‌توان گرفت. همراه دلتامگ باشید.

مهریه زن

برخی از افراد، اعم از زن و مرد، دریافت مهریه از مرد و تعلق آن به زن را منوط بر وقوع طلاق می‌دانند و تصور می‌کنند که گرفتن مهریه بدون طلاق و ادامه زندگی بعد از دریافت آن در این شرایط غیر ممکن است.

مهریه که می تواند، مال یا پول باشد و از جهت نحوه پرداخت، به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه، تعیین گردد، از جمله حقوق مالی زنان، در عقد نکاح دائم و عقد موقت می باشد. اهمیت این حق مالی، به اندازه ای بوده که یکی از شروط صحت عقد موقت، مشخص کردن مهر معلوم، در زمان انعقاد عقد است. برای بررسی نحوه تعلق مهریه به زن، باید، به ماده 1082 قانون مدنی، مراجعه کرد. این ماده، مقرر می دارد:

مهریه می‌تواند هم مال یا هم پول نقد باشد و نکته مهم آن است که فقط دارای ارزش مالی و قابل نقل و انتقال باشد. مهریه انواع مختلفی اعم از عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد.

از جمله حقوق مالی زنان در عقد نکاح دائم و موقت، مهریه است. اهمیت این حق به اندازه‌ای است که یکی از شروط صحت عقد موقت، مشخص کردن مهر معلوم، در زمان انعقاد عقد است. برای بررسی نحوه تعلق مهریه به زن، باید، به ماده 1082 قانون مدنی، مراجعه کرد. این ماده، مقرر می دارد:

“به محض عقد زن مالک مهر شده و می‌تواند، هر تصرفی که بخواه در آن کند.” بنابراین، همانطور که از این ماده مشخص می‌شود، تعلق مهریه به زن و مالکیت بر آن همچنین اجازه هرگونه دخل و تصرف اعم از دریافت مهریه از مرد، انتقال یا بخشیدن آن، به محض وقوع عقد نکاح اعم از دائم یا موقت اتفاق می‌افتد.

نکته مهمی که باید بگوییم آن است که تنها، بخشیدن یا ابراء کردن مهریه باعث می‌شود، زن از مهر خود محروم شده و نشوز زن، ارتکاب به جرم زنا، ارتکاب به جرم قتل همسر، خیانت، طلاق و مواردی از این دست، زن را از مهریه مورد توافق و مندرج در سند نکاحیه محروم نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی:  در این قرارداد برای خودتان دردسر درست نکنید

مهریه زن

دریافت مهریه از مرد در این شرایط غیر ممکن است

همان‌طور که گفتیم دریافت مهریه از مرد زمانی ممکن است که مهریه دارای ارزش مالی و قابل نقل و انتقال باشد. بنابراین اگر مهریه به درستی انتخاب نشده باشد، زن نمی‌تواند آن را از همسر خود دریافت کند. در ادامه چند مورد از مهریه‌هایی که قابل دریافت نیستند را برایتان آورده‌ایم.

۱۰۰ تابلوی نقاشی

مهریه یک زن جوان ۱۰۰ تابلوی نقاشی شوهرش از منظره‌ها بوده است. زمانی‌که این خانم درخواست طلاق داد همسرش متعهد شد تا ۱۰۰ ماه، هر ماه یک تابلوی نقاشی از منظره به همسرش بدهد و در واقع این نقاشی‌ها مهریه خانم بوده است.

۵۰۰۰ مرجان دریایی

زن جوانی مهریه‌اش را 5000 مرجان دریایی انتخاب کرده است اما این مهریه در دادگاه به دلیل تعلق نگرفتن مالیات به آن قابل دریافت نبود.

حفظ دیوان حافظ

حفظ دیوان حافظ

زوجی عاشق شعر و ادبیات بودند و برای زن مادیات مهم نبوده است به همین جهت مهریه‌اش را حفظ دیوان حافظ قرار داد اما در دادگاه به‌خاطر این که مهریه شیدا مالیات نداشت، قابل پرداخت نبود.

۱۰ راس آهو از کوه‌های منطقه

زنی به‌دلیل علاقه‌ای که به طبیعت داشت مهریه‌اش را ۱۰ راس آهوی وحشی انتخاب کرد. بعد از مهاجرت اجباری به تهران تصمیم گرفت مهریه‌اش را اجرا بگذارد تا شوهرش را مجبور کند تا زمانی‌که این تعداد آهوی وحشی را از دشت‌های شهرستان محل سکونتشان شکار نکرده، به تهران برنگردند؛ این هم ازجمله مهریه‌هایی بود که قابلیت اجرا نداشت.

 

یک نظر

  1. ناشناس

    17 اسفند 1402 در 7:28 ق.ظ

    خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…