در این قرارداد برای خودتان دردسر درست نکنید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر بعد از مدت‌ها جست‌وجو بالاخره یک ملک مناسب برای اجاره پیدا کرده‌‌‌اید و قصد انعقاد قرارداد دارید، حتما این متن را بخوانید.
دردسر در قرارداد اجاره

رعایت چند نکته ساده در قرارداد اجاره می‌تواند از دردسرهای بزرگ بعدی جلوگیری کند. از سوی دیگر نادیده گرفتن همین نکته‌ها ممکن است، سکونت بدون‌ دغدغه شما را با مشکل روبه‌رو کند. به‌طوری‌که مجبور شوید ساعت‌ها از وقت خود را به بگومگو با موجر و رفت‌و‌آمد به مراجع قضایی سپری کنید. در این مطلب از دلتامگ به موضوع دردسر در قرارداد اجاره می‌پردازیم.

دردسر برای خودتان درست نکنید

به قول و قرارهایتان پایبند باشید. اگر موعد اجاره تمام شده است با رضایت ملک را تخلیه کنید. درغیراین‌صورت، مالک شما را از راه مراجع قضایی مجبور خواهد کرد که آنجا را تخلیه کنید. اگر قرارداد شما به‌صورت سند عادی منعقد شده است دادخواست تخلیه، مشتمل بر مشخصات مستاجر، شامل نام، نام خانوادگی و محل اقامت وی، مشخصات و تاریخ سند اجاره، کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک به شورای حل اختلاف محل تقدیم خواهد شد.

 نکات مهم در قرارداد اجاره

گرفتن حکم تخلیه توسط صاحبخانه

مرجع قضایی بعد از اینکه مالکیت یا ذی‌نفع بودن موجر را احراز کرد، دستور تخلیه را صادر خواهد کرد و شما نه تنها باید ملک را تخلیه کنید، بلکه باید خسارت‌های مالک را در این مدتی که اضافه سکونت داشته‌اید هم بدهید.

پس از ابلاغ این دستور به مستاجر، او مکلف است ظرف ۳ روز پس از ابلاغ دستور دادگاه نسبت به تخلیه اقدام کند. اگر موجر مبلغی به‌عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه و غیره از مستأجر دریافت کرده باشد، تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستأجر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  شرایط اجاره مال موقوفه

اما اگر قرارداد به‌صورت رسمی منعقد شده باشد، از راه دفترخانه می‌توانید برای تخلیه آن اقدام کنید. دراین‌صورت باید درخواست صدور اجراییه را به دفترخانه‌ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده است، تقدیم کنید.

دفترخانه پس از احراز هویت و صلاحیت موجر اوراق اجراییه را ظرف ۲۴ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل می‌فرستد. اداره ثبت ظرف ۲۴ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ تخلیه برای مأمور اقدام می‌کند. مأمور اجرا نیز مکلف است ظرف ۴۸ساعت اجراییه را به مستاجر ابلاغ و مستاجر ظرف ۳روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام کند.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: این نکات در مورد اجاره را کمتر شنیده‌اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …