مسجد ایاصوفیه در ترکیه و راز عجیب آن!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‌دانید دلیل شهرت و جذابیت بیش‌از حد مسجد ایاصوفیه چیست؟ آیا می‌دانید این مسجد قدرت شفادهندگی دارد؟ آیا از سرگذشت این مسجد تابه‌حال چیزی شنیده‌اید؟
مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه نه‌تنها یکی از مساجد تاریخی دنیا؛ بلکه یکی از زیباترین مسجد‌ها در تمام جهان است که زیبایی حیرت‌انگیزش هر انسانی را شیفته خود می‌کند. این مسجد از اصلی‌ترین جاذبه‌های ترکیه است که در سفر به استانبول حتما باید از آن دیدن کرد. همراه دلتامگ با این جاذبه استثنایی آشنا شوید.

مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟

این مسجد تاریخی در محله‌ای پر رفت و آمد، توریستی و در میدانی به همین نام واقع شده است. در اطراف این مسجد می‌توانید هتل‌ها، مراکز خرید و جاذبه‌های دیگر استانبول مانند کاخ توپکاپی و مسجد سلطان احمد را ببینید. فاصله مسجد ایاصوفیه تا میدان تکسیم، یکی از معروف‌ترین میدان‌های استانبول، حدود پنج کیلومتر است.

عجایب مسجد ایاصوفیه را می‌شناسید؟

درست است که این مسجد یکی از معروف‌ترین مسجدها در تمام دنیاست و حتی به نمادی جذاب برای ترکیه تبدیل شده است؛ اما آیا می‌دانید این مسجد شهرت روزافزون خود را مدیون چه چیزهایی است؟ معروفیت این مسجد تنها در زیبایی بی‌نظیر آن خلاصه نمی‌شود.

مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟

ایاصوفیه بزرگترین کلیسای جهان!

شاید کمتر کسی در دنیا خبر داشته باشید که مسجد ایاصوفیه زمانی بزرگترین کلیسای جهان بوده که در تنگه بسفر برای 1500 سال چون جواهری ارزشمند خودنمایی می‌کرده است. این مسجد زمانی کلیسای جامع بیزانسی مستطیلی با یک گنبد عظیم و گنبدهای متعدد دیگر بوده است. در قرن پانزدهم میلادی و با ساخته شدن کلیسای سنت پیترو در ایتالیا، کلیسای بیزانسی استانبول لقب بزرگترین کلیسای جهان را واگذار کرد! جالب است بدانید که این بنا در طول تاریخ دو بار به‌عنوان کلیسا، بعد به‌عنوان مسجد، سپس به‌عنوان موزه و دوباره از سال 2020 به‌عنوان مسجد شناخته شده است. به همین دلیل هم بین مسلمانان و هم بین مسیحیان از ارزش و احترام بسیاری برخوردار است.

اسرار سنگ‌های مرمر خیره‌کننده مسجد!

در ساخت مسجد ایاصوفیه از سنگ‌های مرمر متعدد، نادر و بسیار گران‌بها استفاده شده است. برخی از سنگ‌های مرمر به‌کار رفته در این بنا آن‌قدر نادر هستند که تقریبا منقرض شده‌اند. این سنگ‌ها را دیگر در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید!

مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟

اضافه شدن لژ سلطان به بنا در زمان تبدیل آن به مسجد!

زمانی که مسلمانان ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند، قسمتی را نیز به‌عنوان لژ سلطان در مسجد ساختند که به سلطان اجازه می‌داد از آن قسمت مسجد به‌صورت خصوصی استفاده کند که البته این قسمت حالا به غنای مسجد افزوده است.

مطلب پیشنهادی:  فیلم آواتار را اینجا زندگی کنید

معماری متفاوت مسجد ایاصوفیه!

معماری این مسجد ترکیبی از معماری بیزانسی و اسلامی است. گند بزرگ، خط‌های خوشنویسی، مناره‌های باشکوه و موزاییک‌های منحصربه‌فرد آن هرکدام به‌نوعی به زیبایی مسجد افزوده‌اند.

گرافیتی وایکینگی مسجد ایاصوفیه!

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما در میان گنجینه‌های ارزشمند این مسجد یک گرافیتی عجیب متعلق به قرن نهم هم بر دیوار این مسجد به چشم می‌خورد که از یک مزدور وایکینگی به یادگار مانده است!

گرافیتی وایکینگی مسجد ایاصوفیه!

ستون‌های معبد پارتنون را به این مسجد آوردند!

جالب است بدانید که پس از به آتش کشیده شدن معبد پارتنون ستون‌های عظیم و باشکوه این معبد باستانی که یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان بود را برای ساخت این بنا مورد استفاده قرار دادند. سنگ‌های بزرگ از معادن مصر، سنگ مرمر سبز حمل شده از تسالی، سنگ سیاه از ناحیه بسفر و سنگ زرد از سوریه از دیگر مصالحی بودند که در به شکوه رساندن این بنا استفاده شدند.

در ایاصوفیه یک ستون شفابخش وجود دارد!

در مسجد ایاصوفیه ستونی وجود دارد که همیشه نمناک است و نام آن را ستون گریه، ستون عرق ریز و ستون آرزو نهاده‌اند! بسیاری از مردم معتقدند که لمس این ستون قدرت شفادهندگی دارد! افسانه‌ها می‌گویند حتی امپراتور ژوستینیان که از سردردهای شدید رنج می‌برد با لمس این ستون شفا یافته است.

در ایاصوفیه یک ستون شفابخش وجود دارد!

مسجدی که گنبدش گرد نیست!

گنید عظیم مسجد ایاصوفیه کاملا گرد نیست. این گنبد 31 متر از شرق به غرب و 32.5 متر از شمال به جنوب کشیده شده است و حالتی بیضی‌شکل دارد. ارتفاع این گنبد بی‌نظیر 56.22 متر است که درست در میانه آن آیه 35 سوره نور با خطی خوش حک شده است.

تعداد کلمات مطلب: 644

یک نظر

  1. ناشناس

    30 بهمن 1402 در 0:53 ق.ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهشت گمشده ایران کجاست؟

بهشت گمشده ایران را می‌شناسید؟ آبشارهای کوچکی که از روی صخره‌های سبز و باغ‌های پر از گل آب…