گلاب گیری در خانه به 3 روش ساده برای افراد مبتدی

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر شما هم دوست دارید خودتان در خانه گلاب خالص و بدون هیچ کواد افزودنی درست کنید، این مطلب را از دست ندهید.
گلاب گیی در خانه

گلاب یکی از عرقیات محبوب در طب سنتی است که خواص بسیاری برای سلامتی دارد؛ با توجه به اینکه طبع گلاب معتدل است استفاده از آن باعث آرامش اعصاب، سلامت قلب و مقوی برای معده است؛ در صورتی که گلاب خاص و بدون مواد افزودنی باشد بالطبع نتیجه بهتری به همراه دارد؛ برای گلاب گیری در خانه حتما نیازی نیست که از دستگاه مخصوص گلاب گیری استفاده کنید؛ گاهی با یک زودپز و یا قابلمه هم می‌توان در خانه گلاب با کیفیت تهیه کرد؛ برای آموزش طرز تهیه گلاب گیری تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نحوه گلاب گیری در خانه

گلاب گیری را می‌توان با دستکاه یا به روش سنتی تهیه کرد و نیاز به مهارت خاصی ندارد؛ تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام د هید.

  • مرحله اول

ابتدا در یک قابلمه بزرگ مقداری برگ گل ریخته و روی آن آب بریزید؛ توجه داشته باشید سطح آب باید مقداری باشد که روی گلبرگ‌ها را بگیرد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا رنگ گل‌ها در آب پخش شود.

  • مرحله دوم گلاب گیری در خانه

بعد از آنکه رنگ گلبرگ‌ها کاملا واترد آب شد، یک آبکش را روی قابلمه دیگر قرار داده و مواد را درون آبکش می‌ریزیم و اج=ازه می‌دهیم تا خنک شود؛ توجه داشته باشید که مقداری از عصاره گلاب در این روش با آب تبخیر خواهد شد.

گلاب گیی در خانه

روش دوم تهیه گلاب در خانه

این یک روش ساده و موثر برای تهیه گلاب در خانه است. با استفاده از این روش، می‌توانید عطر و طعم گل‌ها را به آب منتقل کرده و گلاب طبیعی خود را تهیه کنید.

  • مرحله اول

ابتدا گل‌های تازه و تمیز را در یک ظرف شیشه‌ای ضدحرارت بریزید؛ سپس دو فنجان آب مقطر را بجوشانید و آن را روی گلبرگ‌ها ریخته به صورتی که آب روی سطح گلبرگ‌ را بپوشاند.

  • مرحله دوم

به مدت حدود ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا این ترکیب روی حرارت باقی بماند تا عطر و طعم گل‌ها به آب منتقل شود؛ سپس محتویات کاسه را با استفاده از یک پارچه صاف کنید تا گلبرگ‌ها و ذرات اضافه از آب جدا شوند.

  • مرحله پایانی گلاب گیری در خانه
مطلب پیشنهادی:  با فواید حنا برای مو آشنا شوید

محتویات را داخل شیشه‌ها ریخته و آن را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا مخلوط به مدت حداقل یک هفته در یخچال باقی بماند تا آب گلاب بوی و طعم مطلوبی بگیرد و بعد استفاده کنید.

گلاب گیری در خانه

روش سوم تهیه گلاب در خانه

با این روش گلاب گیری سنتی، شما می‌توانید گلاب طبیعی و خانگی خود را با بو و طعمی خوشایند تهیه کرده و برای مصارف مختلفی مانند پوست، مو و آشپزی استفاده کنید.

  • مرحله اول

ابتدا یک کتری بزرگ را روی اجاق گاز قرار دهید و دهانه کتری را به وسیله یک لوله به داخل ظرف بزرگ شیشه‌ای متصل کنید. این لوله باید طولانی باشد تا بتوانید حد فاصل بین کتری و ظرف شیشه‌ای که در آن آب سرد قرار می‌دهید را پوشش دهید. سپس لوله را در آب سرد قرار دهید تا عمل تقطیر آغاز شود.

  • مرحله دوم

کتری را تا نیمی از ظرف بزرگ شیشه‌ای با گلبرگ‌های گل محمدی پر کنید و آب بریزید تا گلبرگ‌ها در آب غوطه‌ور شوند؛ حالا حرارت را روشن کنید تا آب در کتری به جوش بیاید.

  • مرحله پایانی

وقتی که آب به جوش آمد حرارت را خاموش کنید، محتویات لوله را در یک ظرف خالی کنید و ظرف را در یخچال قرار دهید تا مایع استخراج شده به مدت چند روز تا یک هفته نگهداری شود.

تعداد کلمات مطلب: 570

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

شهرک نیویورکی ایران کجاست؟

شهرک امیر دشت یکی از زیباترین و در عین حال گران قیمت‌ترین ویلاها را در سراسر ایران دارد. و…