بهترین راه برای تشویق کودکان از نظر روانشناسی

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برخی از والدین نگران راه‌هایی برای تنبیه فرزندان خود هستند، اما چند نفر از آنها به راه‌هایی برای تشویق فرزندان خود فکر کرده‌اند؟
تشویق کودک

تشویق کودک و تنبیه او جز مسایل بسیار مهمی است که والدین با آن درگیر هستند. از این رو بسیاری از والدین سردرگم هستند که آیا روش‌های فرزندپروری آنها برای فرزندانشان مناسب است یا خیر. وقتی فرزندتان درست رفتار کرد یا کار درست را انجام داد به او پاداش دهید. این موضوع باعث می‌شود تا آنها را تشویق کند تا بهتر شوند. چنین کودکی به دلیل احساس خوبی که پس از تشویق دریافت می‌کند، انگیزه خود را حفظ می‌کند و بهتر از قبل رفتار می‌کند. با دلتاماگ همراه باشید تا بهترین راه‌های تشویق کودکان را بدانید.

راه‌های تشویق کودک

نکات و توصیه های آموزشی بسیار خوبی برای تشویق کودکان وجود دارد که می تواند به بهبود رفتار و عملکرد آنها کمک کند. بیایید به  مهم ترین آنها نگاه کنیم:

عشق واقعی و قدردانی از تلاش‌های کودک

بهترین تشویق برای رفتار خوب کودکان، محبت و مهربانی شماست. هیچ‌چیز قدرت عشق واقعی را ندارد. با در آغوش گرفتن و بوسیدن، بیشتر بر رفتار خوب فرزندتان تأکید کنید. از تلاش آنها برای تکمیل یک کار یا نشان‌دادن رفتار خوب با گفتن کلمات مثبت قدردانی کنید.

برای تشویق کودک، غذای موردعلاقه‌اش را به او بدهید

کودک شاد کسی است که غذای خود را دوست دارد. حتی اگر مجبور هستید، غذای موردعلاقه‌اش را که معمولاً ممنوع است به او بدهید، این کار را انجام دهید، زیرا در این صورت فرزندتان متوجه خواهد شد که رفتار خوب او چقدر روی شما تأثیر گذاشته است. طبیعتاً بهتر است این روش را به‌عنوان تنها راه تشویق کودک انتخاب نکنید؛ زیرا ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، رفتارهای ناسالم را در کودک تشویق کنید.

تشویق کودک

برای تشویق کودک اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش را بخرید

همیشه مجبور نیستید برای جایزه به کودک پول بدهید، اما گاهی اوقات می‌توانید برای او اسباب‌بازی بخرید که او برایش ذوق دارد. این پاداش را به‌خاطر انجام‌وظیفه به او بدهید؛ مثلاً گرفتن مدال یا یک عمل کاملاً فداکارانه سزاوار یک هدیه ارزشمند است.

برای تشویق کودک یک فعالیت خانوادگی سرگرم‌کننده در فضای باز انجام دهید

زمان با کیفیتی را با خانواده خود در پیک‌نیک یا طبیعت بگذرانید. این پاداشی است که لذت خانوادگی را با عشق به طبیعت و محیط‌زیست ترکیب می‌کند. به لطف این روش آموزشی، کودک شما احترام به طبیعت را یاد خواهد گرفت.

به کودک اجازه دهید با دوستان نزدیک خود به مراکز خرید یا تفریح برود

به‌عنوان یک امتیاز خوب، اجازه دهید یکی از دوستان خوب فرزندتان شب را با او سپری کند یا او را با گروهی از دوستانش به مکانی دلخواه ببرید. این یکی از پاداش‌های سرگرم‌کننده‌ای است که کودک شما به دنبال آن خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  دلمه فلفل دلمه ای بدون گوشت با طعمی بی‌نظیر

کارت‌های تشکر برای تشویق کودک

چند کارت تشکر همراه داشته باشید. این نوع پاداش به‌ویژه زمانی مؤثر است که بیش از یک فرزند دارید. ایجاد یک رقابت سالم بین کودکان برای به‌دست‌آوردن کارت‌های تشکر می‌تواند یک بازی برد – برد برای همه افراد خانه باشد. با عباراتی مانند «امروز اتاقم را تمیز کردم»، «همه سبزیجاتم را خوردم» یا «من همیشه از قوانین پیروی می‌کنم» کارت‌های تزیینی و تصویری درست کنید. بچه‌ها دوست دارند درباره اینکه چقدر خوب کاری را انجام می‌دهند، لاف بزنند. سپاسگزاری در قالب کارت‌های تشکر باعث می‌شود که کودکان در آینده، کار بیشتری انجام دهند.

تشویق کودک

از کودک بپرسید کدام یک از کارهای روزانه خود را به‌عنوان پاداش نمی‌خواهد انجام دهد

یکی از پاداش‌هایی که می‌توان برای انجام کارهای روزانه در نظر گرفت این است که به آنها اجازه دهید، بسته به میزان پاداشی که دریافت کرده‌اند، کاری را که دوست ندارند برای یک شب، یک روز یا حتی یک هفته انجام ندهند. این اطمینان حاصل می‌کند که حتی در آینده تمام کارهای خود را به‌موقع انجام می‌دهند، زیرا این نوع پاداش به کودکان انگیزه می‌دهد.

به آنها هدیه‌ای بدهید که مربوط به فعالیت موردعلاقه آنها باشد

هر کودکی به چیزی علاقه دارد. این می‌تواند باغبانی، نقاشی، ساختن کاردستی‌های کاغذی یا حتی انجام بازی‌هایی مانند فوتبال باشد. این نوع پاداش‌ها کودکان را تشویق می‌کند تا فعالیت‌های موردعلاقه بیشتری را انتخاب کنند.

نموداری برای پاداش کودک تهیه کنید

یکی از هدایای مثبت برای کودکان، نمودار پاداش است. فرزند شما می‌تواند پیشرفت‌های او را ببیند، بفهمد که کدام رفتارها و اقدامات برای او پاداش دریافت کرده است و چگونه می‌تواند پاداش بیشتری کسب کند. این موضوع به آنها کمک می‌کند، رفتار خوب خود را در طولانی‌مدت حفظ کنند.

 سخن پایانی

پدر و مادرها فرزندان خود را بهتر از هر کسی می‌شناسید پس ایده‌هایی که در نظر می‌گیرید باید باشخصیت، روحیه و خواسته‌های او مطابقت داشته باشد. فقط تحت شرایط خاصی چند جایزه بدهید تا فرزندتان انتظار نداشته باشد که برای همه چیز پاداش بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…