مهریه این زنان طبق قانون نصف می‌شود

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جمله مهم‌ترین حقوقی که زن با ازدواج بدست می‌آورد مهریه است. زن به محض ازدواج مالک مهریه شده و مرد باید آن را کامل بپردازد مگر در شرایطی که مهریه زن نصف می‌شود.
شرایط پرداخت نصف مهریه 

در شرایط عادی مردان باید کل مهریه همسر خود را بپردازند اما پرداخت نصف مهریه دارای شرایطی خاص است که شاید دوست داشته باشید از آن اطلاع داشته باشید. همراه دلتامگ باشید.

یکی از پرحاشیه‌ترین مسائلی که با ازدواج برای زوجین ایجاد می‌شود، مهریه است. مهریه انواع مختلفی دارد که پرداخت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.  متأسفانه بسیاری از درگیری‌ها و پرونده‌های دادگاه‌های خانواده هم مربوط به مهریه است. مهریه دارای قوانین متعددی بوده که یکی از این قوانین پیرامون نصف‌شدن مهریه زن است.

شرایط پرداخت نصف مهریه

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به‌محض عقد نکاح، زن مالک مهریه شده و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند. طبق این ماده، مالکیت زن بر مهریه از همان لحظه‌ای که عقد نکاح خوانده شد، حاصل می‌شود.

مالکین زن بر مهریه دارای آثار متفاوتی است که یکی از مهم‌ترین این آثار آن است که زن می‌تواند اقدام به بخشیدن مهریه کرده یا آن را دریافت کند که در این حالت مرد موظف به پرداخت مهریه می‌شود.

اما در بعضی از موارد باتوجه‌به برخی از مواد قانون مدنی، در شرایطی مهریه زن نصف می‌شود و به‌جای اینکه کل مهریه را بتواند دریافت کند، تنها نیمی از مهریه تعیین شده به زن پرداخت می‌شود که در ادامه، به بررسی مواردی پرداخت نصف مهریه اتفاق میفتد می‌پردازیم.

شرایط پرداخت نصف مهریه 

پرداخت نصف مهریه به دلیل طلاق قبل از رابطه زناشویی

مالکیت زن بر مهریه از لحظه عقد، مالکیتی متزلزل است با نزدیکی و رابطه زناشویی بین زن و مرد کامل می‌شود.

طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی، وقتی شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، مستحق نصف مهر بوده و نکته مهم و جالب آن است که اگر شوهر بیش از نصف مهریه را قبلاً داده باشد، می‌تواند مازاد بر نصف را پس بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  آیا خرید خانه قولنامه ای قانونی است؟

به همین دلیل، یکی از شرایط نصف‌شدن مهریه، طلاق قبل از نزدیکی است. در این صورت، چون نزدیکی میان زن و مرد رخ نداده است، زن تنها مستحق نصف مهریه خواهد بود و حق دریافت کل مهریه حتی به‌صورت اقساطی را نیز ندارد.

پرداخت نصف مهریه به دلیل بذل تمام مدت در عقد موقت

یکی دیگر از موارد پرداخت نصف مهریه بر اساس ماده ۱۰۹۷ قانون مدنی در عقد موقت است.

طبق این ماده در نکاح منقطع (ازدواج موقت) هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد، باید نصف مهر را بدهد.

بر اساس این ماده، اگر مرد در عقد موقت یا صیغه قبل از وقوع رابطه زناشویی تمام مدت صیغه را به زن ببخشد یا بذل مدت کند، باید نصف مهریه را به زن بدهد.

پرداخت نصف مهریه به دلیل بذل تمام مدت در عقد موقت

پرداخت نصف مهریه به دلیل فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد

طبق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، هر زمان عقد نکاح قبل از نزدیکی به دلیلی فسخ شود، زن حق مهر ندارد؛ مگر درصورتی‌که موجب فسخ، عنن (بیماری جنسی مردانه) باشد که در این صورت، با وجود فسخ نکاح، زن مستحق نصف مهر است.

براین‌اساس، اگر زن قبل از رابطه زناشویی از ناتوانی جنسی مرد (عنن) آگاه شود، می‌تواند اقدام به فسخ نکاح کند و در این شرایط حق دریافت نصف مهر را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…