قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات مهم حقوقی مسائل مربوط به سهم‌الارث هر یک از افراد است. از جمله سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا قانون جدید پیرامون تقسیم ارث بین فرزندان وجود دارد؟
تقسیم ارث بین فرزندان

تقسیم ارث بین فرزندان از جمله مواردی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. فرزندان متوفی، ممکن است همگی دختر یا همگی پسر باشند؛ همان‌طور که ممکن است هم دختر و هم پسر باشند که اصولاً سهم‌الارث پسران دوبرابر دختران است. حالا ما در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا قانون جدیدی برای سهم‌الارث فرزندان به تصویب رسیده است یا خیر؟

تقسیم ارث بین فرزندان

افرادی که طبق قانون مدنی از متوفی ارث می‌برند شامل دو گروه می‌شوند: خویشاوندان نسبی (اقوامی که با متوفی رابطه خونی یا نسبی دارند از قبیل پدر و مادر و فرزندان متوفی) و نیز خویشاوندان سببی (خویشاوندانی که از طریق پیوند زوجیت با متوفی رابطه دارند مثل شوهر و زن متوفی)

البته زن و شوهر متوفی درهرحال از متوفی ارث برده و این مورد دارای شرایط خاصی است که در قانون مدنی به آن اشاره شده است.

طبق مواد قانون مدنی افرادی که می‌توانند از متوفی ارث ببرند، در سه‌طبقه جداگانه دسته‌بندی شده‌اند که در صورت وجود هر خویشاوندی در طبقه نزدیک‌تر، اشخاصی که در طبقات بعدی هستند از بردن ارث محروم می‌شوند.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

یکی از مهم‌ترین وراثی که در طبقه اول هستند، پدر و مادر به همراه اولاد یا فرزندان متوفی هستند که در صورت زنده‌بودن، از متوفی ارث می‌برند.

حالا همان‌طور که در بالا ذکر کردیم گاهی این سؤال مطرح می‌شود که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چیست و آیا قانون جدیدی برای تقسیم ارث بین فرزندان تصویب شده است که فرمول تقسیم ارث بین فرزندان را تغییر داده باشد؟

در جواب این سؤال باید بگوییم، تا زمان حاضر قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان تصویب نشده و قانون قابل‌اجرا در خصوص نحوه تقسیم ارث بین فرزندان، همان قانون مدنی است که قبلاً نیز وجود داشته است و هر شایعه‌ای در مورد قانون جدید در این مورد بی‌اساس است؛ بنابراین طبق قانون قدیم پسر دوبرابر دختر ارث می‌برد و در حال حاضر این قانون هنوز تغییری نکرده است.

مطلب پیشنهادی:  در این طلاق‌ها مهریه پرداخت نمی‌شود

از جمله مهم‌ترین شرایط ارث‌بردن نوه از پدربزرگ و مادربزرگ، این شرط بوده که فرزند مستقیم پدربزرگ یا مادربزرگ، باید از قبل فوت کرده باشد و در زمان فوت والدین نباید زنده باشد. میزان ارث نوه از ترکه اجداد خود نیز بر اساس سهم‌الارث پدر یا مادر او تعیین می‌شود؛ بنابراین سهم نوه پسری از ارثیه اجداد، دوبرابر سهم نوه دختری خواهد بود.

نکته مهمی که در خصوص تقسیم ارث بین فرزندان وجود دارد، آن است که فرزندان متوفی باید جزو فرزندان مشروع متوفی باشند؛ زیرا طبق قانون، نامشروع بودن فرزند باعث محروم شدن وی از ارث می‌شود.

تقسیم ارث

در قانون تقسیم ارث بین فرزندان سهم‌الارث فرزندان باتوجه‌به اینکه فرزندان متوفی شامل پسران، دختران یا هر دوی آن‌ها باشد، متفاوت است. علاوه بر این تقسیم ارث بین فرزندان باتوجه‌به تعداد فرزندان متفاوت خواهد شد که برای احتراز از ایجاد اختلاف در تقسیم ارث، می‌توان طبق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، به‌صورت دقیقی انحصاروراثت را انجام داد.

طبق ماده ۹۰۷ قانون مدنی، متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان به این شرح است: «اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند نفر اولاد داشته باشد، ترکه به طریق ذیل تقسیم می‌شود: ‌اگر فرزند منحصر به یکی باشد، خواه پسر، خواه دختر، تمام ترکه به او می‌رسد . ‌اگر اولاد متعدد باشند، ولی تمام پسر یا تمام دختر، ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود . ‌اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر و بعضی دختر، پسر دوبرابر دختر می‌برد».

یک نظر

  1. ناشناس

    16 بهمن 1402 در 8:56 ب.ظ

    چرا نظرها چاپ نمیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …