شرایط تقسیم ارث زوجین در شرایط مختلف

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات پرچالش بین هر خانواده‌ای موضوع ارث است که در قانون مدنی ایران به نکات مهم آن اشاره شده است. یکی از این نکات که همه باید از آن اطلاع داشته باشند تقسیم ارث زوجین از یک‌دیگر است.
شرایط تقسیم ارث زوجین

تقسیم ارث زوجین یکی از موضوعات مهمی است که آگاهی از آن برای همه افراد لازم است و همچنین پیرامون آن سؤالات بسیار زیادی پرسیده می‌شود. یکی از آثار حقوقی عقد ازدواج دائم، ارث‌بردن مرد و زن از یکدیگر و نحوه تقسیم ارث بین هر کدام از آن‌ها است. همراه دلتامگ باشید.

شرایط تقسیم ارث زوجین

یکی از شرایط مهم برای تقسیم ارث زوجین آن است که زن و شوهر در عقد و نکاح دائم هم باشند؛ یعنی در ازدواج موقت توارث بین زوجین برقرار نمی‌شود و شرط بعدی در تقسیم ارث زوجین آن است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم بوده و رابطه زوجیت بینشان وجود داشته باشد.

حالا نکته مهمی که باید بدانید آن است که دراین‌رابطه یک استثنا وجود دارد و آن طلاق رجعی است که در ایام عده طلاق رجعی زن و شوهر از هم ارث می‌برند.

زیرا در این طلاق زوجین در حکم زن و شوهر هستند و هنوز رابطه زناشویی به طور کامل قطع نشده و با پشیمانی شوهر از طلاق در ایام عده قرارداد ازدواج (عقد ازدواج) به قوت خودش باقی بوده و انگار که طلاقی اتفاق نیفتاده است به همین علت مرد در ایام عده طلاق رجعی مکلف خواهد بود همسر را در منزل خود بپذیرد و نفقه او را بپردازد.

ارث همسر و شرایط آن

ارث همسر و شرایط آن

یکی از موارد در تقسیم ارث زوجین حالتی است که مرد بیمار است و با زن تصمیم به عقد نکاح دارد. حالا در حالتی که مردی در حال بیماری اقدام به عقد با زنی کند و به دلیل همان بیماری فوت کند، البته زن نیز از آن بیماری اطلاع داشته باشد و قبل از ازدواج با زن فوت نماید زن از او ارث نخواهد برد.

همان‌طور که گفته شد شرط ارث‌بردن زن و مرد از یکدیگر وجود رابطه زوجیت و عقد نکاح در هنگام فوت بین آن دو است.

مطلب پیشنهادی:  شرایط ارث بردن زنان بعد طلاق از همسر سابق خود

وقوع هر نوع طلاقی بین زن و شوهر به‌غیراز طلاق رجعی باعث می‌شود آن‌ها از یکدیگر ارث نبرده مگر در طلاق رجعی که در ایام عده، زن و مرد از هم ارث می‌برند.

میزان سهم‌الارث زوجین از یکدیگر

میزان سهم‌الارث زوجین از یکدیگر

در میزان تقسیم ارث زوجین تفاوت‌هایی وجود داشته و همچنین وجود یا عدم وجود فرزندان در میزان سهم‌الارث هر کدام از زن و مرد تأثیر بسزایی دارد و چنانچه مرد دارای همسران متعددی باشد نیز در میزان سهم‌الارث زن یا زنان، تغییراتی ایجاد می‌شود.

  • اگر زن فوت کند و دارای فرزند یا فرزندانی نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث برده  و اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد شد؛ اما اگر زن فوت کند و دارای فرزند یا نوه باشد (زیرا نوح نیز در صورت نبود اولیای خود جانشین آن‌ها محسوب شده و مانند آن‌ها ارث می‌برد) شوهر یک‌چهارم اموال زن را به ارث برده و بقیه به فرزندان می‌رسد.
  • اگر شوهر فوت کرده و اولاد نداشته باشد زن یک‌چهارم اموال شوهر را به ارث می‌برد، اما اگر شوهر دارای فرزند یا نوه باشد زن یک‌هشتم اموال شوهر را به ارث برده و اگر زن بعد از فوت همسر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، سهم‌الارث زن به وارثان وی تعلق خواهد گرفت.
  • در تقسیم ارث زوجین اگر مرد دارای دو یا چند همسر باشد، سهم‌الارث زن؛ یعنی یک‌هشتم بین همسران به طور مساوی تقسیم خواهد شد؛ البته این موضوع در صورتی است که همسران در عقد دایمی باشند و در هنگام فوت مرد نیز رابطه زوجیت و عقد دایم برقرار بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…