تقسیم ارث پول نقد بین وراث چه شرایطی دارد؟

1
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقسیم اموال و دارایی‌های باقی‌مانده از متوفی بین وراث همیشه جزو پرچالش‌ترین و مشکلاتی است که معمولا بین خانواده‌ها وجود دارد.
تقسیم ارث پول نقد

تقسیم ارث متوفی دارای قوانین و مقررات خاصی است که در قانون مدنی بیان شده است. یکی از موضوعات مهم در زمینه تقسیم سهم‌الارث، نحوه تقسیم ارث پول نقد بین وراث و موجودی حساب بانکی شخص فوت شده است. همراه دلتامگ باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

تقسیم ارث پول نقد

در ادامه به چند موضوع مهم پرداخته و شما به جواب تمام سؤالات خودتان در این مطلب می‌رسید.

موجودی حساب بانکی متوفی چگونه بین همسر و فرزندان تقسیم می‌شود؟

بعد از اینکه شخصی از دنیا می‌رود، حساب بانکی او هم مسدود شده و از زمان فوت او تا زمان انجام کارهای قانونی هر برداشتی از حساب شخص فوت شده غیرقانونی است. زمانی که یک نفر فوت می‌کند، تمامی اموال و دارایی‌هایی که در طول حیات به دست آورده است، به وراث وی تعلق خواهد گرفت که حساب بانکی هم جزو این دارایی‌ها به‌حساب می‌آید.

اما برای اینکه دارایی‌های شخص فوت شده در بین وراث وی تقسیم شود لازم است تا یک‌سری مراحل قانونی طی شده که مهم‌ترین آن‌ها گرفتن گواهی حصر وراثت است.

اگر وراث شخص فوت شده از تمام حساب‌های بانکی وی اطلاع نداشته باشد، با درخواست دادگاه از بانک مرکزی جهت اطلاع از حساب‌های موجود استعلام می‌گیرد. بانک مرکزی در پاسخ به این استعلام جواب خواهد داد که شخص فوت شده در چه بانک‌هایی دارای حساب است.

آیا مالیات‌برارث به‌حساب شخص فوت شده تعلق خواهد گرفت؟

آیا مالیات‌برارث به‌حساب شخص فوت شده تعلق خواهد گرفت؟

به‌حساب بانکی شخص فوت شده هم مالیات‌برارث تعلق‌گرفته و بر اساس درصدی که در قانون مشخص شده است مالیت از حساب شخص فوت شده دریافت خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  سند تک‌برگ چیست و چگونه دریافت می‌شود؟

اگر ارث به طبقات اول رسیده باشد، 3 درصد مالیات باید از موجودی شخص فوت شده در حساب بانکی‌اش کسر شود. اگر ارث به طبقه دوم وراث رسیده باشد، ۶ درصد و اگر به طبقه سوم از وراث رسیده باشد، ۱۲ درصد مالیات اخذ خواهد شد.

برداشت پول از حساب شخص فوت شده قبل از انحصاروراثت جرم است؟

طبق قانون، در مورد تقسیم ارث پول نقد باید بگوییم که برداشت هر وجه بدون به‌همراه‌داشتن گواهی انحصاروراثت از حساب بانکی شخص فوت شده جرم بوده و در شرایطی که این اتفاق رخ دهد علاوه بر اینکه جنبه عمومی دارد، دیگر وراث و طلبکاران احتمالی هم می‌توانند از برداشت‌کننده وجه از حساب بانکی شخص فوت شده شکایت کنند.

میزان سهم‌الارث وراث از حساب بانکی شخص فوت شده چقدر است؟

میزان سهم‌الارث وراث از حساب بانکی شخص فوت شده چقدر است؟

در تقسیم ارث  پول نقد و حساب بانکی متوفی اگر شخص فوت شده مرد باشد و فرزندی هم نداشته باشد، یک‌چهارم از موجودی حساب بانکی وی به همسر او تعلق می‌گیرد.

اگر شخص فوت شده دارای فرزند باشد، سهم همسر او یک‌هشتم است و مابقی اموال در بین فرزندان تقسیم خواهد شد. طبق قانون سهم‌الارث پسر، دوبرابر سهم‌الارث دختر است. همچنین اگر پدر و مادر شخص فوت شده هم در قید حیات باشند، یک‌ششم از موجودی حساب بانکی شخص فوت شده به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

یک نظر

  1. ناشناس

    14 بهمن 1402 در 6:09 ق.ظ

    سپاس.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…