روستای چوبی نیشابور، جاذبه‌ای متفاوت که ایرانی‌ها از آن بی‌خبرند!

2
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نیشابور یکی از کهن‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های بسیاری هم دارد. آرامگاه عطار، آرامگاه عمر خیام و حتی مقبره استاد بزرگ نقاشی ایران یعنی کمال‌الملک نیز در این شهر است؛ اما این شهر یک جاذبه منحصر‌به‌فرد و استثنایی هم دارد که کمتر کسی از آن باخبر است!
روستای چوبی نیشابور

روستای چوبی نیشابور یکی از زیباترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های شهر نیشابور است که حتی در بین مردم این شهر هم خیلی‌ها از آن بی‌خبرند. همراه دلتامگ با این جاذبه زیبا بیشتر آشنا شوید.

داستان روستای چوبی نیشابور از کجا شروع شد؟

حتما برای شما هم تابه‌حال پیش آمده که فرزندتان از شما چیزی بخواهد و آن چیز وجود خارجی نداشته باشد! در این صورت چه کاری انجام می‌دهید؟ چه ایده‌ای برای آرام کردن فرزندتان به ذهن شما خواهد رسید؟ اینجا دقیقا شروع داستان دهکده چوبی نیشابور است.

ایده ساخت این دهکده را شخصی به نام آقای مجتهدی مطرح کرد آن‌هم زمانی که می‌خواست یک محوطه بازی متفاوت برای فرزندش خلق کند. پس در حالی که همه با او مخالفت می‌کردند و ایده او را زیر سوال می‌بردند، او با عزمی راسخ تلاش کرد به همه ثابت کند، ذهن ایرانی با هنر و خلاقیت عجین شده است.

داستان روستای چوبی نیشابور از کجا شروع شد؟

روستای چوبی نیشابور چگونه ساخته شد؟

آقای مجتهدی در ابتدا تنها یک آلاچیق چوبی در روستای ملامحمد آقازاده ساخت. سپس به فکرش رسید که این طرح را گسترش دهد پس با چندین تن چوب شروع به ساخت خانه‌های چوبی و حتی یک مسجد چوبی برای دهکده‌اش کرد! او حتی برای این روستای چوبین غذاخوری و امکانات تفریحی هم در نظر گرفت!

در روستای چوبی نیشابور چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

باغ، کتابخانه، موزه، رستوران، مسجد چوبی به همراه دیوار و مناره‌های زیبایش همگی جزو دیدنی‌های این دهکده چوبی هستند. جالب است بدانید که باغ این دهکده سقفی چوبی و مشبک دارد و در آن درختان میوه مختلفی هم کاشته شده است!

کتابخانه آن دوطبقه است و موزه آن با چوب و آینه تزئین شده است. در رستوران چوبی این دهکده که نمای آن در زیباترین شکل ممکن ساخته شده انواع غذاهای سنتی با طعم‌های بی‌نظیر به گردشگران ارائه می‌شود. در نهایت مسجد شگفت‌انگیز این مجموعه که برخلاف سایر مساجد دنیا تنها از چوب ساخته شده است؛ اما ویژگی‌های حیرت‌انگیزی دارد!

مطلب پیشنهادی:  وظایف مدیر ساختمان چیست؟

در روستای چوبی نیشابور چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

ویژگی خاص مسجد چوبی دهکده چیست؟

درست است که مسجد روستای چوبی نیشابور تنها از چوب ساخته شده و هیچ فلزی در ساخت آن به‌کار نرفته است؛ اما این مسجد اولین مقاوم در برابر زلزله در جهان است که حتی توانایی تحمل زلزله 8 ریشتری را هم دارد!

دیوارهای این مسجد دوجداره است و مناره‌های آن به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که وزن آن‌ها در دو طرف ساختمان تقسیم شده است. مساحت مسجد چوبی 200 مترمربع، ارتفاع مناره‌های آن 13 متر و وزن کل این سازه 4 تن است! بر دیوارهای داخلی آن کتیبه‌هایی از قرآن با خطی خوش دیده می‌شود و تناسب رنگ چوب‌های آن نمایی خاص به مسجد بخشیده است.

جالب است بدانید که در محل اتصال مناره‌ها به سقف مسجد دریچه‌ای هم برای تهویه هوا در نظر گرفته شده که  در فصل تابستان سبب خارج‌ شدن هوای گرم و آلوده از فضای مسجد می‌شود و هوای تمیز و خنک را وارد می‌کند.

اقامت در دهکده چوبی نیشابور چگونه است؟

اقامت در دهکده چوبی نیشابور چگونه است؟

اگر قصد بازدید روستای چوبی نیشابور را دارید باید بدانید که این دهکده تنها 24 دقیقه از مرکز شهر نیشابور فاصله دارد و فاصله آن تا مشهد 114 کیلومتر است. اقامت در این دهکده هم امکان‌پذیر است چون در این دهکده چندین سوئیت مدرن اقامتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. آدرس دهکده چوبی نیشابور کاملا راحت و سرراست است. تنها کافی است به 17 کیلومتری نیشابور و به سمت روستای ملامحمد آقازاده بروید. اینجا یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود که در سفر به این شهر نباید دیدن آن را از دست داد.

2 دیدگاه

  1. ضیا

    14 بهمن 1402 در 6:05 ب.ظ

    سلام
    چه اصراری دارید که اسم این مکان را متفاوت با چیزی که هست عنوان کنید؟؟!!! نام اینجا همینطور که در تصاویر می بینید، دهکده چوبی هست نه روستای چوبی! لطفا دقت بفرمایید.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      21 بهمن 1402 در 1:22 ب.ظ

      دوست عزیز در کار ما یه چیزی وجود داره به اسم کلمه کلیدی، ما باید تلاش کنید کلمات پر سرچ رو پیدا کنیم، چیزی که مردم بیشتر میشناسند و با اون سرچ می کنند! وگرنه قصد ما تغییر اسم مکان خاصی نیست به همین دلیل در متن هم به این موضوع اشاره کردیم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…