وراث ارث زن چه کسانی هستند؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با فوت هر فرد اموال و حقوق مالی وی به وراث قانونی وی منتقل می‌شود. قانون میزان سهم‌الارث هر یک از وراث را مشخص کرده است که آگاهی از آن برای هر فردی لازم است.
وراث ارث زن

وراث ارث زن از جمله کسانی هستند که نام آن‌ها در قانون مدنی ایران ذکر شده است. شرایط تقسیم ارث زن؛ مانند هر فرد فوت شده‌ای که اموالی از  او برجا بماند است و طبق رابطه خویشاوندی با وی انجام می‌گیرد و در کنار همه این طبقات همسر وی نیز جزو وراث است. همراه دلتامگ باشید.

تقسیم ارثیه زن

دررابطه‌با تقسیم ارثیه و همچنین وراث ارث زن باید گفت که اگر زن فوت شده دارای فرزند نباشد، همسر وی صاحب نصف اموال وی شده و مابقی اگر در طبقه اول پدر و مادر زن باشند به نسبت یک‌سوم باقی‌مانده سهم مادر و دو سوم سهم پدرش خواهد شد.

اگر زن دارای فرزند باشد، شوهر یک‌چهارم اموال زن را به ارث می‌برد و مابقی بین وراث به نسبت مردان دوبرابر زنان ارث خواهد رسید. اگر وراث زن فقط یک نفر یعنی شوهر یا فقط پدر یا مادر و یکی از اولاد وی باشد تمام ارث به آن یک نفر خواهد رسید.

یکی از تصورات غلطی که در بین عرف جامعه وجود دارد آن است که در صورت فوت زن، وراث به مساوی از وی ارث خواهند برد که در قانون هرگز این قانون وجود ندارد.

تقسیم ارثیه زن

طبقات سه‌گانه وراث زن؛ مانند هر متوفای دیگری خواهد بود و سهم هر وارث باتوجه‌به نسبتش با متوفی و جایگاه خود در جدول تقسیم ارث مشخص شده و همسر زن در کنار تمام طبقات شامل ارث خواهد شد و اگر در هر طبقه فردی وجود نداشته باشد، به طبقه بعدی منتقل می‌شود.

حالا نکته مهمی که باید بدانید آن است که طلا و زیورآلات زن اگر در تملک و اختیار وی باشد به همان نسبت تعیین شده دیگر اموال بین وراث تقسیم می‌شود؛ اما اگر همسر آن‌ها را به‌صورت امانت به وی داده باشد متعلق به او خواهد بود و تقسیمی در مورد آنها انجام نخواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی:  الزام به اخذ گواهی پایان کار

بنابراین، دررابطه‌با طلای مادر باید بگوییم که این طلاها اگر برای خود زن باشد به نسبت سایر اموال بین فرزندان و سایر وراث تقسیم می‌شود و فرزند دختر مالک تمام طلاهای مادر نمی‌شود. البته اگر این طلاها را شوهر زن به وی به‌صورت امانت داده باشد، باید به مرد برگردانده شود و جزو ماترک زن نیست.

وراث ارث زن

در مورد ارث‌بری  زوجین باید بگوییم که زن و مرد در ازدواج موقت از یکدیگر ارثی نمی‌برند همچنین اگر بین آن‌ها طلاق ایجاد گردد تنها تا زمان باقی‌مانده عده جزو وراث همدیگر خواهند بود و بعد از پایان عده دیگر از اموال همدیگر ارثی نخواهند برد.

ارث زن

طبق قانون وصیت ارث هر متوفایی فقط در مورد یک‌سوم از اموال خود مجاز است و همچنین اگر متوفی در زمان حیات یکی از وراث را از ارث محروم کند، این امر در تقسیم ارث لحاظ نخواهد شد.

طبق قانون هر کسی در زمان حیات اختیار اموال خود را داشته و می‌تواند اموال را به هر کسی که می‌خواهد انتقال دهد به‌شرط آن که این کار به‌صورت قانونی انجام شود؛ اما اختیار اموال متوفی تا زمانی که تقسیم قانونی و انحصار ورثه انجام نگرفته با قانون است و باید این تقسیم طبق قوانین و به عدالت صورت گیرد و هر ورثه‌ای که در تقسیم سهمش نادیده گرفته شود حق ابطال و برهم‌زدن تقسیم را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…