ارث طلای مادر برای فرزند دختر است یا پسر؟

12
48
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات حقوقی بسیار مهم که چالش‌برانگیز است، موضوع تقسیم ارث بوده که افراد پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌پرسند. در قانون نحوه تقسیم ارث بیان شده است که طبق آن افراد از متوفی ارث می‌برند.
طلای مادر

تقسیم ارث طلای مادر از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌شود و همیشه برای افراد سؤال است که طلاهای مادر بعد از فوت برای دختر خانواده است یا پسر؟ همراه دلتامگ باشید تا با هم به این سؤال پاسخ دهیم.

طبقات ارث

تقسیم ارث مادر با افراد دیگر تفاوتی ندارد و طبق طبقات ارث انجام می‌شود؛ بنابراین طبق همین قانون وراث در سه‌طبقه تقسیم می‌شوند که به ترتیب اولویت طبقه اول از طبقات دیگر بالاتر بوده و درصورتی‌که افراد این طبقه حضور داشته باشند، دیگر طبقات ارث نمی‌برند.

  • طبق قانون مدنی در طبقه اول پدر، مادر، فرزند و نوه قرار دارند.
  • در طبقه دوم پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آن‌ها حضور دارند.
  • و در نهایت طبقه سوم شامل خاله، عمه، عمو، دایی و فرزندان آن‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است هر طبقه به دو درجه تقسیم شده که اولویت درجه اول بالاتر است. به‌عنوان‌مثال اگر هیچ وارثی در طبقه اول حضور نداشته باشد و در طبقه دوم خواهر و برادر و فرزندان آن‌ها باشند، دیگر فرزندان آن‌ها ارث نمی‌برند.

بر همین اساس سهم‌الارث طبقه اول‌، سهم‌الارث طبقه دوم و سهم‌الارث طبقه سوم برحسب قانون مشخص خواهد شد.

طبقات ارث

تقسیم ارث طلای مادر بین فرزندان طبق عرف جامعه

همان‌طور که گفتین معمولا نسبت به ارث طلای مادر اختلاف پیش می‌آید. طلا معمولاً شکل زینتی دارد و این موضوع برای خانم‌ها بسیار مهم است و از این وسیله زینتی استفاده می‌کنند. البته لزوماً طلاهای به‌جامانده از مادر خانواده نیست و ممکن است این اموال برجای‌مانده برای آقایان خانواده بوده باشد.

طبق عرف جامعه وقتی خانمی فوت کند و طلا جزو ماترک (اموال به‌جامانده از متوفی) از وی باشد بین خواهر، مادر و دختر ایشان تقسیم می‌شود. یعنی اگر متوفی دختر باشد به مادر و خواهرش، اگر متوفی مادر باشد به دخترانش ارث می‌رسد. این موردی است که در عرف رعایت می‌شود و بحثی سر آن پیش نمی‌آید.

تقسیم ارث طلای مادر طبق قانون

اما موضوع طلای مادر طبق قانون متفاوت است. طلاهای متوفی (طلای مادر) جزو اموالی است که باید در آن تقسیم به‌صورت قانونی انجام شود. در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال نداشته و مانند سایر اموال برجامانده تقسیم می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  رعایت این نکات هنگام تمدید قرارداد اجاره ضروری است

طلای مربوط به متوفی؛ مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید. اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه‌گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

زمانی که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نمی‌رسد. همچنین اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، ارث به سایر درجات نمی‌رسد. اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او باوجوداینکه جزو خویشاوندان سببی است قطعاً در کنار سایر طبقات از طلاهای متوفی ارث خواهد برد.

بنابراین، طلای مادر مانند بقیه اموال بین تمام وراث اعم از دختر، پسر و همسر متوفی تقسیم می‌شود.

تقسیم ارث طلای مادر طبق قانون

نحوه تقسیم ارث از مادر

حالا از جمله نکات مهم در تقسیم ارث مادر نحوه تقسیم آن است. بعد از طی مراحل انحصاروراثت، ورثه می‌توانند اموال باقی‌مانده متوفی را میان خود تقسیم کنند. نکته قابل‌توجه در خصوص تقسیم ارث مادر این است که انحصاروراثت مادر و تقسیم ارث باقی‌مانده از او هیچ‌گونه تفاوتی با تقسیم ارث سایر افراد نداشته و افراد باید همان مراحل را طب کنند.

این تصور نیز که بعد از فوت مادر خانواده، تقسیم ارث فرزندان دختر و پسر به‌صورت مساوی انجام می‌شود کاملاً اشتباه بوده و درهرصورت اگر مادر یا پدری فوت کنند، پسر خانواده دوبرابر دختر آن خانواده ارث می‌برد.

بنابراین، چنانچه مادری فوت نماید و فرزند دختر و پسر داشته باشد، میزان سهم‌الارث او برای فرزندان دختر و پسر یکسان نخواهد بود.

12 دیدگاه

  1. ناشناس

    14 آبان 1402 در 10:26 ق.ظ

    این قانون کاملا ناعادلانه س یک مادر رو ممکنه تمام عمرش از پسراش خیری ندیده بجز اذیت و آزار و در زمان پیری و بیماری این دختراش بودن که بهش رسیدن و پسر و عروسیش اونو از خونه بیرون انداخته باشن اون وقت بعد فوتش طلا وداراییش به پسر و عروس بی وجدان برسه این آخر بی عدالتیه و اصلا منصفانه نیست وقانونی پوسیده س آخه خیر پسرا چیه که دنیا برعکسه وهمه حقوقشون دو برابر

    پاسخ

  2. بهار

    14 آبان 1402 در 4:03 ب.ظ

    ارث مادر یا پدر هیچ فرقی نمیکند این بسته به عاطفه مادر و پدر است که بین فرزندان مساوی تقسیم شود.انسان .انسان است.بچه با بچه فرقی ندارد پس تقسیم ارث فقط باید بر طبق عاطفه مادروپدر و فرزندی مساوی تقسیم شود..

    پاسخ

  3. رقیه

    14 آبان 1402 در 7:14 ب.ظ

    اونوقت چرا وقتی دختر به پدرومادرخودش بیشتر از پسر میرسه چرا؟؟؟؟

    پاسخ

  4. ناشناس

    14 آبان 1402 در 9:21 ب.ظ

    سلام ما ۵ فرزند ۳ دختر و ۲ پسر هستیم دختران زود ازدواج کرده و پسران همچنان با سن ۵۲ و ۴۵ سال از هزینه خانه پدری که فوت شده استفاده می کنند باز هم تقسیم ارث همینطور است؟!

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      15 آبان 1402 در 11:16 ق.ظ

      بله در هر شرایطی ارث طبق قانون مدنی به همین ترتیب تقسیم می‌شود.

      پاسخ

    • هاله

      17 آبان 1402 در 3:41 ق.ظ

      سلام طبق رسوم و اجبارا مادرم یک زنجیر و پلاک در دوران نامزدی به مادر شوهرم داد درحالی که طبق رسم، خانواده همسرم باید هم وزنش به من هم طلا میدادن اما ندادن
      وقتی مادرشوهرم تو بیمارستان بستری بود مجبور شد اون پلاک و زنجیر که گردنش رود رو باز کنه و به من داد
      و بعدش هم فوت کرد الان دختراش میگن باید طلا رو با ما بدی و از من ناراحتن درحالی که من دلم اصلا راضی نیست باید چکار کنم؟دوتا پسر و ۳تا دختر هستن

      پاسخ

  5. دختر

    14 آبان 1402 در 9:35 ب.ظ

    چرا باید تقسیم ارث مساوی نباشد دختری که خیلی بیشتر از پسر خانواده زحمت پدر یا مادر را میکشه وخیلی بیشتر نسبت به پدر ومادر احساس مسیولیت داره باید خیلی کمتر ا ز دارایی به جا مانده از پدر ومادر بهره ببرن

    پاسخ

  6. مانیا

    15 آبان 1402 در 1:33 ب.ظ

    چرا باید بین دختروپسر فرق گذاشته شود درصورتی که غمخوار پدرومادردختر هست مگه خون پسر رنگین تره؟ چرا مثل زنده به گور کردن دخترا داره با ما رفتار میشه

    پاسخ

  7. مجتبی

    15 آبان 1402 در 2:44 ب.ظ

    دختر وقتی تونست از عهده خرج مخارج خونه کار و زندگی ماشین نففه مهریه بر بیاد اونوقت میتونه طلب حق الارث مساوی بکنه

    پاسخ

    • س

      17 آبان 1402 در 1:46 ب.ظ

      ماشالا به امثال شما اقایون که همش مهریه و کار کردنتونو میزنین تو سر جامعه، هر چی ام ارث بدن باز حریصین دختری که مجرده یا حتی متاهله و شوهرش بهش خرج نمیده باید مساوی سهم داشته باشه خداروشکر الان خیلیا عاقل و منطقی شدن و برای خانومها سهم مناسبی در نظر میگیرن دور و اطرافم زیاد دیدم اونی هم که نمیده عاقبت تو زندگیش حق مردم میشینه رو گلوش و نمیتونه حق مردم و بخوره اونم حق زن که ضعیف تره

      پاسخ

  8. فتحی

    15 آبان 1402 در 10:50 ب.ظ

    سلام،پدر مافوت کرده و یک ساختمان مسکونی داشت که طبق عرف بین همه تقسیم شد، بین خودمان یه صورتجلسه دستی نوشتیم که از سهم ساختمان مادر نصفش به برادری که مادر بااو زندگی میکنه و نصف دیگه بین بقیه بچه ها تقسبم بشه،و مابقی اموال واسه برادری که با مادر زندگی میکنه،الان بین ما اختلاف ایجاد شده،آبا میتونیم بقیه سهم مادر رو از برادرمان طلب کنیم؟با توجه به صورتجلسه،،ممنون

    پاسخ

  9. عزیزم دنیا همینجور نمیمونه

    17 آبان 1402 در 1:49 ب.ظ

    جالبه وسط متن نوشته شده طلای مادر به دختر میرسه دقیقا موافقم با نظرات که دخترها بیشتر به مادر پدر میرسن، دختری که مجرده یا حتی متاهله و شوهرش بهش خرج نمیده باید مساوی سهم داشته باشه خداروشکر الان خیلیا عاقل و منطقی شدن و برای خانومها سهم مناسبی در نظر میگیرن دور و اطرافم زیاد دیدم اونی هم که حق طرفشو مخصوصا خواهرش باشه یا هرکس رو نمیده کارماشو تو رندگیش خواهد دید دایی من خونه مادر رو فروخت حق مادر من و نداد اخرشم با حقارت از دنیا رفت بدون اینکه حتی یه چوب جارو به خواهرش ببخشه و خواهرش تو سختی و اجاره نشینی بود قانون مام مشخصه که عدالتی توش نیست خصوصا تبعیض جنسیتی بیداد میکنه و همیشه م همین بوده مگه مردم خودشون حواسشون به حق و ناحق باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…