مقررات جالب ازدواج با افراد خارجی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عقد ازدواج که یکی از مهم‌ترنی عقود در قانون مدنی ایران است دارای شرایط و مقرراتی است حالا اگر عقد نکاح با یکی از اتباع بیگانه باشد شرایط خاص‌تری برای آن در نظر گرفته شده است.
مقررات جالب ازدواج با افراد خارجی

همان‌طور که بیان کردیم ازدواج با افراد خارجی دارای شرایط خاصی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند در غیر این صورت ازدواجشان ممنوع است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با این شرایط آشنا کنیم.

قانون ازدواج با افراد خارجی

این که چه افرادی دارای تابعیت ایرانی هستند و در واقع ایرانی محسوب می‌شوند در ماده ۹۷۶ قانون مدنی بیان شده است. طبق این ماده در قانون مدنی افرادی که در داخل ایران متولد شده، افرادی که پرد آن‌ها تابعیت ایرانی دارد و موارد دیگر به‌عنوان اشخاص واجد شرایط دارای تابعیت ایرانی شناخته می‌شوند.

همچنین درصورتی‌که یک زن خارجی با مرد ایرانی عقد ازدواج داشته باشد، زن به دلیل عقد نکاح می‌تواند تابعیت شوهر خود که همان ایرانی است را به دست آورد. علاوه بر این که هر شخصی با تابعیت خارجی که برای ایرانی شدن درخواست داده و به‌تبع آن نیز تابعیت ایران را کسب کرده است قانوناً ایرانی محسوب می‌شود.

ازدواج با افراد خارجی

در واقع باید گفت که تمام  افرادی که طبق قانون مدنی، تابعیت ایرانی دارند، عقد ازدواج آن‌ها نیز بر اساس مقررات احوال شخصیه، تابع مقررات داخلی است. حال باتوجه‌به شناسایی‌کردن اشخاص ایرانی مطابق با قانون، لازم است که به بررسی شرایط عقد ازدواج با اتباع بیگانه پرداخته شود که از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ازدواج همان‌طور که می‌دانید یک عقد است که در این صورت تابع مقررات عقود و قراردادها بشمار می‌رود. ازاین‌حیث زن و مردی که قصد نکاح را هم را دارند، باید از اهلیت قانونی برخوردار بوده و دارای اهلیتی مثل عقل، بلوغ و رشد باشند.
  • برای ازدواج با افراد خارجی هر دو طرف باید برای اجراکردن عقد ازدواج، قصد و رضایت داشته باشند. در این صورت اگر ثابت شود که یکی از زوجین با اکراه و اجبار برای ازدواج اقدام نموده، عقد آن‌ها باطل خواهد بود.
  • یکی از نکات مهم در ازدواج با افراد خارجی این نکته است که موانع نکاح در ازدواج با اتباع بیگانه وجود نداشته باشد. موانعی مانند ازدواج با اقارب و همچنین ازدواج در زمان عده فوت یا طلاق باید در ازدواج با تبعه خارجی، بررسی شوند. همچنین ازدواج با تبعه بیگانه نباید در حالت احرام باشد؛ بنابراین این موارد که در ازدواج دو فرد ایرانی باید وجود داشته باشد باید در ازدواج با افراد خارجی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
  • اگر عقد ازدواج بین مرد خارجی و زن ایرانی باشد، ضروری است که از دولت، اجازه دریافت شو. البته کسب اجازه قانونی از دولت برای ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی موضوعیت ندارد. زیرا طبق شرع اسلام ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی وجود نداشته مگر در شرایط خاص.
مطلب پیشنهادی:  آیا گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان جرم است؟

عقد ازدواج بین مرد خارجی و زن ایرانی

  • درصورتی‌که عقد ازدواج بین زن ایرانی و مرد خارجی باشد، مرد باید دین اسلام داشته باشد. به بیان دیگر امکان عقد نکاح بین زن مسلمان و مرد غیرمسلمان وجود نداشته و این موضوع مخالف با احکام شرعی عقد ازدواج است.
  • گرفتن اجازه از پدر یا ولی قهری دختر درصورتی‌که او باکره باشد. در واقع اگر زن ایرانی باکره باشد و بخواهد با مرد تبعه خارجی ازدواج کند، باید اجازه پدر یا ولی قهری زن در این زمینه وجود داشته باشد.
  • در صورت ازدواج بین مرد ایرانی و زن خارجی، شرط دیگری که برای نکاح با اتباع بیگانه وجود دارد، این است که زن مشرک نباشد. کافر بودن زن بیگانه باعث ممنوعیت ازدواج با مرد تبعه ایرانی می‌شود. البته بر اساس احکام فقهی، مرد ایرانی امکان عقد ازدواج موقت با زنی که دارای دین مسیحی یا یهودی باشد را دارد ولی نمی‌تواند عقد دائم در این شرایط به وقوع بپیوندد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…