این آمفی‌تئاتر، بزرگ‌ترین قتلگاه بشریت بوده است!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بزرگ‌ترین قتلگاه بشریت، جایی که هیچ‌کس از آن زنده بیرون نمی‌آمده! قتلگاهی که در آن میلیون‌ها انسان در حین مبارزه و دست و پا زدن برای بقا کشته شده‌اند! فکر می‌کنید این بزرگ‌ترین تماشاخانه دنیا چرا در طول تاریخ تا این حد مشهور شده است؟
کولوسئوم

کولوسئوم یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان است که تنها چند سالی است در این لیست قرار گرفته است؛ اما این بنای باشکوه با آن مهندسی عجیب و بی‌نظیرش در طول تاریخ بسیار بدنام بوده است. همراه دلتامگ با این بنای تاریخی عظیم بیشتر آشنا شوید.

آمفی تئاتر کولوسئوم، بزرگ‌ترین تماشاخانه باستانی دنیا

کولوسئوم رم بنایی است که بانام آمفی‌تئاتر فلاویان نیز شناخته می‌شود. این سازه باستانی عظیم به‌عنوان بزرگ‌ترین تماشاخانه دنیا در دوران رم باستان با ظرفیت 50 هزار تا 80 هزار ساخته شد. امپراتور وسپاسیان، بنیان‌گذار سلسله‌ فلاویان، دستور ساخت این بنا را صادر کرد. ساخت این بنای باشکوه در سال ۷۰ میلادی آغاز شد و در سال ۸۰ میلادی به اتمام رسید.

آمفی تئاتر کولوسئوم، بزرگ‌ترین تماشاخانه باستانی دنیا

حقایق عجیبی درباره کولوسئوم

این بنا دارای 80 ورودی بوده و جمعیتی حدود 50 هزار نفر در آن به تماشای نبرد گلادیاتورها می‌نشستند.

در میانه میدان نبرد 36 در به‌عنوان تله وجود داشته که برای غافلگیر کردن جنگجوها و افزودن جلوه‌های ویژه ساخته شده بودند.

جالب است بدانید که این میدان تنها برای نبرد گلادیاتورها طراحی نشده و در آن حتی حیوانات نیز به جان هم انداخته می‌شدند! برخی مواقع اعدام‌ها نیز در اینجا با رهاسازی حیوانات درنده به سمت فرد محکوم شده انجام می‌شد! در موارد اندکی نیز نمایش‌های درام اینجا برگزار می‌شده است.

قدمت کولوسئوم چقدر است؟

در نبردهای این میدان معمولا از شیر و ببر و پلنگ استفاده می‌شده به همین دلیل نه‌تنها انسان‌های بی‌شماری اینجا کشته شدند؛ بلکه هزاران حیوان وحشی نیز در این میدان سلاخی شدند.

به خاطر استفاده از حیوانات وحشی، جمعیت ببر و شیر و پلنگ در جغرافیای این منطقه به‌شدت کاهش یافته بود.

آخرین نبرد گلادیاتورها در این آمفی‌تئاتر عجیب و خون‌بار به سال 435 میلادی و آخرین شکار حیوان‌ها در آن به سال 523 میلادی برمی‌گردد و تنها دلیل تعطیلی کولوسئوم در آن دوران هزینه بالای نگهداری از گلادیاتورها و حیوانات بوده است!

مطلب پیشنهادی:  معرفی جاذبه های گردشگری توس

گلادیاتورهای زندانی

قدمت کولوسئوم چقدر است؟

این بنای باستانی هجده قرن یعنی چیزی حدود دو هزار سال قدمت دارد و از زمان امپراتوری وسپاسیان تا به امروز سرپا مانده است. این بنا زمانی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز سرگرمی در رم باستان بود به همین دلیل به نمادی برای این شهر تبدیل شد.

نبردهای خونین گلادیاتورها

کولوسئوم در طول تاریخ چند بار مرمت شده است؟

این بنا که در طول تاریخ بارها در اثر زلزله و آتش‌سوزی سوخته است تا پایان قرن پنج نیز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. با گذر زمان این بنا با بلایای طبیعی زیادی مواجه شد؛ اما زلزله‌های سال ۸۴۷ و ۱۲۳۱ میلادی، بیشترین آسیب را به این بنا زدند.

بااین‌حال آخرین باری که این بنا ترمیم شد در سال 1800 میلادی بود. دولت ایتالیا برای بازسازی و مرمت مجدد این بنا برنامه‌های زیادی دارد و می‌خواهد با فناوری پیشرفته بازسازی کولوسئوم را درست مانند زمان باستان انجام دهد.

نبرد گلادیاتورها با حیوانات در کولوسئوم

کولوسئوم کجاست؟

آمفی تئاتر کولوسئوم در شهر در کشور ایتالیا قرار دارد؛ اما نکته جالب اینجاست که این بنای باشکوه باستانی با نمای بیضی مانند خود حالا به یکی از معروف‌ترین میدان‌های رم تبدیل شده که هرساله میزبان میلیون‌ها گردشگر کنجکاو از سراسر دنیا می‌شود. امروزه این بنا را به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان می‌شناسند که بیشتر به‌ خاطر معماری و مهندسی شگفت‌انگیزش شهرت یافته است.

یک نظر

  1. ناشناس

    23 بهمن 1402 در 5:06 ب.ظ

    خیلی خوب است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…