کاخ اردشیر بابکان؛ تجلی شکوه معماری ساسانیان

4
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از میان جاذبه‌های تاریخی ایران چه جاذبه‌هایی را بیشتر می‌شناسید؟ برای دیدن جاذبه‌های تاریخی تنها به معروف‌ترین‌ها بسنده می‌کنید؟ فکر می‌کنید غیر از تخت جمشید کاخ‌های باستانی باشکوه دیگری در کشور وجود ندارد؟ تابه‌حال کاخ اردشیر بابکان را از نزدیک دیده‌اید؟
کاخ اردشیر بابکان

تاریخ ایران سراسر شگفتی و عجایب است. از دوران باستان ایران یادگارهایی به‌جا مانده که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید می‌توانید شکوه و عظمت ایران باستان را به یاد بیاورید. کاخ اردشیر بابکان با تمام ویرانی‌هایش یکی از همین یادگاری‌هایی است که عظمت ایران باستان را برای شما زنده می‌کند. کاخی که شاید آن را بانام آتشکده فیروزآباد نیز بشناسید. همان کاخی که اعراب از روی آن گنبد ساختن برای اماکن مقدس خود را یاد گرفتند! همراه دلتامگ با این کاخ زیبا بیشتر آشنا شوید.

معماری کاخ اردشیر بابکان، باشکوه و زیبا

معماری این کاخ به دوره باستان و حکومت ساسانیان بازمی‌گردد. در ساخت و طراحی این بنا جزئیات دقیق و نقاشی‌های هنری به کار رفته‌ است. کاخ اردشیر از سه بخش اصلی شامل حیاط، دو ایوان و سه تالار کناری تشکیل شده است. از آنجایی که این بنا ساختاری بسیار مستحکم دارد و از مصالح مقاوم در ساخت آن استفاده شده است، توانسته پس از گذشت حدود ۱۸۰۰ سال، همچنان سالم و پابرجا باقی بماند. در سال ۱۳۹۹به دلیل آب‌گرفتگی در اثر سیل بخشی از کاخ تخریب شد؛ اما سایر بخش‌های آن همچنان باقی‌مانده و شاهکاری از هنر و معماری باستانی را به نمایش می‌گذارند.

معماری کاخ اردشیر بابکان، باشکوه و زیبا

بازسازی کاخ اردشیر بابکان در طول تاریخ

این کاخ در طی قرون گذشته بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است؛ اما آخرین بازسازی آن در آبان ماه سال 1402 صورت گرفته و بیش از 190 میلیون تومان هزینه داشته است.

مطلب پیشنهادی:  زیگورات چغازنبیل؛ یادگاری از تمدن 3000 ایلامیان!

بازسازی کاخ اردشیر بابکان در طول تاریخ

مقبره اردشیر بابکان کجاست؟

درست است که کاخ اردشیر بابکان یکی از زیباترین کاخ‌های باستانی ایران است؛ اما این تنها یکی از کاخ‌های سلسله ساسانیان است و آرامگاه اردشیر بابکان در اینجا نیست؛ بلکه مقبره این پادشاه بزرگ ایرانی در کوه حاجی‌آباد و در محوطه باستانی نقش رستم، در کنار آرامگاه داریوش بزرگ قرار گرفته است.

کاخ دو هزارساله اردشیر

کاخ اردشیر بابکان کجاست؟

این کاخ زیبا و باشکوه در 3 کیلومتری شمال شهرستان فیروزآباد واقع شده است. برای دیدن کاخ اردشیر باشد به جاده شیراز جهرم بروید و سپس وارد جاده کوار به فیروزآباد بشوید. قلعه دختر و پارک جنگلی بین‌راهی را که رد کردید تابلویی که شما را به سمت این کاخ هدایت می‌کند، مشاهده خواهید کرد. فاصله کاخ اردشیر بابکان تا شیراز حدود 100 کیلومتر است.

درون کاخ اردشیر بابکان

بهترین زمان سفر به کاخ اردشیر چه موقع است؟

فصل بهار، درست زمانی که شکوفه‌های بهارنارنج با زیبایی خود این مکان را تبدیل به یک بهشت گمشده می‌کنند، بهترین زمان سفر و دیدن کاخ اردشیر بابکان است؛ اما در این فصل شاید اینجا خیلی شلوغ باشد. اگر دلتان می‌خواهد با خیال راحت به بازدید از این کاخ کهن و باستانی بپردازید فصل زمستان می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

4 دیدگاه

  1. Mjd

    25 دی 1402 در 5:29 ب.ظ

    متاسفانه تاریخ ایران به شدت مورد کم لطفی قرارگرفته و هیچکس دلش به حال تمدن دیرینه کشورمون نمیسوزه. من چندین بار داخل این کاخ رفتم و هر دفعه تاسف خوردم که چرا هیچ حراست و نگهداری خاصی از این گنج های غیر قابل انتقال به موزه های اروپایی انجام نمیشه. خیلی از کشورها آرزوی داشتن این گنج ها رو دارن. ولی ما که داریم قدرشونو نمیدونیم

    پاسخ

    • محقق تاریخ

      2 بهمن 1402 در 7:37 ق.ظ

      در ۱۸۰۰ سال پیش هنوز حکومت اردشیر بابکان ساسانی تشکیل نشده بود

      پاسخ

  2. ناشناس

    26 دی 1402 در 8:48 ب.ظ

    هر ساله بافرزندانم به کاخ میروم با افتخار به اجدادم وشکوه وفکر آنان نظاره میکنم و امید به زندگی و ساختن ایران آباد رابه فرزندانم یادآوری میکنم هرچند که کم لطفی مسئولین در ذهنم هویداست ولی چاره ای نیست خدای خود حافظ فرهنگ و تمدن ایران است .

    پاسخ

  3. محقق تاریخ

    2 بهمن 1402 در 7:36 ق.ظ

    در ۱۸۰۰ سال پیش هنوز حکومت ساسانیان شکل نگرفته بود و پارتیان ترکمن سکائی حکومت می کردند حال این بنا چطور برای اردشیر بابکان می شمارید ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…