کشفی عجیب در نقش رستم که هیچ‌کس از آن خبر نداشت! + ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقش رستم یکی از عجیب‌ترین و پر رمز و رازترین اثار تاریخی کشور است که در فاصله 6 کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. کشف عجیبی که به تازگی در این اثر تاریخی با ارزش رخ داده، در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

نقش رستم مجموعه باستانی عظیم و باشکوهی است که یادگاری‌هایی از دوران حکومت ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جا داده است. با وجود اینکه محققان سال‌ها بر روی این مجموعه تحقیق و کاوش کرده‌اند؛ اما ظاهرا این سایت باستانی تمام اسرار خود را برای ما فاش نکرده است. همراه دلتامگ با این مجموعه باشکوه بیشتر آشنا شوید.

نقش رستم کجاست؟

این مجموعه و سایت باستانی با عظمت که جایگاه بسیاری از یادگاری‌های دوارن‌های گذشت و باشکوه کشورمان است، در شهرستان زنگی آباد و در 6 کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. شهرستان مرودشت در نزدیکی و در جنوب این مجموعه قرار گرفته است.

این مجموعه در امتداد کوهی به نام حسین ساخته شده است. جالب است بدانید وقتی بر سکوی تخت جمشید می‌ایستید حسین کوه از فاصله دور با سه صخره عظیمش قابل مشاهده است. به همین دلیل در گذشته به آن سه گنبدان می‌گفتند. مردم بومی منطقه به این کوه حاجی‌آباد، کوه استخر یا کوه نِفِشت هم می‌گویند.

نگاره های نقش رستم

علت نامگذاری نقش رستم به این نام چیست؟

حتما از خود می‌پرسید با تمام تفاسیری که ذکر شد پس چرا این سایت باستانی باشکوه نام نقش رستم را بر خود گرفته است؟ از آنجایی که سنگ نگاره های این مجموعه پیروزی و شجاعت شاهان ساسانی را به تصویر می‌کشد و بینندگان را به یاد قهرمانی های رستم، پهلوان افسانه ای شاهنامه می‌اندازد، نام آن را اینگونه انتخاب کرده‌اند.

نقش رستم شیراز

یکی از مهم‌ترین آثار باستانی کشور است که قدمت آن به 1200 تا 625 پیش از میلاد برمی‌گردد. آثاری از دوران ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در این مجموعه می‌تواند دید. آرامگاه چهار تن از شاهان هخامنشی و نگاره هایی از دو ایزد ایزدبانو و شاه و ملکه سنگ نگاره اب از تاج گذاری اردشیر بابکان کتیبه هایی از بهرام دوم شاپور یکم و کرتیر موبد معروف زرتشتی در این  محوطه می توان دید. همچنین یکی از رازآلودترین مکعب‌های باستانی ایران، معروف به کعبه زرتشت در این محوطه قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی:  کیک کدو حلوایی لقمه ای در 30 دقیقه + ویدئو

آرمگاه پادشاهان ایرانی

نقش رستم آرامگاه چه کسانی است؟

این مجموعه آرامگاه چهار تن از پادشاهان بزرگ ایرانی را در خود جا داده است.

  • آرامگاه داریوش بزرگ در میانه مجموعه و بر بلندای صخره‌ای 60 متری
  • آرامگاه خشایار شاه در 100 متری شرق و شمال شرقی آرامگاه داریوش بزرگ
  • آرمگاه اردشیر یکم در 37 متری غرب و سمت چپ آرامگاه داریوش بزرگ
  • و در نهایت آرامگاه داریوش دوم در فاصله ۳۳ متری سمت جنوب‌غربی آرامگاه اردشیر یکم واقع شده‌ است.

کشف عجیب قرن اخیر در این مجموعه چیست؟

درست در بخش بالایی سمت راست آرامگاه داریوش کتیبه‌ای تاریخی وجود دارد که در تمام سال‌های گذشته کسی از این کتیبه باخبر نبوده است. این کتیبه به شکل اتفاقی توسط یک پژوهشگر مستقل زمانی که در حال عکسبرداری با دوربین شخصی‌اش بود کشف شد. این کتیبه جدید که ظاهرا به سه زبان بر روی آن کنده‌کاری شده است حاوی اطلاعات مهمی از دوران پادشاهی هخامنشیان و شخصیت‌های بزرگ و اشراف‌زاده آن زمان است که در حال بررسی است. این کشف جدید را مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین کشف نیم قرن اخیر ایران می‌دانند. اگر این کتیبه کاملا رمزگشایی شود، ممکن است دانسته‌های ما را از تاریخ گذشتگان و سرزمینمان به طور کامل تغییر دهد.

تصویر نقاشی شده از نقش رستم

سخن پایانی

نقش رستم خود به تنهایی یکی از مهم‌ترین آثار باستانی کشور و یکی از جاهای دیدنی شیراز است؛ اما با کشف این کتیبه در آن مشخص شد که این مجموعه ناگفته‌ها و رازهای بسیاری دارد که در انتظار کشف و برملا شدن هستند. سازه‌های پاسارگاد و این مجموعه از دیدگاه معماری نیز اهمیت بالایی دارند و سپس خود الگویی برای ساخت سازه‌هایی چون نیایشگاه نورآباد شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…