9 ویژگی که نشان می دهد در حال بهتر شدن هستید

2
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بهتر شدن برای هر فردی مهم است و در طول زندگی در حال تلاش برای رسیدن به آن می باشد.
بهتر شدن

همه ما با افزایش سن تغییر می‌کنیم. هر چه بیشتر زندگی را تجربه کنیم، شخصیت، رفتارها و عادات روزانه ما بیشتر شکل می‌گیرد. چیزی که همه ما را خوشحال می‌کند این است که در حال تغییر برای بهترشدن باشیم. در ادامه ویژگی‌هایی برای بهتر شدن آورده شده است که برای دانستن آن‌ها باید با دلتامگ همراه باشید.

۹ نشانه که در حال تبدیل‌شدن به فرد بهتری هستید

در زیر 9 رفتاری گفته شده است که نشان می دهد شما در حال بهتر شدن هستید و در نتیجه در مسیر رشد و آگاهی قرار دارید پس ادامه دهید:

1) شکیبایی بیشتری نسبت به قبل دارید

به گفته روان‌شناسان، اگر صبور باشید، احتمالاً درک، منطق و تمرکز زیادی خواهید داشت. احتمالاً این رفتار باعث می‌شود که مردم در کنار شما احساس آرامش و راحتی بیشتری کنند که این مورد بسیار عالی است.

۲) به‌جای نصیحت‌کردن، گوش می‌دهید

گفتنش راحت‌تر از انجام‌دادنش است. هنگامی که مردم در مورد احساس خود با شما صحبت می‌کنند، ممکن است تمایل داشته باشید که شما مشاوره بدهید. اما به گفته روان‌شناسان، وقتی مردم در مورد احساسات خود صحبت می‌کنند، می‌خواهند احساس کنند که شنیده می‌شوند و از شما انتظار مشاوره ندارند. اگر بتوانید با تکان‌دادن سر، سؤال پرسیدن و ابراز همدردی فعالانه به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید، در حال تبدیل‌شدن به فرد بهتری هستید.

بهتر شدن

3) اوقات فراغت خود را صرف کمک به دیگران می کنید

وقتی آدم خوبی باشید به دیگران کمک می‌کنید. حتی ممکن است به افرادی که خیلی دوستشان ندارید هم کمک کنید که واقعاً کار آسانی نیست! وقتی کسی را دوست ندارید یا اگر مشغول هستید، ممکن است تمایل داشته باشید که طرف مقابل را نادیده بگیرید و از کمک به او اجتناب کنید. اما وقتی در حال تبدیل‌شدن به فرد بهتری هستید، حتی ممکن است زمانی که خیلی خسته هم باشید، به دیگران کمک کنید.

4)  از غیبت کردن لذت نمی برید

خوب نیست پشت سر آدم‌ها حرف بزنیم. اگر کسی بفهمد که شما این کار را انجام می‌دهید، احتمالاً از این کار خوشحال نخواهند شد. کسانی که غیبت نمی‌کنند، افراد خوبی هستند و دنیا را جای بهتری می‌کنند و ما به افرادی که این‌گونه باشند در دنیا نیازمندیم.

غیبت‌نکردن امری محترم است؛ بنابراین اگر این عادت را برای همیشه کنار گذاشته‌اید، پس انسان بهتری شده‌اید.

5) کارهای خوبی انجام می دهید، بدون آن که به شما گفته شود

تعریف واقعی یک فرد باملاحظه، کسی است که کارهای خوبی انجام می‌دهد بدون اینکه به او گفته شود یا چیزی در ازای آن دریافت کند.

مطلب پیشنهادی:  این روش برنامه ریزی، زندگی شما را هدفمند می‌کند + ویدیو

به‌عنوان‌مثال، اگر در فروشگاهی از کنار لباس‌ها رد می‌شوید و می‌بینید که تعدادی از لباس‌ها روی زمین افتاده است، شما آنها را بردارید و سرجایش بگذارید حتی اگر برای آن پاداشی دریافت نکنید یا کسی از شما نخواسته باشد؛ زیرا شما می‌دانید که این کار درستی است.

بهتر شدن

6) بدون انتظار کارهای خوب انجام می دهید

روانشناسان می‌گویند که عادت، از خودگذشتگی (انجام کارهای خوب بدون انتظار چیزی) شما را به یک فرد خوب تبدیل می‌کند. اگر همیشه این کارها را انجام دهید و هرگز با خود فکر نکنید که “این شخص اکنون به من مدیون است”، شما انسان بهتری شده‌اید.

7) واقعاً برای دیگران احساس خوشبختی می کنید

وقتی چیزهای خوبی برای دیگران اتفاق می‌افتد، همیشه احساس خوشبختی برای آنها آسان نیست. حسادت، همراه بااحساس ناامنی و بی‌کفایتی، تقریباً همیشه مقصر هستند. اگر از صمیم قلب در شادی دوستان، خانواده، همکاران یا افرادی که فقط چند بار ملاقات کرده‌اید، لذت می‌برید، انسان خوبی هستید.

8) کینه ها را کنار می گذارید از نشانه های تغییر کردن

باگذشت زمان در زندگی درک بیشتری نسبت به اطرافیانمان پیدا می‌کنیم و این واقعیت را می‌پذیریم که مردم گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. وقتی کسی عذرخواهی می‌کند و از انجام کارهایی که به شما آسیب می‌زند، دست می‌کشد، این واقعاً تنها کاری است که می‌تواند انجام دهد. بخشیدن دیگران حس خوبی دارد. رهاکردن کینه‌ها و عبور از گذشته جز کارهایی است که یک فرد روبه‌رشد انجام می‌دهد.

بهتر شدن

9) پذیرفتن نظرات دیگران بدون تغییر در نظرات آن ها

روان‌شناسان معتقدند رفتار استدلالی و میل به مجادله برای تثبیت نظر، رفتار یک فرد خوب نیست. هرکسی ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشد و به درد شما نخورد. قضاوت دیگران به‌خاطر نظراتشان و نپذیرفتن آنها چندان قابل‌درک نیست. هر زمان بدون دعوا و یا تغییر دادن نظرات و انتقادات توانستید آن‌ها را بپذیرید، شما تبدیل به فرد بهتری شده‌اید.

سخن پایانی

برای تبدیل‌شدن به فرد بهتری باید قدم‌های کوچکی بردارید و این مواردی که در بالا گفته شده همان قدم‌ها هستند که با انجام آن‌ها می‌توانید در مسیر رشد و آگاهی قرار بگیرید و بهتر شدن را رقم بزنید.

2 دیدگاه

  1. A.d

    26 دی 1402 در 11:21 ب.ظ

    نمی خوام به خودم افتخار کنم که تمام این صفات از خیلی خردسالی داشتم اما همیشه این صفات به عنوان کم اعتماد به نفسم و افسردگیم می دونم و مردم به جای تشکر از خوبی که به آنها کردم هرچند یه به تشکر کسی نیاز ندارم من را مسخره می کردن و منو دیوونه و وحشی و گوشه گیر خطاب کردن هر چند بعد از خوندن این مقاله یکم حس خوبی گرفتم همراه با حس پوچی کردم اما یکم خوشحال شدم چون فهمیدم من همون انسانی بد زاتی و مریض نیستم اما زیادی با بقیه خوبم

    پاسخ

  2. فهیمه

    28 دی 1402 در 3:09 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

چشمه گل رامیان شما را به کام مرگ می‌برد!

چشمه گل رامیان به علت ژرفا و ویژگی خاص آن در طول سال از رنگ سبز کبود به فیروزه‌ای تغییر می…